Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det beror på att el från sydsverige forstätter till Tyskland. Detta har fungerat innan EU.
Stäng av exporten så kommer priserna i sydsverige att normaliseras.
Ja, men kan tycka så. Men som allt annat med EU, vi kan inte bara plocka ut det vi gillar och skita i resten.
EU har fri rörlighet av tjänster och kapital. Jag tror de speciellt också betonar vikten av integrering av elnätet.
Men jag håller lite med dig, om man tittar på Svenska kraftnäts hemsida ser man att vi just nu exporterar 5200 MW (motsvarar 5 kärnkraftverk av Ringhals-typ) och att vi är nära den maximala effekt som kan överföras från Norrland till Mellan-Sverige, 6890 MW. Det rörliga elpriset är i elområde 3 och 4 cirka 1,61 per kWh. OBS detta mitt i semestern, en lördageftermiddag!
Ett sätt att få ned exporten vore att svenska staten tog bra betalt för transfereringen via kablar till grannländerna. Då blev inte svensk el billig att köpa.
Att som politikerna vill, slå ihop elområde 3 och 4 leder bara till att Stockholmare och vi andra får högre elpris. Skåningarna får lite lägre bara. EU har visst gett sitt tillstånd till denna sammanslagning, så det är väl troligt att det blir så. Men elbehovet för uppvärmning av ett hus i Västeråstrakten är nog mycket högre än på Österlen…
Hur som helst blir det en kall vinter för många med el- och värmepumpvärmda hus. Om politikerna inte ransonerar elen för svenskt behov lär priserna öka och el tillgången minska.
Att tro att lösningen är nya kärnkraftverk om 10 år, är som att ringa brandkåren nästa vecka om ditt hus brinner nu.