2022-07-22, 23:30
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Ja, jag gillar rottweilers, men jag tror inte jag är kapabel att hantera såna just nu. De kräver en vänlig men fast hand, om jag begripit rätt.

Det är inte så mycket min manlighet jag oroar mig för, men små hundar har jag för mig dras med mer konstiga sjukdomar och aggressioner. Den enda hund som någonsin bitit mig var en liten hårig sak som satt utanför en mataffär som jag inte ens såg förrän dess tänder satt i min ankel. Dock var den ju så liten så den kom inte ens genom strumpan, men ändå.

ok, vilka raser lutar det mest åt nu för tiden? Du kanske skulle göra en tur och besöka lite olika uppfödare och få en känsla för hundarna live?
Citera
2022-07-22, 23:31
Medlem
Citat:
Hupp. Man kanske skulle öppna hunddagis i stället!

Får nog leta nån pensionär som föreslogs innan.

Pensionärer är bra! Och då är en inte jättestor och stark hund (som t ex cane corso) bra att ha. Men kanske en oklippt mellanpudel?
Citera
2022-07-22, 23:33
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warcrime2.0
Vad är det grundläggande du lärt dig? För av det du skriver ser jag inte det? Möjligen har du gåvan att läsa hund eftersom de tyr sig till dig. Då kommer du kunna göra underverk när du har kunskap att tyda dem ganska exakt. Det är fantastiskt att kunna ha det så med sin hund.
Bra att du är intresserad av att lära dig.

Nja, jag är förstås nybörjare, men jag har förstått att man inte skrämmer hunden genom att börja klappa på den direkt, t ex, utan skall låta den lukta och förstå vem man är innan man rör vid den. Att det är ett djur med sina instinkter, som man måste ta reda på, och ingen människa som man kan förklara för så den begriper. Att man skall vara bestämd men inte aggressiv när man fostrar den. Att låta den ha sin frihet samtidigt som den skall lyda när det gäller.

Men, jag tänker nog gå en valpkurs tillsammans med valpen (och min fru) så fort det är lämpligt. Helst hos nån som är kunnig i rasen vi väljer.
Citera
2022-07-22, 23:36
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
ok, vilka raser lutar det mest åt nu för tiden? Du kanske skulle göra en tur och besöka lite olika uppfödare och få en känsla för hundarna live?

Ja, det är nästa steg. Men, när jag började kolla så står inte priset nånstans - därav tråden. Finns ju ingen mening att gå och titta på (och fästa sig vid) en hund som kommer att kosta 50 papp, t ex. Eller nån hund som kräver fem timmars motion och aktivering varje dag, för det mäktar jag inte med. Eller nån som inte går att ha i lägenhet, eftersom den börjar skälla så fort grannen spolar på dass. Eller nån som fäller en grotesk mängd päls varje dag - eller dreglar som ett vattenfall.

Så jag frågar alla. Vänner, bekanta, och flashback.
Citera
2022-07-22, 23:37
Medlem
Citat:
Nja, jag är förstås nybörjare, men jag har förstått att man inte skrämmer hunden genom att börja klappa på den direkt, t ex, utan skall låta den lukta och förstå vem man är innan man rör vid den. Att det är ett djur med sina instinkter, som man måste ta reda på, och ingen människa som man kan förklara för så den begriper. Att man skall vara bestämd men inte aggressiv när man fostrar den. Att låta den ha sin frihet samtidigt som den skall lyda när det gäller.

Men, jag tänker nog gå en valpkurs tillsammans med valpen (och min fru) så fort det är lämpligt. Helst hos nån som är kunnig i rasen vi väljer.

Det låter ju lovande. Då kommer du nog uppskatta Hallberg. Skaffa och leva med hund och Därför gör hunden så, rek jag varmt.
Gör du en googling på honom så finns det olika poddar han är med i också.
Citera
2022-07-22, 23:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Det låter ju lovande. Då kommer du nog uppskatta Hallberg. Skaffa och leva med hund och Därför gör hunden så, rek jag varmt.

Tack, bra tips. Skall skaffa de böckerna.

