2022-07-24, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra att du länkar, då kan man nämligen komma vidare med diskusionen. Jag tänkte nog att det kanske var dessa lagändringar du tänkte på.

Slö tes: "påängen var ju att ett parlamentariskt beslut togs, och istället för att avgå så valde presidenten att bli en landsförädare."

Denna "ratificering" är förberedelser för att göra sig kompatibla med EU, vilket var ett krav från EUs sida. Där är inget konstigt med att genomföra dessa lagändringar men inte skriva på avtalet.

Ja, det var det mn gjorde 2014, efter att man avsatte landsförädaren som vägrade.
Citat:
Din länk säger "The draft document also reads that while expecting positive results from the EU-Ukraine Summit due on February 25 and the Eastern Partnership Summit due on November 28-29, 2013". Men det blev inget "positive result".

Det stämmer, presidenten valde ju "något annat", mot parlamentet ink hans eget splittrade partis vilja.

Citat:
Min tolkning är att presidenten var i sin rätt att göra som han gjorde. Den legitima kritiken mot honom var INTE att han vägrade lyda order. Det var att han bröt sitt vallöfte (sant, men förståeligt), och att han var mutad av Putin att ändra sig (bedömningsfråga, fullt möjligt), eller att han agerade mot folkviljan (huvudsakligen falskt, polls visade under 50% ansåg att han skulle skriva på EU-agreement)
.

Det är ovidkommande, dels för att verkligheten inte lämner tolkningsföreträde (den händer ju oavsett), inte heller är brutna valöften, mutad av putin eller cia , eller plattjordare, relvant.

Citat:
Du har fel i att han ska avgå för att Radan har röstat genom den motionen (eller vad det heter i Ukraina) men han tänker nobba EU-avtalet.

ska se om du fattar, men troligtvis är du för efterbliven,

1.presidenten tar ett beslut som går emot såväl ett parlamentariskt beslut som den breda folkviljan.
2.folk i största allmänhet protester (i 100`000 tals) mot presidents beslut, kräver hans avgång.
3.Presidenten driver igenom lagar som är direkt antidemokratisk och beordar att protesterna ska slås ner med våld

inga av påståenden kräver en foliehatt, samtliga är väldokumenterade och objektivt sanna
(dvs de har redan hänt oavsett om du tror att det är pga av en cia konspiration eller om din mamma tror att det är en dubbel bluff där putin bytts ut mot en judisk ödlemänniska som vill sprida vaccin med microship i)

Citat:
Wikipedia m m tar heller inte upp att han skulle bryta mot någon regel, som du tror.

Jag förstår att konceptet demokrati är helt främmande för fredskadade, lata, naiva och självalt okunniga svenskar, men skeendet är själva definitionen av en fungerande demokrati, där all makt kommer från folket, passer inte det så avgår man.

Jag har uppmanat dig att läsa ukrainas konstitution, president svär en ed....

det tar mindre än 10 minuter att lära sig och förstå mer om ukraina konfliktens bakgrund än du har uppvisat med en livstid av din "tror saker"....
Senast redigerad av slö 2022-07-24 kl. 13:52.
Citera
2022-07-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Faktiskt så tror jag inte att alla ukrainarna är nazister. De flesta vill bara ha fred och en ordnad tillvaro och har egentligen inget emot ryssarna.

Jag tror du använder fel tempus. De flesta ukrainarna hade nog inte mycket emot ryssarna. Idag har de det....
Citera
2022-07-24, 13:49
Medlem
Citat:
Faktiskt så tror jag inte att alla ukrainarna är nazister. De flesta vill bara ha fred och en ordnad tillvaro och har egentligen inget emot ryssarna.

De allra flesta vill ha fred ja och är därmed extremt negativa till ryssarna och kräver att de lämnar landet.
Citera
2022-07-24, 13:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Att det skulle vara någon "kvalitativ" skillnad på avtalen som inte var avgörande för Yanukovich är bara ett svepskäl som anförs av Euromaidan-anhängarna.

Jag ändrade på din mening. Bägge utsagor är lika troliga. För mig ger det bra mening att en politisk ledare som Yanukovich spelar ut EU och Ryssland mot varandra, och försöker få en bra deal, och siffrorna i Reuters-artikeln ger också mening. Men det ger också mening att han bara anför det som svepskäl på grund av dolda särintressen. Man kan få kunskap genom att räkna på det, men det är tidskrävande. Om ingen har räknat på det, tar jag det som ett indicium på att Yanukovich faktiskt gjorde rätt.
Att han inte hade sitt parti med sig hade mest med processen att göra, se Reuters-artikeln som jag länkade.

