2022-07-24, 13:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Du har starka åsikter om TP:s bok, vilken har vunnit guldspaden. Du fäller konstant nedsättande ord om TP, Filter, KP/PU och SE-teorin. Jag ställde en ganska rak och enkel fråga, om Wall och hans Mörkläggnings-bok. Svara gärna.

Du har en generellt otrevlig ton mot alla i tråden som hyser minsta tro på SE-teorin. Den tonen är tröttsam. Vilket många påpekar. Jag och de flesta i tråden har inga problem med att bli motsagda. Det tillhör "diskussionen".

Jag har inte läst Walls bok på några år och jag är ingen expert på Guldspaden. Svårt för mig att bedöma. Dock har ju grundaren till Guldspaden sagt att TP inte uppfyllde kriterierna. Som jag sa.

Då får jag be om ursäkt för det. Det är min ton helt enkelt, inget jag tänker lägga tid på.
Citera
2022-07-24, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag har inte läst Walls bok på några år och jag är ingen expert på Guldspaden. Svårt för mig att bedöma. Dock har ju grundaren till Guldspaden sagt att TP inte uppfyllde kriterierna. Som jag sa.

Då får jag be om ursäkt för det. Det är min ton helt enkelt, inget jag tänker lägga tid på.

Tack för svar. Då lämnar vi Wall, Mörkläggningen och spaden.

Ja, vi har alla olika toner vi dansar efter. Vi kan väl åtminstone försöka vara någorlunda hyggliga, anser jag.
Citera
2022-07-24, 13:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Ja enough enough är övertygad märkligt nog att CA var mördaren. Man får inte anse att SE var mördaren- därför han hänger här och trollar mest. Han kan trolla hur mycket han vill- jag ändrar mig inte en millimeter för det. Nu finns det mycket som pekar på att SE var mördaren, men eftersom de inte utredde det ordentligt (SE som misstänkt med anhållande och sannolikt häktning) 1986 så får vi inga 100% svar 36 år senare.

Du är också övertygad om att LJ säger GM hade mörk rock. Så att du inte ändrar dig en millimeter gör mig inget. Du har visat hur bakvänt du bedömer materialet.

Varför tror du jag säger du inte får anse SE är mördaren? För att jag debatterar mot dig?

KP utredde SE i 3 år, hittade inte en enda ny grej mot SE. Inte något.

Vapen? Nej
Koppling till SB? Nej
Något tecken från exhustrun efter hot? Nej

Kommer telefonavlyssningen mot Margareta erkännas?
Citera
2022-07-24, 13:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det står givetvis Enough fritt att tro på CA som GM, även jag håller dörren öppen för honom och andra uppslag, även om jag för ögonblicket håller SE som det starkaste kortet. Dock tycker jag man kan hålla en hövligare ton mot sina meningsmotståndare, om man är så aktiv i tråden som Enough är. Det gäller så klart även andra (inkl jag sjökv fläckvis).

Håller med det du skrev om SE. Man får heller inte glömma, att PU-gruppen vet mer än de flesta i tråden om SE, har massor av intryck från personerna de hört 2017-2020, som givetvis ingår i helhetsbedömningen man gjorde kring SE. Sedan har de dokumenten omaskade, vilket också bidrar till "pusslet". Plus alla "smådetaljer" kring SE och hans nära och bekanta, som av självklara själ ej drogs på presskonferensen, osv.

Men om KP baserar sitt utpekande av SE på något han inte lyfter i pressträffen så gör han sig förmodligen skyldig till förtal, så KP lär inte sitta på något mer.
Citera
2022-07-24, 13:50
Avslutad
Citat:
Du har rätt om YN, tokfel om LJ. Ingen tvekan om att LJ menar att GM hade jacka med blått.

Nej om du läser så anser och ansåg Lars J att mördaren hade ett mörkt klädesplagg.
Citera
2022-07-24, 13:57
Medlem
Citat:
Ja i det scenario där SE är GM förklarar ju språngmarschen tex varför SE kommer gående tillbaka till mordplatsens omedelbara närhet.

