Citat:
Ursprungligen postat av
Ruskigbuss
Visst kommer jag lägga om livsstilen. Rimligt mycket. Men, jag lär ju inte bli någon elitidrottare. Bara att lyfta röven ett par gånger om dagen och ta en promenad på en timma, plus kurser med min fru - är stor nog omställning. En stor hund vore direkt fel mot hunden, i alla fall så länge jag inte bor i eget hus på landet.
Det är feltänk att stora hundar behöver mycket yta att springa runt på. Aktivering kan man göra utomhus, och inomhus vill man inte ha bus och stoj. Att man behöver ett stort hus så hunden kan tokrusa runt från rum till rum och trötta ut sig på det viset? Det är inget man vill oavsett.
Sedan är många hundar sådan att de helst är alldeles i närheten. De följer dig från rum till rum och ligger gärna vid dina fötter. Att hundens storlek dikterar hur stort ditt hem behöver vara är helt enkelt inte sant. Det går bra att ha en stor hund i ett litet hem utan att den lider.
Den största omställningen om du tar hem en valp är att första veckorna får du helt åsidosätta dina egna behov. Själv sov jag med kläderna på varje natt och duschade inte på två veckor (det var helt enkelt för komplicerat). Men det är helt klart värt det, och karaktärsdanande