2022-07-23, 10:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så att de i större HR får subventionera de mindre? Skulle aldrig gås med på. Bostadsbidraget skulle behöva ökas för att kompensera så blir bara dyra nollsummespel.

Det vettiga vore givetvis att införa en friare hyressättning isf. Låt fastighetsbolagen lägga på Premier för bra läge och tvinga dem använda pengarna för att subventionera mindre attraktiva boenden.

Låt 40 kvm på Östermalm kosta 20k istället för 5k i månaden.

Nej, de med stora ytor får en begränsning av avdraget. Fast det var mer en detalj för att få till en omfördelning av yta.

Släpper man på hyresregleringen så får de med centrala fastigheter ett kraftigt ökat fastighetsvärde, ungefär som när man tog bort fastighetsskatten. Ett sätt att balansera detta vore förvisso att ha olika momssatser på olika områden eller hyresnivåer. Alternativ så engångsbeskattar man värdeökningen.

Det är tyvärr svårt att avreglera en sektor utan att det blir en massa fel och orättvisor, och politikerna saknar förmåga att få fram balanserade lösningar.
Citera
2022-07-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, de med stora ytor får en begränsning av avdraget. Fast det var mer en detalj för att få till en omfördelning av yta.

Släpper man på hyresregleringen så får de med centrala fastigheter ett kraftigt ökat fastighetsvärde, ungefär som när man tog bort fastighetsskatten. Ett sätt att balansera detta vore förvisso att ha olika momssatser på olika områden eller hyresnivåer. Alternativ så engångsbeskattar man värdeökningen.

Det är tyvärr svårt att avreglera en sektor utan att det blir en massa fel och orättvisor, och politikerna saknar förmåga att få fram balanserade lösningar.

Det sista är dock knappast ett giltigt skäl till att behålla en reglering som är katastrofal på alla sätt
Citera
2022-07-23, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det intressanta för RB är KPIF ändring från förra månaden.
Att det är en stor skillnad sedan 12 månader är redan känt. Det kommer vara höga 12-månaders värden även om prisökningarna stannar av.

Om KPIF-ändring från förra månaden fortsätter upp så kan det bli tal om extra möte. Inte annars.

RB är rädda för kronans värde kontra ECB. Därför blir ecbs agerande väldigt avgörande för RB

https://sverigesradio.se/artikel/kraftig-rantehojning-fran-ecb-mer-an-vantat
Citera
2022-07-23, 11:25
Medlem
Citat:
Köper man hus i Sthlm som inte är totalblåst nyligen eller nybyggt får man räkna med 1.5-2 msek i renoveringskostnad asap.

Det sjukaste jag stöter på är alla dessa gamla hus utan radonmätning gjorda. Folk har alltså bott i hus med sannolikt för höga halter i årtionden.

Skulle aldrig sätta min fot i ett hus över 100bq som är lagstiftat i Norge och whos rekommendation

Man har gjort hus för täta. Det är vanligaste anledningen till för mycket radon. Helt enkelt brist på tilluft. I våras var jag till ett äldre hus, nyligen helrenoverat. Det fick knappt att få syre där. Jag upptäckte att klåparna som renoverat inte satt in tilluftsdon. Jag satte in tilluftsventiler i sov och vardagsrum. Problemet löst. Det unga paret visste inte nåt om vare sig till eller frånluft.
Citera
2022-07-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Ja, jag tror jag tolkade dig fel, vi menar kanske samma sak. Men Någon tidigare i kedjan hävdade att inlåning inte är lika med utlåning - vilket var vad jag försökte mig på att förklara att det är det visst. Oavsett om pengarna är ”nyskapade” eller lånas in från annat håll (och i fallet bostadslån är pengarna dessutom i princip alltid inlånade från annat håll).
Ja det håller jag med om (kan också vara så att en del felaktigt gör skillnad mellan värdet på en fordran och på det lånade beloppet, som ju, som du beskriver, faktiskt är detsamma i låneögonblicket).
Citera
2022-07-23, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Man har gjort hus för täta. Det är vanligaste anledningen till för mycket radon. Helt enkelt brist på tilluft. I våras var jag till ett äldre hus, nyligen helrenoverat. Det fick knappt att få syre där. Jag upptäckte att klåparna som renoverat inte satt in tilluftsdon. Jag satte in tilluftsventiler i sov och vardagsrum. Problemet löst. Det unga paret visste inte nåt om vare sig till eller frånluft.

