2022-07-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
I ett försök att djupare förstå mig på Tony Scott ser jag just nu hans långfilms-regidebut The Hunger (1983) med bland annat David Bowie och Susan Sarandon.

Jag har bara kommit en bit in i filmen och hade egentligen inte tänkt skriva något ikväll men måste dokumentera detta direkt.

En tjej på kanske typ 14 år(?) och som ser ut typ exakt som Taylor Hanson vid tiden för Mmmbop dyker upp i filmen.

Bild på Taylor så ni förstår: https://images.app.goo.gl/5qE2vthrFmrioxKD7

Ärligt talat så trodde jag först att det var en kille. Jag får direkt en vagt orolig känsla.

Någon minut senare, med fiol i handen, efter att ha lirat klassisk musik med Bowie och Catherine Deneuve, konverserar tjejen (Alice) med CD som berättar om makens sömnlöshet.

Alice säger då:

– Want some ludes? I got some in my case.
– What?
– Quaaludes.
– Alice.
– I stole them from my stepmother.
– Alice!
– She doesn’t care, she gets them by the gross. She’s got every pill ever invented. She collects them.

Om jag inte är helt ute och cyklar så var Quaaludes Bill Cosbys favorit-piller att lura i sina offer.

Jag pausar här.

Kort återkomst: Alice blev en stund senare ett brutalt offer för Bowie som spelar en vampyr med hälsoproblem.

På nätet har jag ännu inte hittat ögonblicket ur The Hunger där Alice (Beth Ehlers) pratar om Quaaludes men här är scen (dubbad på portugisiska) kort efteråt där hon blir mördad av John (David Bowie) som är en kraftigt åldrande vampyr.

Mot slutet blir det jäkligt obehagligt, så känsliga tittare varnas: https://youtu.be/JJazy-3uvOw
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-14 kl. 16:16.
Citera
2022-07-14, 19:13
Medlem
Jag funderar på om Tony Scott kan ha lyssnat på David Bowies låt ”Time” (1973) innan den sistnämnde fick rollen som John i The Hunger?

Här är ett utdrag av texten:

Time, he flexes like a whore
Falls wanking to the floor
His trick is you and me, boy
Time, in quaaludes and red wine
Demanding Billy Dolls
And other friends of mine
Take your time

Ni kanske förstår vart jag vill komma med detta och Jerry Lee Lewis? Tony Scott kan ha sett till att leva i en värld där det var helt ”naturligt” med knockout-piller och 13-åriga partners.

Tillägg: Billy Dolls uppges syfta på trummisen Billy Murcia som dog efter intag av bland annat Mandrax som är samma som Quaalude om jag förstår det rätt.

Citat:
No one really knows what happened later that night and the testimonies at the inquest were vague, but essentially, with the Mandrax kicking in, Murcia drank some champagne and passed out; some of the partygoers put him in an icy bath while Marilyn forced him to drink some black coffee this proved to be a fatal combination.

Cause of death was recorded as drowning in a domestic bath while under the influence of alcohol and methaqualone.

http://shadyoldlady.com/location.php?loc=1588
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-14 kl. 19:37.
Citera
2022-07-15, 20:16
Medlem
Jag funderar på att pausa mitt utforskande kring detta. Det känns i kroppen. Det här är farliga saker.

Men jag ser gärna fortsatta inputs här om detta ämne.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-15 kl. 20:18.
Citera
2022-07-18, 18:27
Medlem
Jag vill inte att detta ska sluta i moll.

Det var först nyligen som jag insåg att Tony Scott var en stor konstnär. Jag missförstod hans filmer som har ett betydligt större djup än jag kunde se.

Det enda jag är säker på i detta är att Tony var homosexuell.

Här är förresten uppbackande forskning som också har pilen pekad ditåt om Tony, som hade två äldre bröder:

Citat:
Fraternal birth order has been correlated with male sexual orientation, with a significant volume of research finding that the more older brothers a male has from the same mother, the greater the probability he will have a homosexual orientation. Ray Blanchard and Anthony Bogaert first identified the association in the 1990s and named it the fraternal birth order effect.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fraternal_birth_order_and_male_sexual_orientation

Det finns ett, tycker jag, fantastiskt tidsdokument med en ung Tony Scott. Det tack vare brodern Ridleys 27-minutersfilm Boy and Bicycle.

Ridley gjorde den under sin filmutbildning och Tony ställde upp som huvudpersonen med cykeln.

Filmen släpptes 1965 men spelades in flera år tidigare och ljudet lades på i efterhand när den färdigställdes.

https://www.dailymotion.com/video/xr7nv1

(OBS att det är svart ett tag i början)
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-18 kl. 18:34.
Citera
2022-07-22, 14:34
Medlem
Med åren har jag lärt mig att musiken som inleder eftertexterna till en långfilm ofta används av regissörer som en möjlighet att sätta ett sista personligt avtryck för åskådaren.

Jag hade inte full fokus när eftertexterna till den röriga men intressanta The Last Boy Scout (1991) drog igång men det var något med Pat Boones vackra men plågade röst som plötsligt gjorde att jag fann mig själv spola tillbaka och lyssna igen.

Vad ville du säga med detta Tony? Är det en ledtråd till något du bar på?

Citat:
Moody river, more deadly than the vainest knife
Moody river, your muddy water took my baby's life
Last Saturday evenin' came to the old oak tree
It stands beside the river where you were to meet me
On the ground your glove I found
With a note addressed to me
It read "Dear love, I've done you wrong"
"Now I must set you free"
"No longer can I live with this hurt and this sin"
"I just couldn't tell you that guy was just a friend"
Moody river, more deadly than the vainest knife
Moody river, your muddy water took my baby's life

Hela Moody River – Tony Scott använde enbart delen ovan: https://youtu.be/hwlhCf1KjOo

Kanske är det ingenting. Men det jag kände var så starkt att jag helt enkelt behövde skriva här igen.

