2022-07-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu snackar du runt igen, det är tidsödande att diskutera med dig:
Slö tes: "påängen var ju att ett parlamentariskt beslut togs, och istället för att avgå så valde presidenten att bli en landsförädare."

Det är inte min tes.

Citat:
Varför skulle han avgå för att det parlamentariska beslutet togs?
För alternativet var att bli en landsförädare. så oavsett ”tolkning” från dig eller din mamma, så var det objektivt det som inträffade.

Citat:
Det handlar inte om det. Du skriver och skriver, men du har inte förstått att konstitutionen inte band honom att skriva på, grundat den motionen.
Är det något du tror eftersom du inte läst den ukrainska konstitution eller för att din förmåga generellt är… obetydlig?

Citat:
Han var i sin demokratiska rätt. Ukraina var inte en parlamentarisk demokrati. Håll dig till ämnet.

Jag är helt övertygad om att du inte har en aning om vad parlamentarisk, demokrati eller sammansättningen av orden bär för innebörd, och det är min tes baserat på dina senaste 10 inlägg.

(Att du ”tror” du vet är naturligtvis möjligt…)

Citat:
Det jag skulle kunna tänka mig som argument från dig är:
1) Citat från konsitutionen eller sekundär källa som förklarar hur presidenten lyder under parlamentet.
2) Klagomål om att Yanukovich agerade okonstitutionellt när han inte skrev på

Allt du skrev om ovan är försök att prata om andra saker som Yanukovich gjort dåligt.

Så när du nu blivit avkläd och fått dina känslor helt förintade så är det dags att flytta målstolparna ?

Är det inte här jag ska ge dig 4 val efter att ha lärt dig en läxa om verkligheten bland vuxna?
Citera
2022-07-24, 14:19
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det innebär att Putin måste ha ganska stora trupper i Tjetjenien. Soldater som han inte kan använda i Ukraina. Hoppas Japan och Kina börjar skramla med vapen i Östasien, de har både territoriella anspråk på Ryssland. T.o.m. med mobilisering så får Ryssland många gränser de behöver sätta sina trupper vid.

Bra läge för republiker som vill bli självständiga nu. Putin har 80 procent av sina tillgängliga trupper låsta i Ukraina så inte mycket han kan göra om några republiker bryter sig fria.
Citera
2022-07-24, 14:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Allvarligt det är ju bara att jämföra hur det är i Öststater och f.d. Sovjetrepubliker som gått med i EU jämfört med de som inte gjort det utan varit i Ryssland handelsorganisation. Jämför Vitryssland med Estland. Jämför Moldavien med Rumänien, jämför Slovenien med Bosnien. Ja faktiskt Ukraina också, de har mer korruption etc. än Baltstaterna som också var Sovjetrepubliker. Om Ukraina redan 1991 börjat anpassa sig för att gå med i EU hade Ukraina varit en större ekonomi än Ryssland idag och mycket modernare och mer välordnat. Personer som Yanukovich är de som förhalat och förhindrat Ukrainas utveckling med sitt vurmade för Rysslands gamla Sovjetblock.

Ge ett exempel på ett land som tjänat på att gå med i Rysslands handelsblock eller ett exempel på ett som förlorat på att gå med i EU.

Ja helt möjligt. Jag argumenterar inte för att Ukraina inte borde närmat sig väst generellt, jag är neutral i frågan. Men många är antingen felinformerade eller vränger historien. För de försöker förneka faktumet att det var en statskupp.

Plus att jag säljer tesen att det är inte per automatik som det blir bättre, det är inte riskfritt för Ukraina att gå med i ett västligt block. Kom ihåg att Ukraina skulle inte gå med i EU, de skulle med i ett handelsavtal. Om du jämför Moldavien, som gjorde ett avtal liknande Ukrainas*, så är deras utveckling svagare än Azerbadjan och Armeniens. Det betyder inte att jag tycker att Ukraina gjort rätt som inte närmat sig EU. Men man får titta på fler faktorer: passar handelsstrukturen? Korruption i landet? Med mera.

NATO-trollen tror det är självklart att Ukraina borde gått med i EU, så Yanukovich måste varit ond och radiostyrd av Putin. Så är det inte.

* = https://en.wikipedia.org/wiki/Moldova–European_Union_Association_Agreement
Citera
2022-07-24, 14:22
Medlem
Citat:
Det är ingen risk i nuläget, han bidrar mycket till att militären får mycket vapen och pengar, samt att de kan träna trupper i andra länder. Om han skulle visa defaitistiska tendenser däremot så kanske stödet från militären minskar. Men det blir nog ingen kupp utan mer folklig resning som med Yanukovich.

Ja, det ser bra ut totalt sett, eller hur? Behövs ingen kupp. Du är lika inbilskt troende som det stora flertalet på tråden. Var god och ta in och acceptera det som kommer ske. Ryssland krossar Ukraina även om Nato går in. Hur i helvete kan man komma så fel som ni alla tomtar gör i tråden? Är ni helt indränkta och naiva inför propagandan? Och speciellt du HejaFinland borde hålla en lägre profil!
Citera
2022-07-24, 14:23
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Bra läge för republiker som vill bli självständiga nu. Putin har 80 procent av sina tillgängliga trupper låsta i Ukraina så inte mycket han kan göra om några republiker bryter sig fria.

Undra om det kliar i fingrarna hos japanerna att återta sina nordliga öar?
Fast vore ju trist om de återigen blev atombombade så de vågar nog inte...
Citera
2022-07-24, 14:27
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är inte min tes.

