2022-07-23, 00:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HotPopcorn
Vidare skall jag tillägga angående det här med val av ras. Jag tror inte man skall bli avskräckt av mer krävande raser. Man måste lära hunden att slappna av också, och en hund som "kräver" 5 timmars motion/aktivering om dagen har man gjort någonting fel med. Visst kan man få en hund att bete sig genom att göra den helt utmattad, men det är en tävling man aldrig vinner i längden. Den kommer alltid vinna i uthållighet. Bättre att jobba på att lära dem koppla av och ta det lugnt och inte göra någonting.

Folk lurade i mig innan vi skaffade hund att en hund måste motionera i tre timmar om dagen, annars kommer den må dåligt. Jag oroade mig lite för hur det skulle gå. Vi har en rasblandning med en aktiv och en lugnare hund. Men det visade sig att hunden läste vår energi. Hade vi ork att gå långpromenad så var hunden med på det. Men var vi sjuka eller trötta en dag så var hunden också "trött". Vi har olika aktivitetsnivå olika dagar och hunden tycker det är helt okej.
Citera
2022-07-23, 00:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Ja, låter ju som du skulle ha någon liten hund helt klart. Typ tax eller liten puder. De klara sig väl med några kortare promenader per dag i värsta fall om du inte vill lägga om livsstilen. En större hund kräver ju rejält med motion och aktivering utomhus.

Visst kommer jag lägga om livsstilen. Rimligt mycket. Men, jag lär ju inte bli någon elitidrottare. Bara att lyfta röven ett par gånger om dagen och ta en promenad på en timma, plus kurser med min fru - är stor nog omställning. En stor hund vore direkt fel mot hunden, i alla fall så länge jag inte bor i eget hus på landet.
Citera
2022-07-23, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det går ju bra att hunden sover i sin egen säng, men det måste man bestämma från början och inte avvika från. Hundsängar kan vara rätt dyra och jag skulle inte köpa en sådan av tyg för det priset. Bara om den går att rengöra enkelt. Skulle nog fixa en egen lösning då. Hunden vill ju som katter gärna komma upp från golvet när de sover så om hon inte fick sova med mig skulle jag nog snickra hop som en barnsäng fast utan kanter och slänga på en dyna. Vår hund ligger bara i markplan om det är väldigt hett. Men vet inte hur långhåriga hundar vill ha det, de kanske hellre ligger direkt på golvet.

Hade redan två katter som sov i min säng så en hund också var inga problem. Men alla gör ju som det blir bäst för dem.

Man kan ju till att börja med ta en kartong och lägga i en kudde och klippa upp en öppning på ena väggen så har man en hundsäng till Valpen. Kan vänta tills den växt innan man investerar i en mer ordentlig säng. Det är ju schyst att ha ett bekvämt och ställle - mjukt och lite skyddat - men ibland vill de ligga på golvet, kanske för att svalka sig.
Citera
2022-07-23, 00:18
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordoxen
Dock luktar dom förfärligt..
Ja det är sant. Jag gillar rottweiler. Lugna som fan dom också om de är uppfostrade.
Citera
2022-07-23, 00:18
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Visst kommer jag lägga om livsstilen. Rimligt mycket. Men, jag lär ju inte bli någon elitidrottare. Bara att lyfta röven ett par gånger om dagen och ta en promenad på en timma, plus kurser med min fru - är stor nog omställning. En stor hund vore direkt fel mot hunden, i alla fall så länge jag inte bor i eget hus på landet.

Det är feltänk att stora hundar behöver mycket yta att springa runt på. Aktivering kan man göra utomhus, och inomhus vill man inte ha bus och stoj. Att man behöver ett stort hus så hunden kan tokrusa runt från rum till rum och trötta ut sig på det viset? Det är inget man vill oavsett.

