Citat:
Ursprungligen postat av
killawife
Jag råkade en gång ut för att jag drog av alla mina resor i jobbet som säljare och fick nobben av skatteverket. När jag erbjöd mig att skicka in min körjournal så tvärvägrade de och endast bensinkvitton gällde. Jag tyckte det var lite konstigt då jag hade en körjournal som var attesterad av min arbetsgivare så det var liksom inte bara ett a4 med nuffror på. I slutändan fick jag restskatt istället för 25000 tillbaka som jag hade räknat med vilket kändes jävligt surt. I princip hade jag suttit och betalat för att arbeta.
Så dokumentera allt noga, spara alla kvitton på bränsle.
Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Bensinkvitto fyfan vad efterblivet man kör ju privat också, hoppas det inte är så, jösses.
Jag kör ju över bron så det har jag ju sparat på mitt brokonto hur mycket jag är över bron
I övrigt får jobbet intyga att det är deras kontor jag kör till och jobbar.
Vem intygar detta?
Märkligt system
Ja det är kvitton som gäller, läs här vad killawife skriver.
Några kollegor samåkte till jobbet i tre år men uppgav egen bil, det blev granskning och de fick betala tillbaka pengarna.
Har för mig att de även fick betala en avgift men är inte säker på det.
Du får köra hur mycket du vill privat också men spara de kvitton där du tankar i samband med jobbet.
Exempelvis: Jag bor i Örkelljunga men åker på semester till Kiruna och tankar där och i Östersund mm, det är kvitton du inte skickar in men om du tankar i Helsingborg, Malmö mm så är det på vägen.
Men....om du kör till Danmark fram och tillbaka varje helg och andra lediga dagar så tar du bort några kvitton.
Har du en körsträcka på 100 mil i veckan så är det lätt för både dig och Skatteverket att räkna ut ungefär hur mycket bränsle som går åt.
Även din arbetsgivare kan skicka in exakt hur många dagar du har kört till din arbetsplats.
Systemet är som det är.