Din tes har hela tiden varit:

Slö: "påängen var ju att ett parlamentariskt beslut togs, och istället för att avgå så valde presidenten att bli en landsförädare."

Jag har varit noga med att klistra in den så vi håller oss till ämnet. Din tes är det enda jag har svarat på. Nu orkar jag inte diskutera med dig mer. Vi har rett ut att du hade fel.
Citera
2022-07-24, 14:28
Medlem
Ryssland verkar ha väldigt dåliga vapen med tanke på träffsäkerheten är usel. Sen så räcker inte 10-100.000 man för att som dom säger krossa Nazi-ukraina. Det krävs minst att alla stridsdugliga mellan 18-65 blir soldater och mobiliseras.
Senast redigerad av Mistyarrow 2022-07-24 kl. 14:31.
Citera
2022-07-24, 14:28
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu snackar du runt igen, det är tidsödande att diskutera med dig:
Slö tes: "påängen var ju att ett parlamentariskt beslut togs, och istället för att avgå så valde presidenten att bli en landsförädare."

Varför skulle han avgå för att det parlamentariska beslutet togs? Det handlar inte om det. Du skriver och skriver, men du har inte förstått att konstitutionen inte band honom att skriva på, grundat den motionen. Han var i sin demokratiska rätt. Ukraina var inte en parlamentarisk demokrati. Håll dig till ämnet.

Det jag skulle kunna tänka mig som argument från dig är:
1) Citat från konsitutionen eller sekundär källa som förklarar hur presidenten lyder under parlamentet.
2) Klagomål om att Yanukovich agerade okonstitutionellt när han inte skrev på

Allt du skrev om ovan är försök att prata om andra saker som Yanukovich gjort dåligt.

Här är mer prat om "andra saker" du inte vill sopa under mattan om Putins marionett superskurken Viktor Janukovytj.
Presidenten flydde med statskassan: Se bilderna inifrån lyxpalatset
PUBLICERAD 27 FEBRUARI 2019
UPPDRAG GRANSKNING · Ukrainas förre president Viktor Janukovytj plundrade statskassan och flydde landet. 200 miljarder svenska kronor sägs vara försvunna i den största stölden i landets historia. Följ med när Uppdrag gransknings reporter får en rundtur inne i det lyxiga presidentpalatset som byggdes med hjälp av skattepengar.
Uppdrag granskning och SVT Nyheter har kunnat avslöja hur Ukrainas förre president, Viktor Janukovytj, använt Swedbank för att slussa mångmiljonbelopp ut ur landet – motsvarande 34 miljoner kronor, som kopplas till en misstänkt muta.

Men den förre presidentens rikedomar var betydligt större än så.

– Hans familj och närmaste krets stal ungefär 10 miljarder dollar om året från staten. Samtidigt som han försökte att genomdriva ett så auktoritärt styre som möjligt, säger Anders Åslund, professor i nationalekonomi och tidigare rådgivare till både ryska och ukrainska regeringar.

Motsvarande runt 200 miljarder svenska kronor sägs vara försvunna i den största stölden i landets historia.

Flydde i helikopter
Vidden av stölden blev uppenbar för ukrainarna efter att Janukovytj flydde landet i februari 2014.

Efter veckor av blodiga protester på Självständighetstorget i Kiev vågade ex-presidenten inte vara kvar i landet längre. På övervakningsbilder går det att se hur Janukovytj tömde sitt eget hus och flydde i helikopter mot Ryssland.
https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/presidenten-flydde-med-statskassan-se-bilderna-inifran-lyxpalatset
Läs vidare på länken.
Citera
2022-07-24, 14:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Fält som brinner vid Kherson. Det kan vara så att Röda Armén ser till att bränna ner det som finns kvar att skörda innan de retirerar.

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1551181103704281088
Citera
2022-07-24, 14:32
Medlem
Det var detta som bombades igår i Odessa alltså.

Moscow reveals target of strike on key Ukrainian port
A military vessel and a stockpile of Harpoon missiles were hit during Saturday’s attack, the defense ministry has said

“In the seaport of Odessa, on the territory of a shipyard, a docked Ukrainian warship and a warehouse of Harpoon anti-ship missiles, supplied by the US to the Kiev regime, have been destroyed by sea-based high-precision long-range missiles,” the ministry said on Sunday.
The attack also crippled a repair facility where vessels of the Ukrainian navy have been fixed, it added.
https://rt.com/russia/559553-odessa-port-grain-ukraine/
Citera
2022-07-24, 14:34
Medlem
HejaFinlands avatar
Idag är det 5 månader sedan Ryssland invaderade Ukraina storskaligt på alla fronter. Nu har Rysslands offensiv i Donbas gått helt i stå. T.o.m. artilleribeskjutningen har avtagit.
https://twitter.com/UAWarNews/status/1551156515322609665

Krigets "andra fas" är nog över (Första fasen var anfallet mot Kiev och anfall på alla fronter samtidigt, andra fasen var koncentration bara på Donbas). Vad blir den tredje fasen?
Senast redigerad av HejaFinland 2022-07-24 kl. 14:43.
Citera
2022-07-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Fält som brinner vid Kherson. Det kan vara så att Röda Armén ser till att bränna ner det som finns kvar att skörda innan de retirerar.

https://twitter.com/TWMCLtd/status/1551181103704281088

Den brända jordens taktik är ju ryssar kända för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in