Citat:
Ursprungligen postat av
hemvandaren
Jo, jag vet att engelska kan bara klurigt. Men den här ganska grundläggande engelskan är inte ens lite klurig för mig efter åtta år på creative director nivå i London, se mitt nick.
US Treasury lyfter sanktioner i Sanctions list updates, något kan läggas till, uppdateras eller tas bort. Ingen annan stans. General licenser är som sagt förtydliganden och en generell lisene för att undvika missförstånd och onödiga tillståndsansökningar.
Undantagen som nämns i ett GL, är tex om en sanktion i EO är bred, vi kan säga ”defensive machinery”, men det finns en hel massa däri som även behövs för sjukhusen, då listas sakerna till sjukhusen i ett GI.
Som gödsel, medicin och annat som aldrig haft sanktioner i det här fallet.
Vi pratar inte om varandra och det finns liksom inget att agree to disagree’a. Gödsel har inte varit sanktionerat. End of story. Om du vill fortsätta hävda detta in absurdum så är det väl bara hala fram ett dokument där det står att från och med x/x är gödsel sanktionerat, kan ju inte ens vara lite krångligt om det var sant.
Edit:
Då har jag en fråga. Det där stod ju GL6A, 24 mars. Det var då du och de obskyra nyhetssiterna började skriva om det.
Men EXAKT samma formulering var ju i GL6, den 24 feb, menar ni att de togs bort BÅDE 24’e feb OCH 24’e mars? Så ni har två datum de togs bort, men ni kan efter hur många försök inte säga när de infördes?
Sanktionerna hotade väst med redan innan Ryssland gick in i Ukraina. Det var inget blankt papper man började kladda på i efterhand.
"How much fertilizer does US import from Russia?
The U.S. imports approximately 96% of the nation's potassium fertilizer from Russia, including 1 million short tons per year, according to Michigan Potash & Salt Company.
In 2019, the U.S. imported roughly $299.4 million in phosphate fertilizer from Russia, making it a total of 729,288 metric tons, according to Progressive Farmer.
In 2021, the U.S. imported $1.28 Billion of fertilizer from Russia, according to the United Nations COMTRADE database on international trade. "
https://eu.usatoday.com/story/money/economy/2022/03/11/us-sanctions-russia-biden-order/7000099001/
https://m.economictimes.com/news/international/world-news/us-carves-out-mechanism-for-insulating-russian-fertilizer-exports-from-sanctions/articleshow/90577961.cms
https://investogist.com/usa-eases-sanctions-on-russian-agricultural-products-including-fertilizers/
Dokumentet i fråga lyfte sanktionerna på just det som nämns i det.
I princip alla allierade med USA hade samma sanktioner men USA lyfte sina. Flera länder i Sydamerika "bad om lov" för att få lyfta de sanktionerna p g a risken för matbrist.
USA har lyft väldigt många av sina för de går helt enkelt inte utan. De är övriga länder som får ta den smällen när den kommer på riktigt.
(d) Effective March 24, 2022, General License No. 6, dated February 24, 2022, is
replaced and superseded in its entirety by this General License No. 6A."
Översätt gärna det ovanstående till svenska för oss alla.
Det stycket är ganska tydligt och bevisar att du har fel.