2022-07-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Tack, bra tips. Skall skaffa de böckerna.

Äsch, skaffa och leva med hund verkar ha tagit slut på förlaget.
https://andershallgren.se/bocker/
http://www.ahlbom.net/bocker.htm

Likaså Därför gör hunden så.
https://www.bokus.com/bok/9789100104214/darfor-gor-hunden-sa/

Får leta på bibliotek eller amazon.

Kan dyka upp i beg hundböcker grupper också.
Men man brukar behålla dessa. Eller iaf jag. Skulle aldrig sälja mina.
Citera
2022-07-23, 01:42
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrime2.0
Hur uppfostrar man dem så de blir lugna?
Då får du gå en kurs och lära dej det.
Citera
2022-07-23, 01:51
Medlem
Pizdecs avatar
Skaffa inte en hund om du inte är beredd att ta hand om den *ordentligt* (en stor del av din tid) + stora veterinärkostnader är mitt tips.
Citera
2022-07-23, 08:07
Medlem
vadsadusadus avatar
Vet inte om detta nämnts tidigare i tråden, men tänk också på att formen av motion är viktig. Många hundar kan du inte trötta ut fysiskt, men ägnar du en del av dagen åt att mentalt träna hunden blir den testo mer harmonisk och lugnare överlag. Mental träning kan vara allt ifrån passivitetsövningar ute i stan till nosework, sök eller apportering. Givetvis behövs fysisk motion också, men det innebär inte att man behöver läga in promenader på flera timmar.
Citera
2022-07-23, 09:13
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jaja, det är som att fråga hur långt ett snöre är, men nån sorts uppfattning vore ju bra att få innan man ger sig på detta.

Bakgrund:
- Jag är ju en lat jävel som sitter vid min dator mest hela tiden, jobbar, surfar, tittar på film, bråkar med folk på forum osv, och efter att jag har slutat röka så finns ju risken att jag inte lämnar den förrän efter många timmar.
- Och det är ju inte nyttigt.

Alltså tänker jag att om jag skaffar en hund, så tvingas jag ta pauser då och då. Antingen för att rasta hunden eller för att tvätta golv, mattor, soffkuddar och madrasser.

Första frågan är förstås vilken hund. Jag inser ju att en häst-liknande Cane Corso kostar mer i föda och annat än en pekineser. Och en afghan mer än en nakenhund i fråga om hårvård och trimning.

Så för diskussionens skull ta en medelhund. Inte för stor, inte för liten. Inte nån som kräver schamponering varje kväll och ingen som saknar hår alls. En som en nybörjare kan hantera, så ingen tävlingshund. Och ingen som kräver tre timmar motion varje dag, jag är som sagt en lat jävel. Och ingen förvuxen råtta eller knähund. En riktig hund. Typ labrador eller så.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en rashund med stamtavla längre än kungafamiljen, men inte heller en gatuhund upphittad i Grekland eller insmugglad från Ryssland. Nån som har friska, både mentalt och fysiskt, föräldrar och gärna generationen innan dess. Ingen som kräver läkarbesök och operationer.

Ge gärna tips på hundraser, men framförallt hur mycket kostar det
- inköp, vad kan en sån hund rimligen kosta, samt sånt man behöver köpa, säng, koppel, skål
- fasta belopp, försäkring, vacciner, veterinärbesök osv, trimning och pälsvård
- hunddagis, i Stockholmsområdet
- löpande kostnader, mat, leksaker, hundgodis, bajspåsar
- utbildning, lydnadsträning
- klubbmedlemsskap, måste man vara med i nån klubb?

Jag har förstås googlat, Svenska Kennelklubben har en sida "Köpa hund" där man får det till 82 papp, totalt antar jag, men det bör väl vara för alla 10-15 åren?
https://www.skk.se/sv/kopahund/att-kopa-hund/Funderar-du-pa-hund/vad-kostar-det-att-ha-hund/

Men, ni som har en liknande hund, vad har det kostat er hittills?

