2022-07-22, 15:03
Medlem
Hej

Ska jobba i Danmark och har fått en förskottsuträkning.
Det heter väl förskottsuträkning just för att det är premilinärt..hur mycket skatteavdrag man får

Jag har matat in ungefär hur många dagar jag kommer att åka till Danmark och vilja ha avdrag.
men går ju inte att säga exakt då man kan bli sjuk, man vet inte hur mkt semester man tar osv
Men det här måste jag väl specificera senare typ vid deklarationen och själv hålla koll på antalet dagar jag åker till Danmark?

Men hur bevisar man detta att man åkt bil just denna sträckan X antal dagar.
Det här kan ju folk fuska mycket med.

Hur fungerar systemet för antar att det är samma i Sverige, ni som får körersättning
Hur visar man för skattemasarna hur mycket man kört, vilka bevis har man, vad kräver dom?
Citera
2022-07-22, 15:26
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Ska jobba i Danmark och har fått en förskottsuträkning.
Det heter väl förskottsuträkning just för att det är premilinärt..hur mycket skatteavdrag man får

Jag har matat in ungefär hur många dagar jag kommer att åka till Danmark och vilja ha avdrag.
men går ju inte att säga exakt då man kan bli sjuk, man vet inte hur mkt semester man tar osv
Men det här måste jag väl specificera senare typ vid deklarationen och själv hålla koll på antalet dagar jag åker till Danmark?

Men hur bevisar man detta att man åkt bil just denna sträckan X antal dagar.
Det här kan ju folk fuska mycket med.

Hur fungerar systemet för antar att det är samma i Sverige, ni som får körersättning
Hur visar man för skattemasarna hur mycket man kört, vilka bevis har man, vad kräver dom?

Du skriver ner vilka datum du kör och sparar alla kvitton på bensin eller dylikt.
Är din arbetsgivare i Sverige så är det lätt att kolla på Skatteverkets hemsida om vad som gäller.
Om de kräver bevis så får du naturligtvis ett intyg från arbetsgivaren om vilka dagar och tider du arbetade i Danmark.

Det finns alltid folk som fuskar men om du uppger att du kört 700 mil men du har enbart kvitto på 17 liter bensin / disel eller elförbrukning (vet inte hur man mäter det men det går ju se hur långt en bil har gått oavsett drivmedel).

Jag har en digital och en fysisk kalender, digitala kvitton och fysiska som jag sparar.
Jag reser väldigt mycket i tjänsten och vill ha mina avdrag / reduktioner som jag har rätt till.
Har inte tid med strul om jag blir granskad.

Det är mitt bästa tips till dig!
Lycka till och hoppas att du trivs med jobbet i Danmark!
Citera
2022-07-22, 16:54
Medlem
killawifes avatar
Jag råkade en gång ut för att jag drog av alla mina resor i jobbet som säljare och fick nobben av skatteverket. När jag erbjöd mig att skicka in min körjournal så tvärvägrade de och endast bensinkvitton gällde. Jag tyckte det var lite konstigt då jag hade en körjournal som var attesterad av min arbetsgivare så det var liksom inte bara ett a4 med nuffror på. I slutändan fick jag restskatt istället för 25000 tillbaka som jag hade räknat med vilket kändes jävligt surt. I princip hade jag suttit och betalat för att arbeta.

Så dokumentera allt noga, spara alla kvitton på bränsle.
Citera
2022-07-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Du skriver ner vilka datum du kör och sparar alla kvitton på bensin eller dylikt.
Är din arbetsgivare i Sverige så är det lätt att kolla på Skatteverkets hemsida om vad som gäller.
Om de kräver bevis så får du naturligtvis ett intyg från arbetsgivaren om vilka dagar och tider du arbetade i Danmark.

Det finns alltid folk som fuskar men om du uppger att du kört 700 mil men du har enbart kvitto på 17 liter bensin / disel eller elförbrukning (vet inte hur man mäter det men det går ju se hur långt en bil har gått oavsett drivmedel).

Jag har en digital och en fysisk kalender, digitala kvitton och fysiska som jag sparar.
Jag reser väldigt mycket i tjänsten och vill ha mina avdrag / reduktioner som jag har rätt till.
Har inte tid med strul om jag blir granskad.

Det är mitt bästa tips till dig!
Lycka till och hoppas att du trivs med jobbet i Danmark!