Jag har beslutat att undvika övrigt grävande i detta utan håller mig enbart till att se hans filmer, som bakom den grabbiga action-ytan ofta är intressanta och visuellt fantastiska.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-22 kl. 15:00.
Citera
2022-07-23, 17:21
Medlem
Jag har tidigare hört intervju med Quentin Tarantino där han berättade att han direkt efter dödsbeskedet såg bland annat Man on Fire (2004) igen samtidigt som han grät. Jag tror att den andra filmen han såg var True Romance.

Igår var det dags för mig att se Man on Fire och pga Tarantino var jag ju lite extra nyfiken.

Det är en mycket intressant och inspirerad film. Man känner att det finns ett stort förtroende mellan Denzel och regissören.

Tarantino kände Tony. Han kan ha upplevt att det var TS mest personliga film, att Tony gav en bild av sig själv i Creasy, uppumpad till filmhjälte.

Notering: Filmen har ett bisarrt lågt betyg av kritikerna på rotten tomatoes. Det handlar sannolikt mycket om det ibland chockartade våldet. Bland ”vanliga” tittare har filmen ett mycket högre betyg.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-23 kl. 18:03.
Citera
2022-07-24, 20:24
Medlem
Tony hade ett särskilt förhållande till vägbroar. De förekommer för ofta i hans filmer för att kunna undvikas här.

Visuellt är det alltid en fascinerande upplevelse med broarna, men handlade det verkligen bara om det för honom?

Man on Fire utspelas i slutet vid och på en sådan bro.

Broarna betyder någonting.

Creasy har även en skada på högra handen från sin mörka tid. Han vägrar berätta hur skadan uppstod.
Citera
2022-07-26, 00:39
Medlem
Jag har just sett Deja Vu (2006), eller som jag kallar den: Brofesten.

Själva handlingen är ologisk sci-fi-trams och Tony klev till och med av projektet ett tag för att det var så fånigt.

Men han återvände och passade på att vältra sig i broar (och färjor). Det kanske var hans drivkraft med filmen?

En av flera scener som fick mig att haja till är den nedan. I mitt inre ser jag Tony Scott framför mig där på bron på övervakningsfilmen:

https://youtu.be/G75m-IoAfqM
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-26 kl. 00:49.
Citera
2022-07-26, 21:26
Medlem
Några andra grejer som återkommer i Tony Scotts filmer:

-Apelsiner/Apelsinjuice
-Regn
-Kepsar
-Solglasögon
-Knivar
-Avtorkande av egna mungipor i samband med dark shit

Den där sista grejen är riktigt märklig. Till och med Robert Redford gör det i Spy Game (2001) under ett styrelsemöte. Då är det samtalet som underförstått handlar om mörka grejer.

Edit: Några minuter efter att jag nämnde apelsinjuice ser jag Wesley Snipes ta en slurk sådant i The Fan (1996).
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-26 kl. 22:22.
Citera
2022-07-27, 18:31
Medlem
Citat:
Några andra grejer som återkommer i Tony Scotts filmer:

-Apelsiner/Apelsinjuice
-Regn
-Kepsar
-Solglasögon
-Knivar

Den där sista grejen är riktigt märklig. Till och med Robert Redford gör det i Spy Game (2001) under ett styrelsemöte. Då är det samtalet som underförstått handlar om mörka grejer.

Edit: Några minuter efter att jag nämnde apelsinjuice ser jag Wesley Snipes ta en slurk sådant i The Fan (1996).

Jag håller på att se om Deja Vu (naturligtvis) och kan nu lägga till en till grej på listan: Skadade högerhänder. Av det jag definitivt minns så förekommer det på olika sätt i åtminstone Man on Fire (2004), Domino (2005) och Deja Vu (2006). I samtliga fall handlar det om huvudpersoner.

Tre filmer på raken alltså med skadade högerhänder och jag behöver se om flera filmer för att kolla att jag inte missat fler exempel.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-27 kl. 18:40.
Citera
2022-07-28, 14:32
Medlem
Citat:
Jag håller på att se om Deja Vu (naturligtvis) och kan nu lägga till en till grej på listan: Skadade högerhänder. Av det jag definitivt minns så förekommer det på olika sätt i åtminstone Man on Fire (2004), Domino (2005) och Deja Vu (2006). I samtliga fall handlar det om huvudpersoner.

Tre filmer på raken alltså med skadade högerhänder och jag behöver se om flera filmer för att kolla att jag inte missat fler exempel.

Det är tydligt att jag behöver se filmerna minst två gånger för att inte missa intressanta grejer.

Nu när jag ser om Domino (2005) visar det sig att även Tom Waits (liten biroll) har en skada på högra handen. Precis som hos Keira Knightleys Domino så är skadan lindad.

Domino: https://images.app.goo.gl/iMHzVsrgyE31urCk6
Tom Waits https://images.app.goo.gl/ztAFc13YT5E4YxxX7

I Deja Vu
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-28 kl. 15:19.
Citera
2022-07-28, 16:31
Medlem
Citat:

Jag ser om Spy Game (2001) som delvis utspelas under kalla kriget, och även Brad Pitt kör en muntorkning. Det sker efter att hans karaktär (Tom Bishop) tvingats överge en man som försökte fly från Öst- till Västberlin.

Edit: Alldeles i slutet på det här treminutersklippet:

https://youtu.be/jET_TmMdsNo
Senast redigerad av Fotboll12 2022-07-28 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in