2022-07-23, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Nej det är det faktiskt inte. Det handlar inte heller om ”måste” lägga ut något.

https://www.realtid.se/snart-till-salu-kastar-om-bostadsmarknaden/

Står inget i länken om att man lägger upp som snart till salu för att värdera sin bostad
Citera
2022-07-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jodå, bor redan där. Poängen var att det måste sjunka väldigt mycket om jag ska byta mitt existerande boende. Alla som hyr drömmer inte om banklån vilket en del bostadsrättsinnehavare här inne verkar tro.

Det kan dock komma ett läge där man kan tänka sig att sälja lite fonder och buda på en BR men med mina specifika krav ser jag inte det hända.

Men det är klart, jag 'missade tåget' när jag inte skuldsatte mig i mars för 110.000 kvadratmetern.

Nej du missade tåget för typ 15 år sen. Att det går ned en del nu förändrar inte detta faktum.

Antar att du är en bra bit över 50 år och stått i 30 år i bostadskö som krävs för bra adresser på söder. Något säger mig dock att du som dina meningsfränder lyckats tråckla till dig förtur i systemet du förespråkar
Citera
2022-07-23, 20:05
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Amorteringskravet infördes för att hålla skuldkvoten på en rimlig nivå, oj det blir dyrare att låta banken finansiera mitt boende, nu måste vi få lov att sluta betala av på lånen så att folk kan låna mer pengar.

Ja att du är avundsjuk är en sak…

Men i slutet av dagen så handlade det om att rusta hushållen för kommande räntehöjningar av den enkla anledningen att man inte vill att hushållen skulle gå omkull.
Det behövs inte längre eftersom räntorna går upp och incitamentet att ”inte hushållen ska gå omkull” finns kvar.
Citera
2022-07-23, 20:07
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Står inget i länken om att man lägger upp som snart till salu för att värdera sin bostad

Det ger en mer korrekt värdering än vad du får av mäklaren och således hjälper det dig när du ska ta nästa kliv i bostadskarriären. Extra viktigt nu när det är något svajigt.

Det hjälper även bra när du sitter med banken och kan säga att du redan fått ett förslag på *belopp* innan du ens gått ut på öppna marknaden.
Citera
2022-07-23, 20:16
Medlem
Citat:
Det ger en mer korrekt värdering än vad du får av mäklaren och således hjälper det dig när du ska ta nästa kliv i bostadskarriären. Extra viktigt nu när det är något svajigt.

Det hjälper även bra när du sitter med banken och kan säga att du redan fått ett förslag på *belopp* innan du ens gått ut på öppna marknaden.

Vad exakt? Du menar att man ska sitta och vänta in bud och att det ska vara grund för värderingen? Vad ska hindra dig från att bara hitta på bud? Ingen bank skulle värdera det högre än mäklarens värdering. Din länk säger som sagt ingenting om att det är detta "kommande" handlar om
Citera
2022-07-23, 20:25
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad exakt? Du menar att man ska sitta och vänta in bud och att det ska vara grund för värderingen? Vad ska hindra dig från att bara hitta på bud? Ingen bank skulle värdera det högre än mäklarens värdering. Din länk säger som sagt ingenting om att det är detta "kommande" handlar om

Du förstår inte vilket bra förhandlingsläge det kan vara att ha förhandsbud vid en diskussion om ränteerbjudande. Det hjälper att ha en relation med sin bank övertid såklart.

Du förstår en privat bank är inte som försäkringskassan vilket jag antar att du klassificerar som din bank. Försäkringskassan följer väldigt hårda regelverk medan en privat riktig bank faktiskt går att förhandla med.

