Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Nej vid invasionen trodde väst att Ryssland skulle erövra Kiev och de östra områdena på några veckor. 3 dagar trodde nog bara Putin. Ukraina var underdog men visst nu börjar det svänga. Hade Ryssland presterat hade inte Ukraina fått alla de västerländska vapen de har nu. Rysslands misslyckande har gjort det möjligt att träna personer på de västerländska system och få dem på plats med logistik av ammunition etc. Jag tror att när Ryssland misslyckades med sin stora offensiv i fas 2 i Donbas var det kört. Då gick tiden mot Ryssland. Dessa 4 månader gav Ukraina en massa nya vapen som de hunnit att tränas på.
Det stod väl klart efter någon vecka, typ, att Ryssland inte skulle köra över Ukraina. Snabbare än så hade det ändå knappast kunnat gå.
På morgonen den 24 februari tänkte jag att det skulle gå rätt fort. Minns hur jag såg något klipp på en massa helikoptrar på låg höjd över taken, ryska stridsfordon på väg över gränsen vid Krim, osv. Med tiden insåg nog de flesta att det inte bara var saker som tar den tid den tar, utan också mycket som inte gick som planerat. Då blev tonen snabbt en helt annan nästan överallt. Alla vet att Ryssland målas ut som en tandlös, skabbig gammal björn.
Jag har pendlat mellan att tänka att den ryska förmågan är mer begränsad än jag trodde och att fundera på om man kastade in all gammal skåpmat man hade. T-90 och avancerade radarsystem tyder på att det inte bara är skit som kommit till användning.
Det är möjligt att den stora ryska offensiven i Donbass inte blev den flodvåg av järn och stål och eld som man kunnat tro, men kriget är inte över än. Jag vet dock inte om jag tror längre att någon sida kan pusha tillbaka den andra helt. Därför "ett krig mellan två ungefär lika stora länder".