2022-07-22, 20:42
Medlem
Kort utomlands

Finns säkert nån gammal tråd, inget jag hittar iaf.

Men ska till Italien om nån månad, har Mastercard vilket säkert fungerar.
Hörde av en vän att han brukar använda klarna kortet, betala allt via detta sen faktura när han kommer hem.

Vilket kort brukar ni använda, vilket är bäst??

Några större fördelar jämfört med mitt gamla master???
Citera
2022-07-22, 20:45
Medlem
Benmaergskylans avatar
Lunar är väl hyggliga eller vad säger ni andra?
Citera
2022-07-22, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Finns säkert nån gammal tråd, inget jag hittar iaf.

Men ska till Italien om nån månad, har Mastercard vilket säkert fungerar.
Hörde av en vän att han brukar använda klarna kortet, betala allt via detta sen faktura när han kommer hem.

Vilket kort brukar ni använda, vilket är bäst??

Några större fördelar jämfört med mitt gamla master???

Finns ju hur mycket kreditkort (betala faktura efter ca 30 dar) som helst och finns nog trådar om det, det du förmodligen har är debitkort (uttagskort som drar direkt mot kontot)

Tex
(FB) Bästa kreditkortet?
Senast redigerad av tjanska 2022-07-22 kl. 20:52.
Citera
2022-07-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns ju hur mycket kreditkort (betala faktura efter ca 30 dar) som helst och finns nog trådar om det, det du förmodligen har är debitkort (uttagskort som drar direkt mot kontot)

Tex
(FB) Bästa kreditkortet?

Nu var ju inte detta svar på mina frågor??

Och bästa kreditkort generellt med 264 sidor kanske innehåller svar kanske inte så ganska dålig länk.

Måste ändå kunna få svar på en fråga på fb utan att gå igenom 264 sidor hoppas jag.
Kan du länka till en tråd med bra kort utomlands skulle det vara bättre 👍
Citera
2022-07-22, 20:57
Medlem
Citat:
Nu var ju inte detta svar på mina frågor??

Och bästa kreditkort generellt med 264 sidor kanske innehåller svar kanske inte så ganska dålig länk.

Måste ändå kunna få svar på en fråga på fb utan att gå igenom 264 sidor hoppas jag.

Beror ju på övriga behov du har, olika förmåner, t ex ingår reseförsäkring om man betalar med vissa kreditkort.
Du behöver inte "läsa" tråden kan ju skumma igenom.
Senast redigerad av tjanska 2022-07-22 kl. 21:13.
Citera
2022-07-22, 21:04
Medlem
batman4evers avatar
Har Revolut Bank sedan 3 år tillbaka. 20 miljoner användare. Absolut bästa kortet alla kategorier. Jag bor mestadels utomlands och reser mycket.
Citera
2022-07-22, 21:07
Medlem
Benmaergskylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batman4ever
Har Revolut Bank sedan 3 år tillbaka. 20 miljoner användare. Absolut bästa kortet alla kategorier. Jag bor mestadels utomlands och reser mycket.

Ser pappa staten transaktionerna?
Citera
2022-07-22, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batman4ever

Ska kolla
Inga avgifter utomlands??
Citera
2022-07-23, 00:32
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ska kolla
Inga avgifter utomlands??
Beror på hur du skall använda kortet? Behöver du en del kontanter så har Revolut en gräns för fria uttag på 2000kr/mån. och det kan bli avgift samt sämre kurs på helgen så det är smart att växla innan resan på en vardag under dagtid för att slippa sådant ...vissa bankomater kan också ha avgift, kom nyss hem från en resa och ATM från Euronet, Moneyget ville ha avgift på 4-5€ som oftast bara fanns vid stranden eller mindre supermarket så fick passa på när man var i mer centrala ställen.
Vet inte om Revolut fortfarande måste ha en onlineterminal men tidigare gick det inte att använda på t.ex flyget dock funkar P.F.C. för det som kan vara bra att också ha utan avgift.
Citera
2022-07-23, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Beror på hur du skall använda kortet? Behöver du en del kontanter så har Revolut en gräns för fria uttag på 2000kr/mån. och det kan bli avgift samt sämre kurs på helgen så det är smart att växla innan resan på en vardag under dagtid för att slippa sådant ...vissa bankomater kan också ha avgift, kom nyss hem från en resa och ATM från Euronet, Moneyget ville ha avgift på 4-5€ som oftast bara fanns vid stranden eller mindre supermarket så fick passa på när man var i mer centrala ställen.
Vet inte om Revolut fortfarande måste ha en onlineterminal men tidigare gick det inte att använda på t.ex flyget dock funkar P.F.C. för det som kan vara bra att också ha utan avgift.

Åker till större stad så kommer skippa kontanter och enbart använda kort.
Vill ju helst ha så låg avgift som möjligt på detta men det är ju inom eu så kanske är låga avgifter även med vanligt bankkort??

Kollade revolution men efter en del omdömen så skippar jag nog det, verkar kunna bli en del problem med banker osv.
Citera
2022-07-23, 11:31
Medlem
Om man skall ha Visa eller Mastercard och vill ha ett lågt valutapåslag - vilket kort gäller då?
Har följande nu:
Norwegian valutapåslag 1,75 % men ingen årsavgift.
Handelsbanken valutapåslag 1,65 % men gamarna skall ha 360 kronor i årsavgift. Kommer förmodligen inte ifrån det här om jag inte väljer att ha mina bankärenden i någon mindre bank.
Citera
2022-07-23, 11:36
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Åker till större stad så kommer skippa kontanter och enbart använda kort.
Vill ju helst ha så låg avgift som möjligt på detta men det är ju inom eu så kanske är låga avgifter även med vanligt bankkort??

Kollade revolution men efter en del omdömen så skippar jag nog det, verkar kunna bli en del problem med banker osv.

Det funkar inte att helt skippa kontanter i Italien! Många barer, restauranger, små butiker m.m. vill ha kontanter. Många svenskar tror felaktigt att alla europeiska länder är som Sverige när det gäller kortbetalning. Inte ens i Tyskland klarar man sig utan kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in