2022-07-22, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Rent teoretiskt förstår ju alla att omkretsen för en yttre cirkel är längre än för en inre cirkel. Det är dock ett statiskt resonemang och är det något löpning inte är så är det statisk.

Min poäng är att det inte är meningsfullt att säga att den som springer utanför hade sprungit bättre om den sprungit innanför. Det finns så många andra faktorer som spelar in. Enda gången det är någorlunda sant är om en löpare hela tiden ligger ett spår utanför den andra löparen i ett 10000-meters-lopp som går i samma tempo från start till mål. Då är man mycket nära teorin.
Men det är inte det vi har diskuterat, utan den rent matematiska skillnaden under givna ideala förhållanden, och där är fakta odiskutabla. Och de är dessa du tidigare invänt emot. Sen kan man självklart diskutera relevansen av dessa ideala förhållanden i ett verkligt lopp, där man kanske inte hela tiden ligger i andra spår, men det är en helt annan fråga, som man givetvis kan ha olika synpunkter på och göra olika antaganden kring. Likaså huruvida nackdelen av att ligga längre ut kan kompenseras av fritt spår, etcetera. Men jag vidhåller att Bahtas taktik att varv efter varv i långlopp ligga i andra spår, med långt kvar till mål, är idiotisk.
Citera
2022-07-22, 21:14
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Ok, det var klargörande, gäller gränsvärdet för testosteron endast för personer med DSD tillstånd? Varför väljer man att vara så otydlig? Kvinnor med XX uppsättning kan ha vilka testosteronnivåer som hels?

Ja reglerna gäller bara personer med DSD. XX-kvinnor får ha hur höga testosteronnivåer som helst om det rör sig om testosteron producerat av egna kroppen. Men i praktiken kommer förstås XX-kvinnor aldrig i närheten av mäns nivåer eftersom de saknar testiklar.

Varför man väljer att vara så otydlig vet jag inte. Jag gissar att man tar alla tillfällen i akt att skapa kontroverser och dispyter om sexism och rasism.
Senast redigerad av Hugo Pratt 2022-07-22 kl. 21:18.
Citera
2022-07-22, 21:19
Medlem
Sluta svara Gickham, han trollar ju. Om inte annat borde det framgå av:
”Det är ju inte heller optimalt att ligga på innerspår i en kurva. Fråga 200-meters-löparna.”

Och ja, Bahtas tendens att ligga på bana 2 har solklart en negativ inverkan på hennes slutresultat.
Citera
2022-07-22, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Ja reglerna gäller bara personer med DSD. XX-kvinnor får ha hur höga testosteronnivåer som helst om det rör sig om testosteron producerat av egna kroppen. Men i praktiken kommer förstås XX-kvinnor aldrig i närheten av mäns nivåer eftersom de saknar testiklar.

Varför man väljer att vara så otydlig vet jag inte. Jag gissar att man tar alla tillfällen i akt att skapa kontroverser och dispyter om sexism och rasism.

Då blir det mer begripligt och självklart att Semenya inte ska tävla mot tjejer, dock fortfarande obegripligt att reglerna ser olika ut på olika distanser. Otydlighet och obegriplighet är sällan fördelaktigt när det gäller regler.
Känns ju även, med tanke på deras resonemang, som Marie Lehman och Alhaji Jeng var lika dåligt insatta som jag...
Citera
2022-07-22, 21:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Men det är inte det vi har diskuterat, utan den rent matematiska skillnaden under givna ideala förhållanden, och där är fakta odiskutabla. Och de är dessa du tidigare invänt emot. Sen kan man självklart diskutera relevansen av dessa ideala förhållanden i ett verkligt lopp, där man kanske inte hela tiden ligger i andra spår, men det är en helt annan fråga, som man givetvis kan ha olika synpunkter på och göra olika antaganden kring. Likaså huruvida nackdelen av att ligga längre ut kan kompenseras av fritt spår, etcetera. Men jag vidhåller att Bahtas taktik att varv efter varv i långlopp ligga i andra spår, med långt kvar till mål, är idiotisk.

Jag har invänt mot det teoretiska resonemanget att statiskt prata om att det är så många meter som blir så många sekunder. Om du fortsätter att diskutera matematiskt när jag diskuterar pragmatiskt så blir det givetvis ingen bra diskussion, men mina invändningar ska inte förvrängas till det de inte är.