Som vittne är den väldigt förståelig. Det är något aktivt och hjältemodigt man kan ljuga om. Han kan ju inte hitta på att han räddade livet på Palme eller grep mördaren.

Här förstår jag faktiskt inte vad du menar ..

Skulle syftet med språngmarschen som GM enbart vara för att komma gåendes tillbaka ?
Citera
2022-07-24, 13:58
Bannlyst
Citat:
Men om KP baserar sitt utpekande av SE på något han inte lyfter i pressträffen så gör han sig förmodligen skyldig till förtal, så KP lär inte sitta på något mer.

Som jag skrivit tusenfalt. Det handlar om en helhetsbedömning av SE, som KP och PU gjort. Givetvis nämnde de inte allt de visst om honom (på pk), och om hans nära och kära. Det blir ganska tydligt om man läser förhören med de inblandade. Och de är hårt maskade bitvis. Och alla dokument finns inte tillgängliga via Facebook-gruppen. Givetvis sitter de på en hel hög av intryck, från de hörda personerna, som de inte drog på pk. Det finns så klart analyser, osv kring dessa, men det är ju inget som är offentliga handlingar. Men givetvis står det dig fritt, att tro vad du vill. Huvudsaken (förutom kepsen) är att du är nöjd.
Citera
2022-07-24, 14:04
Bannlyst
Citat:
Om nu Mårtens man stämmer så bra med dina favoritvittnens man, är det inte då sannolikt att det avser samma person?

Du verkar tycka att det är svårt få ihop det med SE om Mårten verkligen ser mördaren, om jag tolkar dig rätt. Borde du då inte hamna i ett val där SE inte är GM eller att SE är GM som möter LOP i Skandiakvarteret av en ren slump och mördar?

Är det inte problematiskt att SE ska ha visat sig för förra hundra personer vid Grand men ändå ställa upp i media? Han gör ju mycket för att skydda sig, varför skyddar han sig inte från att pekas ut som Grandman genom någon påhittad historia?

Jag tror ju att Grandmannen och Mårtens man är mördaren själv iofs. För det känns osannolikt en person runt Grand visar så nyfikenhet och närhet till Palme. Och att Palme mördas 250 m bort av någon med samma signalement.

Om inte Mårtens man är SE men du menar SE är GM, får du då inte ett problem med denna dubbelgångare? Borde vara svårt komma runt dubbelgångaren.

Jag har aldrig hymlat med, att jag delvis tvivlar på SE som GM, ser honom som en pajas som kraftigt överdriver, etc... Dock har jag inga problem att se honom som GM.

Nu vet vi ju inte hur många som såg SE utanför Grand (om det gick till som i scenariot jag beskrev), antagligen inte många alls. Det var ju relativt folktomt när K och S såg SE. De gick ju på en annan film än LOP, har ej i huvudet vilken film, vad jag vet så är det främst personer som såg Bröderna Mozart som blivit hörda av PU, inte folk som såg de andra 2-3 filmerna, ett par kanske? Det är väl möjligt att flera av dem kan ha sett SE, med de blev aldrig hörda. Svårt att veta.

Vi vet ju heller inte SE:s plan, skulle han skjuta dem direkt de kom ut i folkvimlet, hålla dem under uppsikt och följa efter dem och skjuta vid bästa tillfälle? Verkar ju oklokt om man vill komma undan, att skjuta i folkvimlet. Men det kanske han struntade i, det viktiga var att skjuta OP. Han var beredd på att åka fast. Ingen aning. Detsamma gäller ju kring Dekorima. Han kunde ju inte räkna med att komma undan, att inte bli sedd. Oavsett GM så hade han ju en sjujädra tur, att ingen såg hans ansikte, fick en bättre bild av honom. Om SE skjutit utanför Grand, vet vi inte om han blottat sig i media. Det blev ju andra förutsättningar, när det skedde utanför Dekorima, osv.