Allvarligt det är ju bara att jämföra hur det är i Öststater och f.d. Sovjetrepubliker som gått med i EU jämfört med de som inte gjort det utan varit i Ryssland handelsorganisation. Jämför Vitryssland med Estland. Jämför Moldavien med Rumänien, jämför Slovenien med Bosnien. Ja faktiskt Ukraina också, de har mer korruption etc. än Baltstaterna som också var Sovjetrepubliker. Om Ukraina redan 1991 börjat anpassa sig för att gå med i EU hade Ukraina varit en större ekonomi än Ryssland idag och mycket modernare och mer välordnat. Personer som Yanukovich är de som förhalat och förhindrat Ukrainas utveckling med sitt vurmade för Rysslands gamla Sovjetblock.

Ge ett exempel på ett land som tjänat på att gå med i Rysslands handelsblock eller ett exempel på ett som förlorat på att gå med i EU.
Citera
2022-07-24, 13:51
Medlem
leachs avatar
Lite ryzk propaganda .

This event is known propaganda, displayed for awareness

Russian strike on Odessa port hit Ukrainian 'military infrastructure': Moscow
https://liveuamap.com/en/2022/24-july-russian-strike-on-odessa-port-hit-ukrainian-military
Citera
2022-07-24, 13:57
Medlem
Citat:

Det stämmer, antisemetismen är (mycket) ovanlig i ukraina, mer som i sverige än grekland (eller för den delen ryssland).

https://ukrainianjewishencounter.org/en/news/antisemitism-in-europe-ukraine-turns-out-to-be-the-most-friendly-to-jews/
Citera
2022-07-24, 14:01
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Uppdatering på gårdagen.

Förutom ovanstående nya attackbåt som blev förstörd skadades även ett geologiskt fartyg som låg kloss intill 451 MALIN och även varvsanläggningen i hamnen för reparation av fartyg skadades och är nu obrukbar.
Och anledningen till missilattacken i Odessas hamn var ett lager med nyanlända HARPON skeppsmissiler från USA till hamnen och som nu då är förstörda.

Kan finnas en uns arv logik i detta faktiskt även om vi inte vet om faktiska missiler gick åt.

De missilsystem som Ukraina fått är ju för rörligt kustartilleri men om Ryssland bränner en rätt dyr Kaliber på någonting som är lite större än en svensk stridsbåt så kan det ju kanske vara så att den höll på att modifieras för att kunna verka som plattform för ett missilsystem.

Det som talar mot är att den här båten låg ju öppet i hamnen och jag tror att Ukraina är rätt säker på att det i alla fall finns ett ej försumbart antal människor i Odessa som har sin lojalitet till Ryssland. Detta gäller då även anställda i hamnen, så höll de på med någonting sådant så bör det ha skett dolt på en uppställningsplats med tak och väggar och varit kvalificerat hemligt.
Citera
2022-07-24, 14:03
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Ja, det var det mn gjorde 2014, efter att man avsatte landsförädaren som vägrade.

Det stämmer, presidenten valde ju "något annat", mot parlamentet ink hans eget splittrade partis vilja.

.

Det är ovidkommande, dels för att verkligheten inte lämner tolkningsföreträde (den händer ju oavsett), inte heller är brutna valöften, mutad av putin eller cia , eller plattjordare, relvant.

ska se om du fattar, men troligtvis är du för efterbliven,

1.presidenten tar ett beslut som går emot såväl ett parlamentariskt beslut som den breda folkviljan.
2.folk i största allmänhet protester (i 100`000 tals) mot presidents beslut, kräver hans avgång.
3.Presidenten driver igenom lagar som är direkt antidemokratisk och beordar att protesterna ska slås ner med våld

inga av påståenden kräver en foliehatt, samtliga är väldokumenterade och objektivt sanna
(dvs de har redan hänt oavsett om du tror att det är pga av en cia konspiration eller om din mamma tror att det är en dubbel bluff där putin bytts ut mot en judisk ödlemänniska som vill sprida vaccin med microship i)

Jag förstår att konceptet demokrati är helt främmande för fredskadade, lata, naiva och självalt okunniga svenskar, men skeendet är själva definitionen av en fungerande demokrati, där all makt kommer från folket, passer inte det så avgår man.