Det du skriver i det fetmarkerade sammanfattar min initiala invändning.
Citera
2022-07-22, 21:58
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
snarare media som inte kan/vill erkänna att Semenya är en man (förutom juridiskt), klart hon inte ska tävla i damklassen.

Dumheter, Semenya är ingen man.
Citera
2022-07-22, 22:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Sluta svara Gickham, han trollar ju. Om inte annat borde det framgå av:
”Det är ju inte heller optimalt att ligga på innerspår i en kurva. Fråga 200-meters-löparna.”

Och ja, Bahtas tendens att ligga på bana 2 har solklart en negativ inverkan på hennes slutresultat.

Vilket skitsnack. Uppenbarligen förstår du inte vad jag skriver eller så trollar du.
Citera
2022-07-22, 22:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Rent teoretiskt förstår ju alla att omkretsen för en yttre cirkel är längre än för en inre cirkel. Det är dock ett statiskt resonemang och är det något löpning inte är så är det statisk.

Min poäng är att det inte är meningsfullt att säga att den som springer utanför hade sprungit bättre om den sprungit innanför. Det finns så många andra faktorer som spelar in. Enda gången det är någorlunda sant är om en löpare hela tiden ligger ett spår utanför den andra löparen i ett 10000-meters-lopp som går i samma tempo från start till mål. Då är man mycket nära teorin.
Nej, det spelar ingen roll på raksträckorna men i kurvorna skiljer det per varv 6.28 * skillnaden i avstånd mellan de löpta banorna. 1 meters skillnad ger alltså 6.28 meter per varv. Sen kan du argumentera decimeter hit och dit men det är fortfarande 6.28 * (skillnaden i diameter) på varvet.

Om du nu inte tycker det är relevant kan du ju fråga dig varför löparna i allmänhet vill följa sargen
Citera
2022-07-22, 22:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, det spelar ingen roll på raksträckorna men i kurvorna skiljer det per varv 6.28 * skillnaden i avstånd mellan de löpta banorna. 1 meters skillnad ger alltså 6.28 meter per varv. Sen kan du argumentera decimeter hit och dit men det är fortfarande 6.28 * (skillnaden i diameter) på varvet.

Om du nu inte tycker det är relevant kan du ju fråga dig varför löparna i allmänhet vill följa sargen

Jag motsätter mig inte det matematiska faktumet, men återigen så är det ett statiskt resonemang och ett lopp är dynamiskt med så många andra faktorer. Det är inte utan anledning som man säger att andra par ytter är en riktigt bra position inom travsporten.
Citera
2022-07-22, 22:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag motsätter mig inte det matematiska faktumet, men återigen så är det ett statiskt resonemang och ett lopp är dynamiskt med så många andra faktorer.
Och ändå försöker löpare springa så kort väg det är möjligt... du behöver inte gilla det men på 800 m betyder det (1 meter längre ut) 12.5 meter längre löpsträcka...
Citera
2022-07-22, 22:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Och ändå försöker löpare springa så kort väg det är möjligt... du behöver inte gilla det men på 800 m betyder det (1 meter längre ut) 12.5 meter längre löpsträcka...

Jag skulle påstå att de försöker springa så snabbt som möjligt och så ostört som möjligt. Självklart vill de inte springa i tredje till åttonde spår och självklart försöker de som ligger i dessa spår söka sig nedåt. Inte nödvändigtvis till innerspår emellertid. Om du i stället tar ett 1500-meters-lopp ser du inte alls samma reaktionsmönster.
Citera
2022-07-22, 22:17
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Jag skulle påstå att de försöker springa så snabbt som möjligt och så ostört som möjligt. Självklart vill de inte springa i tredje till åttonde spår och självklart försöker de som ligger i dessa spår söka sig nedåt. Inte nödvändigtvis till innerspår emellertid. Om du i stället tar ett 1500-meters-lopp ser du inte alls samma reaktionsmönster.
Jag bara konstaterar att tappet i distans förvärras för varje varv och detta vet såväl löpare som deras tränare. Protestera bäst fan du vill men det är verkligheten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in