Jag tycker inte att det är så konstigt, att personen visar intresse/nyfikenhet på LOP utanför möbelaffären. Det var väl så det funkade förr. Det var en annan närhet till offentliga personer. Folk haffade en kändis/politiker och ville diskutera fredligt. Livvakter var han ju utan tämligen ofta. Folk haffade Palme lite här och var och ville diskutera, utan problem. Ser inte riktigt det konstiga med det. Personen kan som sagt ha haft liknande svenska drag som SE. Han hade som sagt ett alldagligt utseende. Men det är mina tankar.
Citera
2022-07-24, 14:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte MP såg SE. Med SE som GM tror jag han hade lämnat Grand vid den tidpunkten. Som jag skrev, SE hade ett rätt alldagligt utseende 1986, och keps var mycket riktigt den vanligaste huvudbonader...

Fast nu handlar det ju inte om en keps. Det handlar om keps, jacka och glasögon.

Du hamnar i en sits där SE stått och kollat efter Palme vid Grand och försvunnit, och sen kommer SE:s dubbelgångare och kollar efter Palme vid möbelaffären. Sen mördas Palme 200-250 m bort av någon av samma signalement som dessa två. Blir det inte problematiskt?

Är det inte väldigt osannolikt med dubbla personbyten? Att Grandmannen och Mårtens man är en person, och SE och GM är en person är något annat än att Grandmannen är en person, Mårtens man en person och GM den första personen. Det senare måste vara mer osannolikt.

Det här är för mig en grund till att SE inte kan vara Grandmannen. Ska SE vara mördaren i min bok så måste Grandmannen bort från teorin. För många hål.
Citera
2022-07-24, 14:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Personangrepp är ingen kritisk granskande ton. Ni får samma skit tillbaka bara så ni vet.

Lista personangrepp jag gjorde mig skyldig till denna helg. Så vitt jag vet kom mitt personangrepp i ett direkt svar på personangrepp mot mig.

När säger LJ att mördaren har rock? Har du något som väger tyngre än alla förhör där han säger mörk/blå jacka eller poliserna som möter LJ på David bagare gata och berättar att han säger blå jacka?
Citera
2022-07-24, 14:13
Bannlyst
Citat:
Fast nu handlar det ju inte om en keps. Det handlar om keps, jacka och glasögon. Ja?

Du hamnar i en sits där SE stått och kollat efter Palme vid Grand och försvunnit, och sen kommer SE:s dubbelgångare och kollar efter Palme vid möbelaffären. Sen mördas Palme 200-250 m bort av någon av samma signalement som dessa två. Blir det inte problematiskt? Tja. Som jag skrivit, det behöver inte röra sig om dubbelgångare, utan om personer med gemensamma drag, liknande klädsel (om vi diskuterar Grand). Enligt min teori lämnar SE Grand omkring 23:07-23:10. Personen vid möbelaffären står väl vid sin position ungefär 23:15.

Är det inte väldigt osannolikt med dubbla personbyten? Att Grandmannen och Mårtens man är en person, och SE och GM är en person är något annat än att Grandmannen är en person, Mårtens man en person och GM den första personen. Det senare måste vara mer osannolikt. Som jag skrev ovan, MP behöver inte ha sett GM/SE. Då blir det inte särskilt underligt. Tycker jag.

Det här är för mig en grund till att SE inte kan vara Grandmannen. Ska SE vara mördaren i min bok så måste Grandmannen bort från teorin. För många hål. Det högst troliga enligt mig är att det finns fler Grandmän. Minst tre. Personen S och K ser, personen MP ser, och minst en person till, antagligen var Roger Östlund och fladdrade utanför också.

Läs det fetade.
Citera
2022-07-24, 14:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Är väl ett problem för alla teorier inklusive din favorit CA? Där finns det i.o.f.s inte ens indicier.

Nej det är inte ett problem om man tar bort Grandmannen ur sin teori. Eller om man tar bort YN:s person ur sin teori.

Der är alltså bara ett problem när man hävdar att ens misstänkte liknar personer på olika platser trots att vittnena uppger signalement med noll gemensamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in