Sedan är många hundar sådan att de helst är alldeles i närheten. De följer dig från rum till rum och ligger gärna vid dina fötter. Att hundens storlek dikterar hur stort ditt hem behöver vara är helt enkelt inte sant. Det går bra att ha en stor hund i ett litet hem utan att den lider.

Den största omställningen om du tar hem en valp är att första veckorna får du helt åsidosätta dina egna behov. Själv sov jag med kläderna på varje natt och duschade inte på två veckor (det var helt enkelt för komplicerat). Men det är helt klart värt det, och karaktärsdanande
Citera
2022-07-23, 00:25
Medlem
Citat:
Det är feltänk att stora hundar behöver mycket yta att springa runt på. Aktivering kan man göra utomhus, och inomhus vill man inte ha bus och stoj. Att man behöver ett stort hus så hunden kan tokrusa runt från rum till rum och trötta ut sig på det viset? Det är inget man vill oavsett.

Sedan är många hundar sådan att de helst är alldeles i närheten. De följer dig från rum till rum och ligger gärna vid dina fötter. Att hundens storlek dikterar hur stort ditt hem behöver vara är helt enkelt inte sant. Det går bra att ha en stor hund i ett litet hem utan att den lider.

Den största omställningen om du tar hem en valp är att första veckorna får du helt åsidosätta dina egna behov. Själv sov jag med kläderna på varje natt och duschade inte på två veckor (det var helt enkelt för komplicerat). Men det är helt klart värt det, och karaktärsdanande
Precis vad jag tänkte. Man behöver inte villa - de motionerar sig inte inne i alla fall. En hund i lägenhet som får promenera och aktivera sig lite mår bättre än en villa-hund som mest står på tomten. Folk kan bli lite lata och tänka att den kan göra sina behov på tomten men den blir understimulerad och roar sig med att vakta och skälla på folk som går förbi, för att ha något att göra. -> arga grannar.
Citera
2022-07-23, 00:52
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Precis vad jag tänkte. Man behöver inte villa - de motionerar sig inte inne i alla fall. En hund i lägenhet som får promenera och aktivera sig lite mår bättre än en villa-hund som mest står på tomten. Folk kan bli lite lata och tänka att den kan göra sina behov på tomten men den blir understimulerad och roar sig med att vakta och skälla på folk som går förbi, för att ha något att göra. -> arga grannar.

Ok, värt att begrunda. Jag gillar ju stora hundar, särskilt pitbulls eller amstaffs, men tvekar mest pga hundens behov. Skall fundera vidare och fråga nån uppfödare. Och läsa böcker som rekommenderades innan.
Citera
2022-07-23, 00:58
Medlem
Citat:
Nja, det handlar mindre om motion än om aktivering. Nej, så långt har jag förstått att nån jakthund eller tävlingshund inte är något för mej, inte rättvist mot hunden. Det skall vara en lugn hund, men ingen liten stackare som måste bäras efter en kvart. Eftersom jag bor i ett flerbostadshus så går ju skällande och vaktande hundar bort.

En engelsk bulldog kanske vore något för dig?
Citera
2022-07-23, 01:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
En engelsk bulldog kanske vore något för dig?

Alltså, ända sedan McGabe i Rättvisans man har man ju haft tycke för bulldoggar, men det är ju det där med den intryckta nosen, som känns lite djurplågeri.

Fransk bulldog är lite bättre, men även den har ju risk för aningsproblem.
Citera
2022-07-23, 01:10
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ok, det låter intressant. Vet du ungefär prisbild för en sån numera?
Kring 15k skulle jag tro. Kan finnas billigare, ner mot 10k.
Citera
2022-07-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Bra tips, han skriver Anders Hallberg har skrivit flera bra böcker.
Vem är han? Ja Hallberg har flera bra böcker.
Citera
2022-07-23, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Ja det är sant. Jag gillar rottweiler. Lugna som fan dom också om de är uppfostrade.
Hur uppfostrar man dem så de blir lugna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in