Bensinkvitto fyfan vad efterblivet man kör ju privat också, hoppas det inte är så, jösses.

Jag kör ju över bron så det har jag ju sparat på mitt brokonto hur mycket jag är över bron
I övrigt får jobbet intyga att det är deras kontor jag kör till och jobbar.
Vem intygar detta?
Märkligt system
Citera
2022-07-23, 11:27
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag råkade en gång ut för att jag drog av alla mina resor i jobbet som säljare och fick nobben av skatteverket. När jag erbjöd mig att skicka in min körjournal så tvärvägrade de och endast bensinkvitton gällde. Jag tyckte det var lite konstigt då jag hade en körjournal som var attesterad av min arbetsgivare så det var liksom inte bara ett a4 med nuffror på. I slutändan fick jag restskatt istället för 25000 tillbaka som jag hade räknat med vilket kändes jävligt surt. I princip hade jag suttit och betalat för att arbeta.

Så dokumentera allt noga, spara alla kvitton på bränsle.

Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Bensinkvitto fyfan vad efterblivet man kör ju privat också, hoppas det inte är så, jösses.

Jag kör ju över bron så det har jag ju sparat på mitt brokonto hur mycket jag är över bron
I övrigt får jobbet intyga att det är deras kontor jag kör till och jobbar.
Vem intygar detta?
Märkligt system

Ja det är kvitton som gäller, läs här vad killawife skriver.

Några kollegor samåkte till jobbet i tre år men uppgav egen bil, det blev granskning och de fick betala tillbaka pengarna.
Har för mig att de även fick betala en avgift men är inte säker på det.

Du får köra hur mycket du vill privat också men spara de kvitton där du tankar i samband med jobbet.

Exempelvis: Jag bor i Örkelljunga men åker på semester till Kiruna och tankar där och i Östersund mm, det är kvitton du inte skickar in men om du tankar i Helsingborg, Malmö mm så är det på vägen.
Men....om du kör till Danmark fram och tillbaka varje helg och andra lediga dagar så tar du bort några kvitton.

Har du en körsträcka på 100 mil i veckan så är det lätt för både dig och Skatteverket att räkna ut ungefär hur mycket bränsle som går åt.

Även din arbetsgivare kan skicka in exakt hur många dagar du har kört till din arbetsplats.

Systemet är som det är.
Citera
2022-07-23, 20:31
Medlem
killawifes avatar
När jag pratade med en skattetjänsteman om detta så sa han att om man har ett bensinkort och kan visa utdrag från detta så funkar det med. Jag frågade då om man bara inte kunde visa kontoutdrag från sitt bankkort från alla tankningar man gjort men det dög inte. Det var för mycket att gå igenom tydligen. Jag föreslog då att jag själv kunde begära ut kontoutdragen från banken och helt enkelt klippa ut de utdrag som var relevanta men det gick inte heller för de var tvungna att få dem i "original". Jag hade kunnat tänkt mig att sitta en kväll med dessa papper för att slippa betala 25 papp men i princip var det som att vad jag än kom på för att kunna visa att jag faktiskt kört dessa mil i jobbet så var det nej. Det spelade ingen roll vad jag gjorde.
Citera
2022-07-25, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Ja det är kvitton som gäller, läs här vad killawife skriver.

Några kollegor samåkte till jobbet i tre år men uppgav egen bil, det blev granskning och de fick betala tillbaka pengarna.
Har för mig att de även fick betala en avgift men är inte säker på det.

Du får köra hur mycket du vill privat också men spara de kvitton där du tankar i samband med jobbet.

Exempelvis: Jag bor i Örkelljunga men åker på semester till Kiruna och tankar där och i Östersund mm, det är kvitton du inte skickar in men om du tankar i Helsingborg, Malmö mm så är det på vägen.
Men....om du kör till Danmark fram och tillbaka varje helg och andra lediga dagar så tar du bort några kvitton.

Har du en körsträcka på 100 mil i veckan så är det lätt för både dig och Skatteverket att räkna ut ungefär hur mycket bränsle som går åt.

Även din arbetsgivare kan skicka in exakt hur många dagar du har kört till din arbetsplats.

Systemet är som det är.

Hoppas det fungerar bättre i Danmark då och arbestgivare kan intyga
fyfan vad efterblivet med kvitton, vem orkar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in