Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
Om nu Mårtens man stämmer så bra med dina favoritvittnens man, är det inte då sannolikt att det avser samma person?
Du verkar tycka att det är svårt få ihop det med SE om Mårten verkligen ser mördaren, om jag tolkar dig rätt. Borde du då inte hamna i ett val där SE inte är GM eller att SE är GM som möter LOP i Skandiakvarteret av en ren slump och mördar?
Är det inte problematiskt att SE ska ha visat sig för förra hundra personer vid Grand men ändå ställa upp i media? Han gör ju mycket för att skydda sig, varför skyddar han sig inte från att pekas ut som Grandman genom någon påhittad historia?
Jag tror ju att Grandmannen och Mårtens man är mördaren själv iofs. För det känns osannolikt en person runt Grand visar så nyfikenhet och närhet till Palme. Och att Palme mördas 250 m bort av någon med samma signalement.
Om inte Mårtens man är SE men du menar SE är GM, får du då inte ett problem med denna dubbelgångare? Borde vara svårt komma runt dubbelgångaren.
Jag har aldrig hymlat med, att jag delvis tvivlar på SE som GM, ser honom som en pajas som kraftigt överdriver, etc... Dock har jag inga problem att se honom som GM.
Nu vet vi ju inte hur många som såg SE utanför Grand (om det gick till som i scenariot jag beskrev), antagligen inte många alls. Det var ju relativt folktomt när K och S såg SE. De gick ju på en annan film än LOP, har ej i huvudet vilken film, vad jag vet så är det främst personer som såg Bröderna Mozart som blivit hörda av PU, inte folk som såg de andra 2-3 filmerna, ett par kanske? Det är väl möjligt att flera av dem kan ha sett SE, med de blev aldrig hörda. Svårt att veta.
Vi vet ju heller inte SE:s plan, skulle han skjuta dem direkt de kom ut i folkvimlet, hålla dem under uppsikt och följa efter dem och skjuta vid bästa tillfälle? Verkar ju oklokt om man vill komma undan, att skjuta i folkvimlet. Men det kanske han struntade i, det viktiga var att skjuta OP. Han var beredd på att åka fast. Ingen aning. Detsamma gäller ju kring Dekorima. Han kunde ju inte räkna med att komma undan, att inte bli sedd. Oavsett GM så hade han ju en sjujädra tur, att ingen såg hans ansikte, fick en bättre bild av honom. Om SE skjutit utanför Grand, vet vi inte om han blottat sig i media. Det blev ju andra förutsättningar, när det skedde utanför Dekorima, osv.
Jag tycker inte att det är så konstigt, att personen visar intresse/nyfikenhet på LOP utanför möbelaffären. Det var väl så det funkade förr. Det var en annan närhet till offentliga personer. Folk haffade en kändis/politiker och ville diskutera fredligt. Livvakter var han ju utan tämligen ofta. Folk haffade Palme lite här och var och ville diskutera, utan problem. Ser inte riktigt det konstiga med det. Personen kan som sagt ha haft liknande svenska drag som SE. Han hade som sagt ett alldagligt utseende. Men det är mina tankar.