2022-07-23, 18:04
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Du kan inte visa på något alltså. Avtalet innebär inte att militära mål utesluts. Sannolikt vill ryssarna skicka en signal till Ukraina att försök att gömma sig bakom avtalet och dölja militär aktivitet inte kommer att accepteras:

Russians With Attitude
@RWApodcast
Hearing from local Odessan sources that, among other targets, a Centaur-class fast assault craft of the Ukrainian Navy (the "Malyn") was destroyed but can't confirm that at this point.
https://twitter.com/RWApodcast/status/1550839297925943296?s=20&t=fLR64NgVSpdhe0FYS1dmVw

Och personligen tycker jag att det är bra att så snabbt och resolut sätta gränser.

Tillbaka till att få ut den ukrainska säden från hamnen i Odessa alltså.

Grundproblemet är att Ryssarna skjuter och sänker Ukrainska skepp med Spannmål. Samt att de plundrar ukraina på spannmål.

Ryssarnas export av soannmål har ökat från 30 till 50 miljoner ton i år tack vare plundring.

Det finns ingenting som rättfärdigar dessa brott.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1549648331244199936?t=ONiiGd9f8aXaHr35cYb6wA&s=19
Citera
2022-07-23, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Det är inte Sverige som attackerats, det är därför Sverige som attackerar Ryssland genom alla vapen vi ger Ukraina.

Isf har ju Ryssland attackerat Sverige ännu mer tydligt eftersom de faktiskt sjkutit ett par svenskar?

Jag förstår hur du tänker, men håller knappast med. Att hjälpa någon att försvara sig är inte att attackera.

Vart menar du att din gröns går?

Om Iran får t-72’or av Ryssland ”gratis” och ett par år senare anfaller Israel, är det då Ryssland som attackerat Israel?
Citera
2022-07-23, 18:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Om jag inte missminner mig så släppte ANNA News (rysk propagandakanal från ockuperade Georgien) en video från en stor verkstad i Horlivka för ett tag sedan. I verkstaden reparerar Ryssland skadade stridsvagnar och andra militärfordon. Kanske var den som small?

Inte första gången ryssarna själva visar på lämpliga mål i så fall.
Citera
2022-07-23, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inte första gången ryssarna själva visar på lämpliga mål i så fall.

Här har du videon från verkstaden.
https://twitter.com/loogunda/status/1543902145199706112?s=21&t=fif7Mt0qtlt3cj_MxQm-eA
Citera
2022-07-23, 18:07
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Om jag inte missminner mig så släppte ANNA News (rysk propagandakanal från ockuperade Georgien) en video från en stor verkstad i Horlivka för ett tag sedan. I verkstaden reparerar Ryssland skadade stridsvagnar och andra militärfordon. Kanske var den som small?
Hmm det kan nog stämma du. Här är en som påstår att det är nåt sånt. Detta är ju nära fronten så inte så smart att visa sånt öppet.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1550873581978009602
Citera
2022-07-23, 18:12
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vi tar det härifrån:

USA och väst är ansvariga för det utdragna kriget genom vapenleveranser som inte kommer att leda till någon ukrainsk seger. Man har också uppmanat Ukraina direkt och indirekt att inte söka ett fredligt avslut.
Bra start på samtalet!

Många i väst menar att det är helt rimligt att ett land försvarar sig mot angrepp från en fientlig makt som invaderar. Vi i Sverige har exempelvis inga planer på att bli knähundar åt en rysk despot, och har därför byggt upp ett försvar med egen stridskraft och kompetens att producera krigsmateriel.
Eftersom Sverige är ett litet land, förstår vi att vi inte skulle kunna vinna över en armé som är övermäktig. Därför har vi under lång tid allierat oss, både formellt genom Natosamarbete, och informellt genom goda kontakter med många andra länder. På detta sätt har Sverige satsat på att kunna möta en övermäktig fiende. Hela Sveriges försvarsstrategi har alltså, fram till nu, varit att få hjälp av andra länder genom goda relationer.