Jag fick ett ränteerbjudande om 1,95 precis exempelvis…
Citera
2022-07-23, 20:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja att du är avundsjuk är en sak…

Men i slutet av dagen så handlade det om att rusta hushållen för kommande räntehöjningar av den enkla anledningen att man inte vill att hushållen skulle gå omkull.
Det behövs inte längre eftersom räntorna går upp och incitamentet att ”inte hushållen ska gå omkull” finns kvar.
Oj där argumenten slut för en överbelånad stackare. Du tror att staten skall rädda ditt boende från att förlora i värde, det kommer inte att hända, stigande räntor, stigande priser på allt från energi till mat kommer effektivt pressa marginalerna för dig och dina likar. Vi får väl återknyta i januari och se hur mycket priserna har sjunkit.
Citera
2022-07-23, 20:45
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oj där argumenten slut för en överbelånad stackare. Du tror att staten skall rädda ditt boende från att förlora i värde, det kommer inte att hända, stigande räntor, stigande priser på allt från energi till mat kommer effektivt pressa marginalerna för dig och dina likar. Vi får väl återknyta i januari och se hur mycket priserna har sjunkit.

Vet du… mitt boende behövs inte räddas. Även om era våtaste avundsjuka drömmar skulle infalla så skulle jag inte vara i nämndvärda problem. Personligen så skulle jag kanske få äta matlåda 3 av 5 arbetsdagar så att jag fortsättningsvis kan åka utomlands 2ggr om året med familjen.

Problemet du inte förstår är att alla har det inte som jag. Skulle era våta avundsjuka drömmar slå in, så skulle konsekvenserna bli större än bara för den enskilde.
Citera
2022-07-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad estimerar du att det blir för hyreshöjning för en trea på 80kvm som idag har en hyra på 7500kr/mån?

Jag förstår vad du fiskar efter och den ökade kostnaden HR får gentemot någon i BR förmodligen kommer vara avsevärt lägre då räntekostnaden kan ha dubblerats till hösten. Så är det.

Men min poäng är att hyresvärdar lär ha goda möjligheter att få igenom en hyreshöjning motsvarande inflationen. Därefter kommer hyresgäster bli arga och börja kräva kompensation i sin tur för att täcka detta. Och därefter är spiralen igång.
Citera
2022-07-23, 20:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Jag förstår vad du fiskar efter och den ökade kostnaden HR får gentemot någon i BR förmodligen kommer vara avsevärt lägre då räntekostnaden kan ha dubblerats till hösten. Så är det.

Men min poäng är att hyresvärdar lär ha goda möjligheter att få igenom en hyreshöjning motsvarande inflationen. Därefter kommer hyresgäster bli arga och börja kräva kompensation i sin tur för att täcka detta. Och därefter är spiralen igång.

Okay, vi kan dra till med 7% även om jag tror att det knappt blir hälften av det men skitsamma.

7% på 7500 = 500 kr

Bor man i en billig BR köpt för 2.5m med 2m i lån kommer enbart räntekostnaden gå från 1650 kr (1% nettoränta) till 4000 kr (2.5% nettoränta).

Detta eviga tjatet om att hyresmupparna minsann också kommer drabbas är bara trams.
Citera
2022-07-23, 21:11
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Okay, vi kan dra till med 7% även om jag tror att det knappt blir hälften av det men skitsamma.

7% på 7500 = 500 kr

Bor man i en billig BR köpt för 2.5m med 2m i lån kommer enbart räntekostnaden gå från 1650 kr (1% nettoränta) till 4000 kr (2.5% nettoränta).

Detta eviga tjatet om att hyresmupparna minsann också kommer drabbas är bara trams.

Men du förstår fortfarande inte. Att betala så lite i ränta för ett sådant attraktivt objekt är inte ett problem för de flesta.

Att däremot sitta i en hyrestrea och betala 8000-9000kr i månaden till att få låna någons egendom… det är för den normalt funtade ett problem. Hyresrätt borde förbjudas för alla över 27år.
Citera
2022-07-23, 21:44
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Men du förstår fortfarande inte. Att betala så lite i ränta för ett sådant attraktivt objekt är inte ett problem för de flesta.

Att däremot sitta i en hyrestrea och betala 8000-9000kr i månaden till att få låna någons egendom… det är för den normalt funtade ett problem. Hyresrätt borde förbjudas för alla över 27år.

Va snackar du om? En trea på 80kvm för 2.5m ligger väl i Slöddertälje eller Ey'Bro eller något annat halvgetto.

Gör man samma räkneövning på en Östermalmstrea för 10m så blir det ju helt vansinnigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in