* Vår hund kostade ca 20,000 att köpa.
* Koppel kostade 2-300 kr.
* Halsbandet ca 300 kr.
* Vi har köpt sängar för flera tusen kronor men han vill bara sova i sofforna så det var bortkastade pengar.
* Bajspåsar så brukar vi köpa 3 för 100 kr. De räcker nog någon månad.
* Försäkring ca 400 kr i månaden.
* Mat ca 2,000 kr i månaden (inklusive godis).
* Leksaker ca 300 kr i månaden.
* Innan han blev rumsren så köpte vi lite rengöringsmedel och sprayer för 2-300 om olyckan var framme.
* Schampo för ca 300 kr (räcker länge).
* Valpkurs varierar i pris men mellan 1,500-3,000 kr.
* Vi tog några privata lektioner med en som tränar vakthundar åt företag (ca 500 kr för en halvtimme).
* Kloklippning om ni inte gör det själva brukar gå på ca 150 kr, sedan får du var sjätte gång gratis.
* Vi vaccinerar honom varje sommar mot bl.a. kennelhosta (då sprayar de honom på nosen). Det kostar runt 700 kr.
* Han får fästingtabletter varje år. I paketet finns två tabletter och de räcker 3 månader var. Det kostar ca 6-700 kr om jag inte minns galet.

Jag skulle uppskatta att vi lägger ut ca 3,000 kr i månaden på vår hund men sedan tillkommer kostnaden för veterinärsbesök men då ni vill helst ha en mindre hund så kommer matkostnaden att vara betydligt lägre för er. Sedan beror det också på vilket foder man väljer.
Citera
2022-07-23, 09:44
Medlem
Giant Squids avatar
Är du ensamstående så kan det bli körigt med rutinerna. Bra om man kan dela på ansvaret med en hund.
En katt kanske passar dig bättre.
Citera
2022-07-23, 09:46
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ja, alla retrievers som jag träffat har ju varit väldigt trevliga personer, men jag har ju inte bott med dem. Luktar de starkt allså, det är ännu en sak jag tänkt på. Handlar alltså inte om badrutiner bara då? Vill ju inte gå runt som en sån som stinker av sitt husdjur, bara för att man vant sig.

De som luktar har troligen (om de inte nyligen rullat sig i något) obehandlade hudinfektioner, vilket tyvärr många retrievers (även många andra raser) har. En frisk hund luktar inte speciellt illa.
Citera
2022-07-23, 09:52
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Flera har föreslagit pudel, men jag har visst motstånd, kanske beroende på alla fjantiga frisyrer som vissa ägare har tvingat de att ha. Kände en gammal pudeltik som var väldigt trevlig och klok, men hon har tyvärr gått och dött.

Bra tips på ekonomiska alternativ. Hunddagis är inget att fundera på kanske, de 4 tusen var det per år i alla fall, hoppas jag?

Min förra hund (storpudel) var nedrakad sommarhalvåret, pälsen fick växa ut under vintern. Såg vinthundsliknande ut på sommaren, på vintern som en lockig smal retriever med lite annorlunda skallform. De behöver inte friseras på alla möjliga sätt, men de behöver ju klippas regelbundet (sommartid rakade ca 1 ggr/månad, rakade själv). Fördel att du slipper lös päls/hår, dock drar de in lika mycket sand o smuts så samma borstning, avtorkning eller ev bad som icke klippraser.

Den största kostnaden jag hade för henne var när hon fick livmodersinflammation, bara operationen gick då på 24000:- under jourtid. Och det var några år sedan. Och sen då att i och med att jag då hade maxat försäkringen så hade de inte ersatt för något om det hänt halvåret efter. Nu fick jag ju iaf större delen från försäkringen. Men det var oroligt efter, man var rädd att hon skulle bli sjuk i ngt annat.

Nu har jag en liten (2,5 kg ca) blandrastik på 1 år, hon kostade mig 7000:-. Jag träffade ju hennes mamma o syskon, så kände mig lite tryggare att hon inte var smugglad eller nåt sånt, men är ju betydligt säkrare med SKK-reggat. Hon är ett exempel på hur dåligt och bra det kan gå med att köpa en blandras. Hon är underbar, jag skulle inte vilja ha någon annan, men egentligen ville jag ju inte ha en för liten hund. Helst inte under 10 kg, men hon var ju så fin, och beräknad vikt utifrån föräldrarna ca 6-7 kg. Hon har stannat på ca 2,5 kg... Och så kan det bli när man blandar för många raser, det är svårt att veta vad som ärvts ned.
Senast redigerad av Myrten 2022-07-23 kl. 10:30.
Citera
2022-07-23, 10:59
Medlem
Jag har haft några hundar av olika raser, både tikar och hanar.