Jag har uppmanat dig att läsa ukrainas konstitution, president svär en ed....

det tar mindre än 10 minuter att lära sig och förstå mer om ukraina konfliktens bakgrund än du har uppvisat med en livstid av din "tror saker"....

Nu snackar du runt igen, det är tidsödande att diskutera med dig:
Slö tes: "påängen var ju att ett parlamentariskt beslut togs, och istället för att avgå så valde presidenten att bli en landsförädare."

Varför skulle han avgå för att det parlamentariska beslutet togs? Det handlar inte om det. Du skriver och skriver, men du har inte förstått att konstitutionen inte band honom att skriva på, grundat den motionen. Han var i sin demokratiska rätt. Ukraina var inte en parlamentarisk demokrati. Håll dig till ämnet.

Det jag skulle kunna tänka mig som argument från dig är:
1) Citat från konsitutionen eller sekundär källa som förklarar hur presidenten lyder under parlamentet.
2) Klagomål om att Yanukovich agerade okonstitutionellt när han inte skrev på

Allt du skrev om ovan är försök att prata om andra saker som Yanukovich gjort dåligt.
Citera
2022-07-24, 14:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Snart dags för 3dje Tjetjenska kriget?
https://www.express.co.uk/news/world/1644374/russia-news-vladimir-putin-chechnya-jihad-kadyrov-ukraine-war-update

Det innebär att Putin måste ha ganska stora trupper i Tjetjenien. Soldater som han inte kan använda i Ukraina. Hoppas Japan och Kina börjar skramla med vapen i Östasien, de har både territoriella anspråk på Ryssland. T.o.m. med mobilisering så får Ryssland många gränser de behöver sätta sina trupper vid.
Citera
2022-07-24, 14:09
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Här har du Ukrainas förluster i matriell fordon mm hitintills fem månader in på den speciella operationen från den ryska försvarsmakten. 260 Flygplan. 144 Helikoptrar. 1600 UAV. 357 luftvärnsmissilsystem. 4156 Stridsvagnar och bepansrade fordon. 763 MLRS. 3196 Fältartilleri. 4457 Enheter av speciella fordon.
Och då gårdagens attackbåt plus nattens skörd oberäknad.

Men nu vet vi ju att ryZZarna alltid ljuger så du kan aldrig tlyssna på vad de hittar på.

Why The Kremlin Lies: Understanding Its Loose Relationship With the Truth

https://carnegieendowment.org/2022/01/06/why-kremlin-lies-understanding-its-loose-relationship-with-truth-pub-86132
Citera
2022-07-24, 14:13
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:

Nu ska du få ett seriöst svar.
Jag har heller ingenting emot ryssarna egentligen, och de har inte de flesta svenskarna heller i grunden.

Ryssar i Ryssland som gör sin ryska grej oavsett vad det är, och ryssar som kommer hit, går genom passkontrollen och utför sitt ärende oavsett om det är att semestra och ta en glass i gamla stan eller ha ett affärsmöte har jag ingenting emot.

Men om 250 000 ryssar skeppas över med rorofartyg och skiter i passkontrollen och med vapenmakt försöker avsätta den regering jag röstat på och införa en politik och ett system jag inte röstat på, de bränner ned Skeppsholmen och vasamuseet och börjar radera svensk kultur, grannar börjar försvinna för att de säger emot, och dörren sparkas in hemma hos mig och min tvättmaskin bärs ut för att skeppas till en by i Uralbergen, ja då faller liksom "ingenting emot ryssarna" tanken rätt långt ned i et avgrundsdjupt hål för mig och de flesta svenskarna.

Jag tror inte att fred på de villkoren är någonting som de flesta svenskarna hellre vill ha än alternativet som är att med styrka i rösten säga "Till Valhalla!!" ta upp ett vapen och kriga för sin frihet att få välja själv.

Slava Ukraina är vad de ropar i stället för Till Valhalla men kriget är att föredra i båda fallen.
Citera
2022-07-24, 14:16
Medlem
Taggads avatar
Osämja i mördarpacket?
Expert: Verkar som att någon vill sabotera avtalet
Den ryska attacken mot Odesa kan tyda på att det finns motsättningar inom president Vladimir Putins krets. Det säger Kristian Gerner, professor emeritus i historia vid Lunds universitet.

– Det verkar som att den som har fattat beslutet i den ryska ledningen vill sabotera avtalet, säger han.https://omni.se/t/globala-matkrisen/739b53d2-2759-4015-a1fe-81e6a38f5754
Det är väl bra om mördarna ger sig på varandra istället för oskyldiga grannar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in