Visst men jag har också varit inne i hus med källare som är byggda under riskåren med ev blålera där de har haft sovrum i källaren men aldrig kollat radonhalt. Galenskap
Citera
2022-07-23, 11:43
Medlem
Citat:
Det sista är dock knappast ett giltigt skäl till att behålla en reglering som är katastrofal på alla sätt
Om vi håller oss till den ekonomiska politiken är alla i riksdagen förutom Vänsterpartiet mer eller mindre stöpta i samma form så jag förstår inte vad du förväntar dig ska bli annorlunda.

Utfasningen av räntebidraget som man i stort sett var överens om över partigränserna och som Riksbanken fortfarande vill ska genomföras har man nu gjort en helomvändning om eftersom såna som du kan bli ledsna om det skulle genomföras nu.

Vänsterpartiet är de enda som inte hoppat på det populisttåget. All ekonomisk expertis är överens om att ränteavdragen är idiotisk politik plus finansinspektionen och Riksbanken som sagt.

Detta betyder dock nada när Svenne banan med bostadslån har fått en sticka i fingret.
Citera
2022-07-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Om vi håller oss till den ekonomiska politiken är alla i riksdagen förutom Vänsterpartiet mer eller mindre stöpta i samma form så jag förstår inte vad du förväntar dig ska bli annorlunda.

Utfasningen av räntebidraget som man i stort sett var överens om över partigränserna och som Riksbanken fortfarande vill ska genomföras har man nu gjort en helomvändning om eftersom såna som du kan bli ledsna om det skulle genomföras nu.

Vänsterpartiet är de enda som inte hoppat på det populisttåget. All ekonomisk expertis är överens om att ränteavdragen är idiotisk politik plus finansinspektionen och Riksbanken som sagt.

Detta betyder dock nada när Svenne banan med bostadslån har fått en sticka i fingret.

Ränteavdraget får tas bort men ska då givetvis kompletteras med skattesänkningar. Vilket riksdagens majoritet förespråkar (utom minoriteten v+mp+s)
Citera
2022-07-23, 11:49
Medlem
Windchesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Missade du budet var 30% under ett redan lågt utgångspris?
Slemhög har gjort noggranna kalkyler att det är ett lagom bud för det objektet, även med 4-5% rörligt.

Glöm inte bort bara att bidrag inte är grund för lån. Du måste således ha en inkomst över försörjningsstödet.

Detta väntas väl dock öka i och med inflation men det är dock inget som en seriös bank anser är stabilitet för lån.
Citera
2022-07-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ränteavdraget får tas bort men ska då givetvis kompletteras med skattesänkningar. Vilket riksdagens majoritet förespråkar (utom minoriteten v+mp+s)
Den nuvarande regeringen har genomfört skattesänkningar på både arbete och pensioner.

Visst, SD kommer kanske börja gapa om Diesel och bensin eller nåt annat som är i ropet om högern vinner men någon revolution blir det inte.
Citera
2022-07-23, 11:58
Medlem
Citat:
Den nuvarande regeringen har genomfört skattesänkningar på både arbete och pensioner.

Visst, SD kommer kanske börja gapa om Diesel och bensin eller nåt annat som är i ropet om högern vinner men någon revolution blir det inte.

Om de slopade ränteavdraget hade de behövt kapa skatter. Sveriges absurda skatter på arbete behöver ventiler, annars blir folk galna. Tar du bort ventilerna måste du sänka trycket vilket gjordes på 90-talet. Då var målet att max 15% av alla heltidsarbetande skulle betala statlig skatt. Idag är det nästan 40%.

Ränteavdraget kommer dock bestå så det hela är en pseudodiskussion.
Citera
2022-07-23, 12:01
Medlem
Windchesters avatar
Citat:

Amorteringskravet kommer antagligen att försvinna. Men det kan dröja till stabiliteten på marknaden infinner sig.

Det gör att räntehöjningen inte slår speciellt stort, då hushållen dels får dra av 30% av en eventuell 5% ränta och sedan kommer många välja bort att amortera 1-3%.

De som även fått beviljade den typen av lån de senaste 10åren har tvingats av banken att räkna på en ränta på runt 5-7%. Alltså ingen större fara.

Däremot så finns det kanske de hushåll där man är i en bransch som nu riskerar att gå ner sig ordentligt… typ hantverkare, handel, resturang etc. Där kan det bli lite tufft för den enskilde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in