Inköp kan du läsa vad SKK har för rekommendationer. Det följer dom flesta uppfödarna (kan ex stå 15-18 000 kr för en viss ras).

Första och sista åren är dyrast att ha hund. Du behöver köpa in allt som behövs, hundbädd, koppel, m.m.

Mitt bästa tips är att försöka hitta några hundar att passa först. Då märker du vad för raser du gillar. Annars har du fått bra tips att kolla under sällskapshundar. Håll dig undan trubbnosiga hundar, hemskt hur dåligt dom mår pga ej kan andas. Cavalier king charles spaniel har nyligen förbjudits i Norge pga dess hälsa, så hoppa den också.

Åk och hälsa på uppfödare av olika raser i närheten där du bor.

Är du öppen för att köpa en äldre hund kan det vara en bra början om du inte vill lägga ner allt arbete som krävs första året. Finns omplaceringshundar som inte är ”problemhundar”.
Citera
2022-07-23, 11:02
Medlem
Inför köp av hund, tänk på hur aktiv du tror att du är, sen halverar du det ungefär och utifrån det köper du en hundras som passar.

Angående tips på böcker om det inte nämnts tidigare är Jessica Manns valpbok heltäckande.
Citera
2022-07-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Grundregeln är att det finns schäfer och skithundar. Två raser således. Du skall alltså ha en schäfer. På samma sätt finns det små hundar, schäfer och stora hundar.

Har haft tre så här långt. Försäkring är rätt dyrt. När hunden är gammal är det svindyrt. Typ 5K om året när hunden är ung till 12 i slutet av karriären. Mat såklart. Säg 5-700/månad.

Ta hjälp av en expert att välja valpkull. Berätta för uppfödaren vad för planer du har för hunden och låt dem välja valp.

Tog bort min vän i våras. Men snart är det ny valp på ingång!
Skall man sikta på en schäfer så se till att få från en brukslinje och inte en skidbacke med sönderavlade höfter. En bra och stabil hund.

Undvik allt vad utomlandsköp heter utan hitta en seriös kennel i Sverige. Det är illa nog att rabies och annan skit kommer in den vägen.

Om du inte vill ha en så stor hund så är border terrier och dansk-svensk gårdshund trevliga raser.
Citera
2022-07-23, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Min förra hund (storpudel) var nedrakad sommarhalvåret, pälsen fick växa ut under vintern. Såg vinthundsliknande ut på sommaren, på vintern som en lockig smal retriever med lite annorlunda skallform. De behöver inte friseras på alla möjliga sätt, men de behöver ju klippas regelbundet (sommartid rakade ca 1 ggr/månad, rakade själv). Fördel att du slipper lös päls/hår, dock drar de in lika mycket sand o smuts så samma borstning, avtorkning eller ev bad som icke klippraser.

Den största kostnaden jag hade för henne var när hon fick livmodersinflammation, bara operationen gick då på 24000:- under jourtid. Och det var några år sedan. Och sen då att i och med att jag då hade maxat försäkringen så hade de inte ersatt för något om det hänt halvåret efter. Nu fick jag ju iaf större delen från försäkringen. Men det var oroligt efter, man var rädd att hon skulle bli sjuk i ngt annat.

Nu har jag en liten (2,5 kg ca) blandrastik på 1 år, hon kostade mig 7000:-. Jag träffade ju hennes mamma o syskon, så kände mig lite tryggare att hon inte var smugglad eller nåt sånt, men är ju betydligt säkrare med SKK-reggat. Hon är ett exempel på hur dåligt och bra det kan gå med att köpa en blandras. Hon är underbar, jag skulle inte vilja ha någon annan, men egentligen ville jag ju inte ha en för liten hund. Helst inte under 10 kg, men hon var ju så fin, och beräknad vikt utifrån föräldrarna ca 6-7 kg. Hon har stannat på ca 2,5 kg... Och så kan det bli när man blandar för många raser, det är svårt att veta vad som ärvts ned.
Pudlar är inga hundar. De är en ren styggelse sända ur djupet av hades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in