2022-07-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har invänt mot det teoretiska resonemanget att statiskt prata om att det är så många meter som blir så många sekunder. Om du fortsätter att diskutera matematiskt när jag diskuterar pragmatiskt så blir det givetvis ingen bra diskussion, men mina invändningar ska inte förvrängas till det de inte är.

Det du skriver i det fetmarkerade sammanfattar min initiala invändning.
Nej, du har ändrat fokus utan att erkänna det. Du har själv gjort helt felaktiga beräkningar (utan att explicit visa dem) om hur mycket (lite) man förlorar på att ligga i ytterspår per varv. När du sen blir överbevisad så låtsas du som om du aldrig har gjort dessa beräkningar. Det hade hedrat dig om du erkänt att dina beräkningar var helt tokiga, men nej. Jag drar mig nog för att diskutera med dig fortsättningsvis, men inte för att vi har olika åsikter, det är snarare en förutsättning för en diskussion. Men den här diskussionen gällde inte åsikter utan fakta. Dags att sova några timmar innan jag skall se Mondo gå in i VM. Ha det bra!
Citera
2022-07-22, 22:26
Medlem
FNLSs avatar
Ni kanske inte kommer längre i hur lång bana två är
Citera
2022-07-22, 22:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Nej, du har ändrat fokus utan att erkänna det. Du har själv gjort helt felaktiga beräkningar (utan att explicit visa dem) om hur mycket (lite) man förlorar på att ligga i ytterspår per varv. När du sen blir överbevisad så låtsas du som om du aldrig har gjort dessa beräkningar. Det hade hedrat dig om du erkänt att dina beräkningar var helt tokiga, men nej. Jag drar mig nog för att diskutera med dig fortsättningsvis, men inte för att vi har olika åsikter, det är snarare en förutsättning för en diskussion. Men den här diskussionen gällde inte åsikter utan fakta. Dags att sova några timmar innan jag skall se Mondo gå in i VM. Ha det bra!

Jag har aldrig låtsas som någonting. Jag har hela tiden sagt att jag inte tror att det handlar om de meter som påstås. Beräkningarna har varit överslag, men framför allt...här är mitt första inlägg i detta resonemang:

(FB) VM i friidrott Eugene 15/7-25/7 2022
Det där med hur många meter mer man springer är mest en fråga om hur loppen gestaltar sig och hur mycket kraft en löpare kan få ut sista varvet. Det blir ett teoretiskt exempel att påstå att man är si och så många meter bättre med en invändig resa. Det handlar väldigt mycket om psyke och som sagt det är inte säkert att det går att pressa ut mer i slutet för att man sprungit kortare.
Citera
2022-07-22, 22:58
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag har aldrig låtsas som någonting. Jag har hela tiden sagt att jag inte tror att det handlar om de meter som påstås. Beräkningarna har varit överslag, men framför allt...här är mitt första inlägg i detta resonemang:

Det där med hur många meter mer man springer är mest en fråga om hur loppen gestaltar sig och hur mycket kraft en löpare kan få ut sista varvet. Det blir ett teoretiskt exempel att påstå att man är si och så många meter bättre med en invändig resa. Det handlar väldigt mycket om psyke och som sagt det är inte säkert att det går att pressa ut mer i slutet för att man sprungit kortare.
Självklart, de som löper 10.000 meter springer säkert +150 meter extra med glädje, för det spelar ju ingen roll... enligt dig
Citera
2022-07-22, 23:28
Medlem
Jengs klocka kostar tydligen runt 80.000. Glasögonen ca 20.000
Citera
2022-07-22, 23:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Självklart, de som löper 10.000 meter springer säkert +150 meter extra med glädje, för det spelar ju ingen roll... enligt dig

Nej, det har jag aldrig påstått. Du har inte läst det jag skrivit och gissar bara. Du förstår, det är jag inte du som bestämmer vad jag tycker. Om 10000 meter har jag skrivit:

Min poäng är att det inte är meningsfullt att säga att den som springer utanför hade sprungit bättre om den sprungit innanför. Det finns så många andra faktorer som spelar in. Enda gången det är någorlunda sant är om en löpare hela tiden ligger ett spår utanför den andra löparen i ett 10000-meters-lopp som går i samma tempo från start till mål. Då är man mycket nära teorin.
Citera
2022-07-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Dumheter, Semenya är ingen man.
Dumheter? Hen är xy kromosomt, nu är mina genetiska grundskolekunskaper ringrostiga men det är väl ändå en man enligt biologins sätt att se på det. Att hen troddes vara en kvinna när hen föddes (interna testiklar samt penis som aldrig växte ut) är snarare en utvecklingsstörning isf, att hen troddes vara en flicka och fick det som juridiskt kön kan beskyllas Afrikas underutvecklade förlossnings- och barnavård, hade inte skett i Sverige.
Citera
2022-07-23, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
I grunden handlar det om att arenan har för lite kapacitet men också för dåliga uppvärmningsmöjligheter:
- stafettlöparna måste värma upp på en uppvärmningsarena som ligger 10-15 minuters busstur från arenan, eventuellt gäller det också för de långa häcklöparna
- för få platser för tränare att coacha sina aktiva ifrån, nu har man löst så att när en aktiv genomför sitt hopp eller kast får tränaren sitta på en anvisad sittplats men så fort den aktiva har genomfört sitt hopp eller kast så måste tränaren lämna sittplatsen då nästa aktivas tränare skall sitta där när dennes aktiva genomför sitt hopp eller kast
- mixade zonen inomhus, ej utomhus
- sedan är det allmänt bökigt med biljetter och dålig hotellkapacitat
- ganska mycket visumproblem för aktiva också

Själv har jag hela tiden tyckt att det är värdelöst att man inte kan genomföra släggtävlingarna inne på arenan (pga av layouten på innerplan) på ett VM, det borde vara ett krav när man tilldelar arrangörsskapet

Kanske det sämsta friidrotts VM-et genom tiderna?
Citera
2022-07-23, 00:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorkulten4321

Ja utan tvekan, ingen känsla. Tycker dock att det varit ganska trist även under säsongens galor och inte minst Diamond League. Får se om det blir bättre känsla under EM.
Citera
2022-07-23, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilimandjaro
Skulle vara kul om Andreas Kramer bytte förnamn till Cosmo.
Vore klockrent! Lol
Citera
2022-07-23, 02:33
Medlem
Citat:
Ja utan tvekan, ingen känsla. Tycker dock att det varit ganska trist även under säsongens galor och inte minst Diamond League. Får se om det blir bättre känsla under EM.

VM ska gå i Stuttgart, London eller Paris
Citera
2022-07-23, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorkulten4321

Friidrott är mer eller mindre ute. Omodernt. Efter Bolt har man inte lyckats attrahera den breda publiken. Hörde på radion att det blir VM även nästa år. Det är inflation i mästerskap. Sen EM, sen JVM hockey, pl börjar o sen VM i arabvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in