2022-07-23, 11:26
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
"Lars J säger ingen mörkblå täckjacka utan mörk rock", vad får du det här ifrån? Hittar du bara på eller ljuger du medvetet i stil med TP/KP/HM?

LJ säger i första förhöret bara timmar efter mordet, jackliknande plagg. Kan varit mörk dunjacka.
I andra förhöret några dagar efter mordet, har han blivit osäker i och med att det florerar även rock som signalementet. Då säger han jacka eller rock.
Sen, månader efter mordet, kommer hans omfattande dialog förhör. Då står LJ, oväntat, på sig rätt bra, lite osäker men säger flera gånger mörkblå täckjacka. Aldrig att det skulle vara en rock, trots att förhörsledaren försöker föra in rock i förhöret.

Slutsatsen är att LJ är rätt övertygad om att det var en täckjacka han såg.

Ni är tappra som orkar debattera detta vidare.

Jag drar slutsatsen att det är helt kört.
Det finns inte en chans i helvete att någon GM kan knytas till MOP.

Det enda intressanta är att studera hur en del kan ljuga och förvanska sanningen för att det ska överensstämma med deras världsbild.

Jobbar polisen likadant?
Ingen fakta utan bara intuition.
Citera
2022-07-23, 11:28
Avslutad
Citat:
"Lars J säger ingen mörkblå täckjacka utan mörk rock", vad får du det här ifrån? Hittar du bara på eller ljuger du medvetet i stil med TP/KP/HM?

LJ säger i första förhöret bara timmar efter mordet, jackliknande plagg. Kan varit mörk dunjacka.
I andra förhöret några dagar efter mordet, har han blivit osäker i och med att det florerar även rock som signalementet. Då säger han jacka eller rock.
Sen, månader efter mordet, kommer hans omfattande dialog förhör. Då står LJ, oväntat, på sig rätt bra, lite osäker men säger flera gånger mörkblå täckjacka. LJ säger aldrig rock, trots att förhörsledaren försöker föra in rock i förhöret.

Slutsatsen är att LJ är rätt övertygad om att det var en täckjacka han såg.

Mörk rock är det som Lars J anser att mördaren hade- ingen mörkblå täckjacka. Det var snarare Lars själv som hade en blå tjockare täckjacka på sig. Mördaren hade med hög sannolikhet en mörk rock som gick nedanför knäna- inte mörkblå täckjacka. https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-23 kl. 11:31.
Citera
2022-07-23, 11:31
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Mörk rock är det som Lars J anser att mördaren hade- ingen mörkblå täckjacka. Det var snarare Lars själv som hade en blå tjockare täckjacka på sig. Mördaren hade med hög sannolikhet en mörk rock som gick nedanför knäna- inte mörkblå täckjacka.

"Vad LJ anser" Det är ju du som anser. Jag har ju talat om vad som står i förhören med LJ. Är du trött eller vill du inte se den fakta vi har för att du har grävt ned i SE som gärningsman.
Citera
2022-07-23, 11:34
Avslutad
Citat:
"Vad LJ anser" Det är ju det du anser. Jag har ju talat om vad som står i förhören med LJ. Är du trött eller vill du inte se den fakta vi har för att du har grävt ned i SE som gärningsman.

Lars var något tveksam om mördarens klädsel men mörkblå täckjacka har han aldrig hävdat i.a.f. De flesta av mordplatsvittnena ansåg från början att mördaren hade en mörk lång rock som gick nedanför knäna- inte mörkblå täckjacka. Har du svårt att ta till dig fakta? Det verkar så ditt troll.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2022-07-23 kl. 11:37.
Citera
2022-07-23, 11:36
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios

Det enda intressanta är att studera hur en del kan ljuga och förvanska sanningen för att det ska överensstämma med deras världsbild.

Jobbar polisen likadant?

Man kan nog tolka KP/HM arbete som någon form av missriktad intuition/tunnelseende i avsaknad av substans och fakta
Citera
2022-07-23, 11:38
Avslutad
Citat:
Man kan nog tolka KP/HM arbete som någon form av missriktad intuition/tunnelseende i avsaknad av substans och fakta

Sannolikheten att KP och Melander med flera har rätt är mycket högre än Holmér och Ölvebro med flera tidigare poliser och åklagare. Var ingen kurd eller CP som var gm i.a.f. ej heller CA.
Citera
2022-07-23, 11:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Lars var något tveksam om mördarens klädsel men mörkblå täckjacka har han aldrig hävdat i.a.f. De flesta av mordplatsvittnena ansåg från början att mördaren hade en mörk lång rock som gick nedanför knäna- inte mörkblå täckjacka. Har du svårt att ta till dig fakta? Det verkar så ditt troll.

Det var LJ vi diskuterade. Börja med och läs förhören innan du hittar på massa konstigheter.
Citera
2022-07-23, 11:45
Avslutad
Citat:
Det var LJ vi diskuterade. Börja med och läs förhören innan du hittar på massa konstigheter.

Lars J har aldrig hävdat att mördaren hade en mörkblå täckjacka och de flesta av mordplatsvittnena ansåg att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.
Citera
2022-07-23, 11:49
Avslutad
Citat:

Jobbar polisen likadant?