Exakt detsamma gäller för Ukraina. De har allierat sig formellt med NATO, och har bland annat deltagit i två Natoövningar de senaste åren. Dessutom har de allierat sig informellt genom handel och kontakter med många av världens länder. Ukraina hade hoppats på mer hjälp från andra länder, med manskap och regelrätta arméer, men i och med att Ryssland hotat att anfalla andra länder i världen med kärnvapen så har man nöjt sig med att bidra med krigsmateriel. Ryssland är alltså ansvarig för det utdragna kriget. Hade ryssarna inte hotat med kärnvapenkrig så hade Ukraina haft ordentlig kraft att stå emot invasionen och ryssen hade gått hem med svansen mellan benen.
Citera
2022-07-23, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Den ryska ledningen har inte sagt ett sant ord på många år. Du kan lika gärna rapportera om vad snusmumriken tycker om svamp i Den Andra Muminboken.

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Grundproblemet är att Ryssarna skjuter och sänker Ukrainska skepp med Spannmål. Samt att de plundrar ukraina på spannmål.

Ryssarnas export av soannmål har ökat från 30 till 50 miljoner ton i år tack vare plundring.

Det finns ingenting som rättfärdigar dessa brott.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1549648331244199936?t=ONiiGd9f8aXaHr35cYb6wA&s=19
Nu lyssnar vi alltså på ukrainska ledningen. Och jag har inte hört talas om att några ukrainska skepp har sänkts. Däremot att något utländsk som gick på en ukrainsk mina gjorde det.

Ryssarna går mot en rekordskörd och behöver inte stjäla det lilla som Ukraina får ihop i år.

Men avtalet är bra och kommer att minska risken för svält i världen. Framförallt för att det innehåller lättnader för rysk spannmålsexport.
Citera
2022-07-23, 18:13
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Verkar stämma, kiitos paljon. Känner du till någonting om varför en tillsynes slumpmässig politiker från samlingen blir uttagen till ett sådant möte?

Är inte så insatt i detta men han verkar vara en nära medarbetare till Zelensky och har en hög position i partiet så det är nog inte så konstigt.
Citera
2022-07-23, 18:23
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BMC64
Hahahaha,, det är ju fritt fall i din skalle

vi pratade ju vart vi skulle mota Olle i grind, jag frågade Estland eller Finland
du svarade Finland,, Estland anses som ett grannlad, du är ju dum i huvet deluxe

Grannland, om två länder ligger vid sidan om varandra är de grannländer. Vanligen avses länder som gränsar till det egna landet. Sverige betraktar ofta Tyskland, Polen och de baltiska staterna som grannländer, trots att internationellt vatten skiljer länderna åt.

Jag trodde du syftade på Ukraina. Men det finns scenarier där vi inte ska hjälpa demokratiska länder ja. Klantar de sig tillräckligt mycket så borde vi ha en sval inställning. Fast kommer vi med i NATO så är vi dock tvungna.
Citera
2022-07-23, 18:23
Avstängd
dacks avatar
Det är en helt vanlig civil bensinstation som Nassarna lyckats att träffa och igår var det ett bageri. Alltså inga militära byggnader.
Citera
2022-07-23, 18:25
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grannland
Du försöker lära mig svenska? Ordet ”vanligtvis” i din källa indikerar att det kan finnas fler tolkningar av begreppet ”granne”. Svenska språket kan vara lite klurigt när man bara lärt sig det i en skolbänk och inte praktiserat det i verkligheten.
Citera
2022-07-23, 18:26
Medlem
Citronitas avatar
Erdogan förhandlade fram avtalet om spannmålen och framstod som en stark statsman inför sitt stundande val. Ryssen tar direkt efter det och pissar honom i munnen.
Hur kommer han att ta det? Kommer han få ordning på var sina lojaliteter ligger? Kommer detta att göra att Sveriges NATO-ansökan glider igenom som straff?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in