Det är ni två som ljuger och httar på. De flesta av mordplatsvittnena ansåg i de första förhören att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna- inte en mörkblå täckjacka. https://www.youtube.com/watch?v=QAaiK0duwFQ
Citera
2022-07-23, 11:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Jobbar polisen likadant?

Eftersom HO i receptionen såg en mörkblå trekvartslång täckjacka på Skandiamannen, NF en mörkblå trekvartslång täckjacka på Tensonmannen och LJ en eventuellt mörkblå täckjacka på gärningsmannen, så behöver man inte vara Sherlock Holmes för att inse att SE är intressant. Han gick trots allt bara en 20 meter bakom GM, enligt sin egen story, och blev förväxlad med GM av ett vittne, påstod han, när han liksom GM sprang på Tunnelgatan..

Det finns mer substans i Skandiamannens keps än i alla andra spår sammantaget ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-07-23 kl. 11:59.
Citera
2022-07-23, 11:52
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Tja, givetvis håller jag med dig i det mesta. Och visst är det så - viktigt att understryka - att en person kan uppfattas på tämligen olika vis, beroende på ljus, vinklar, ens trötthet/energi, vilka färger man innan observationen vilat ögonen på, eventuellt alkoholintag, osv. En person kan i det närmaste uppfattas på väsensskilt olika vis (precis som GM runt mordplatsen). Dock tycker jag det viktigt; personen som exempelvis MP, LEE, K och S behöver inte vara samma person. Det kan vara två olika personer, rent av tre eller fyra, även om jag tror mest på två olika.

OM SE är GM och OM han var utanför Grand, tror jag inte det var han MP såg exempelvis. Jag tror i så fall att han uppehöll sig där utanför och iakttogs av Storhök/Korhonen. Jag har sagt det förr flera ggr, men jag tror inte han följde efter LOP hela vägen till (omkring) kiosken, därefter springer in bakvägen (eller via någon sidodörr) på Skandia, kilar igenom huset och drar kortet, morsar på väktarna och kliver ut på Sveav.

Med tanke på att det lär ha varit relativt öde i foajén när S/K kommer ut, får jag för mig att SE som GM då tror att han kommit till Grand för sent. Att han missat bioutsläppet (inkl. LOP), att han missbedömt tiden för när bion slutar. Han spejar in genom dörrarna. Iakttas av S/K (kanske någon mer), efter ytterligare en minut ger han upp och återvänder till lugnt till Skandia. Han har alltså i detta scenario väldigt gott om tid.

I detta scenario, kan man även inkludera den ene av Vapensamlarens döttrar som lär ha varit på samma bioföreställning som LOP (vilket som bekant är en del snurrigheter kring). SE ser den ena dottern komma ut i foajén, och får panik. Han lämnar området runt Grand, avbryter sin "operation", beger sig till Skandia.

Jämför vi Korhonen, Storhök och Mårtens iakttagelser (tidigaste förhören) får vi:
(L-E Erikssons uppgifter avviker.)

Klädsel
Korhonen: Blå 3/4 kvartsjacka, ganska tjock vaddfylld
Storhök: Ljusblå halvlång jacka, mörkblå byxor
Mårten: Blå täckjacka som var ganska lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.

Kroppsbyggnad
Korhonen: ordinär kroppsbyggnad, något rund över magen
Storhök: ordinär kropssbyggnad
Mårten: kraftigt byggd

Huvudbonad
Korhonen: skärmössa typ keps
Storhök: Ljusbrun mössa med uppfällda öronlappar
Mårten: Han var också iklädd Ceps med knäppe till skärmen.

Hårfärg
Korhonen: troligen cendréfärgat hår
Storhök: hårfärg ej mörk
Mårten: <ingen uppgift>

Glasögon
Korhonen: troligen glasögon
Storhök: Stora ljusbågade eller storbågade glasögon.
Mårten: ..att mannen troligen bar på ett par stålbågade glasögon.

Detta är överensstämmande.

Gällandet scenariot, så är det väl först även så att SE varit ute vid 21 och då sett paret Palme gå in på Grand?

Angående vapensamlarens yngsta dotter (F.) så tror jag dock uppfattningen från utredningen är att hon inte alls varit på samma föreställning. Trots hennes egna uppgifter om detta.
Jag delar den uppfattning. Främst utifrån uppgifterna i GMP (och GrK) om att alla på samma föreställning förhörts.
Citat GrK, sid 851
"Samtliga besökare av den filmföreställning paret Palme bevistade har
förhörts. Däremot saknas det förhör med flertalet besökare av andra
föreställningar på Grand."

F. var 15 år gammal 1986.
Citera
2022-07-23, 12:04
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Lars J har aldrig hävdat att mördaren hade en mörkblå täckjacka och de flesta av mordplatsvittnena ansåg att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.

"Lars J har aldrig hävdat att mördaren hade en mörkblå täckjacka"

mörk dunjacka.
har jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka.
svart med blå inslag.
täckjacka
väldigt mörk och lite blått
liknande, men mer mörk (än hans egen mörkblå täckjacka)

säger LJ i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in