Äsch, skaffa och leva med hund verkar ha tagit slut på förlaget.
https://andershallgren.se/bocker/
http://www.ahlbom.net/bocker.htm

Likaså Därför gör hunden så.
https://www.bokus.com/bok/9789100104214/darfor-gor-hunden-sa/

Får leta på bibliotek eller amazon.
Senast redigerad av Ruskigbuss 2022-07-22 kl. 23:43.
Citera
2022-07-22, 23:41
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Det där med sängen är jag lite tvehågsen inför. Principiellt vill jag inte ha djur i sängen, men jag inser att de där hundögonen kan vara extremt svåra att säga nej till och hunden begriper ju inte varför den inte får sova med flocken.

Det går ju bra att hunden sover i sin egen säng, men det måste man bestämma från början och inte avvika från. Hundsängar kan vara rätt dyra och jag skulle inte köpa en sådan av tyg för det priset. Bara om den går att rengöra enkelt. Skulle nog fixa en egen lösning då. Hunden vill ju som katter gärna komma upp från golvet när de sover så om hon inte fick sova med mig skulle jag nog snickra hop som en barnsäng fast utan kanter och slänga på en dyna. Vår hund ligger bara i markplan om det är väldigt hett. Men vet inte hur långhåriga hundar vill ha det, de kanske hellre ligger direkt på golvet.

Hade redan två katter som sov i min säng så en hund också var inga problem. Men alla gör ju som det blir bäst för dem.
Citera
2022-07-22, 23:56
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det går ju bra att hunden sover i sin egen säng, men det måste man bestämma från början och inte avvika från. Hundsängar kan vara rätt dyra och jag skulle inte köpa en sådan av tyg för det priset. Bara om den går att rengöra enkelt. Skulle nog fixa en egen lösning då. Hunden vill ju som katter gärna komma upp från golvet när de sover så om hon inte fick sova med mig skulle jag nog snickra hop som en barnsäng fast utan kanter och slänga på en dyna. Vår hund ligger bara i markplan om det är väldigt hett. Men vet inte hur långhåriga hundar vill ha det, de kanske hellre ligger direkt på golvet.

Hade redan två katter som sov i min säng så en hund också var inga problem. Men alla gör ju som det blir bäst för dem.

Mitt mest bortkastade köp hittills är en dyr hundkorg som jag bäddat fint. Valpen (som nu är 4 måndader) har aldrig gillat den, utan föredrar att sova under min säng.

Vidare skall jag tillägga angående det här med val av ras. Jag tror inte man skall bli avskräckt av mer krävande raser. Man måste lära hunden att slappna av också, och en hund som "kräver" 5 timmars motion/aktivering om dagen har man gjort någonting fel med. Visst kan man få en hund att bete sig genom att göra den helt utmattad, men det är en tävling man aldrig vinner i längden. Den kommer alltid vinna i uthållighet. Bättre att jobba på att lära dem koppla av och ta det lugnt och inte göra någonting.
Citera
2022-07-22, 23:58
Medlem
Citat:
Mjo, de är fina, men kräver också en hel del motion om jag förstått rätt.

Jo men motion och aktivering kräver ju alla hundar. Om du tänker dig att du går en timme med dem på lunchen och leker och springer med dem så klarar de sig bra över lag. Sedan kan du ju gå några roliga hundkurser och vara med på hundtävlingar om du vill. Se hunden bästa som ditt sätt att få tillbaka lite kul motion och energi i livet. Vill du ha ett djur som klarar sig lite mer själv så är ju en fin katt inte fel.
Citera
2022-07-23, 00:01
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
Jo men motion och aktivering kräver ju alla hundar. Om du tänker dig att du går en timme med dem på lunchen och leker och springer med dem så klarar de sig bra över lag. Sedan kan du ju gå några roliga hundkurser och vara med på hundtävlingar om du vill. Se hunden bästa som ditt sätt att få tillbaka lite kul motion och energi i livet. Vill du ha ett djur som klarar sig lite mer själv så är ju en fin katt inte fel.

Jo, men jag försöker vara realistisk och ingen sån där gubbe som börjar med något nytt, startar i 180 och sen ruttnar på allt. Det är en person som vi skall leva med cirka 15 år och ingen paddel-säsong så att säga. Och då måste man vara ärlig mot sig själv och välja en ras som man orkar med.

Jag älskar katter och umgås gärna med dem, men de har ju nackdelen att de klarar sig själva så länge man ger dem mat och håller rent på deras låda. Och så sover de 80% av tiden, så det blir ju ingen aktivering av mig själv. Och knappt ett sällskap.
Citera
2022-07-23, 00:06
Medlem
Citat:
Jo, men jag försöker vara realistisk och ingen sån där gubbe som börjar med något nytt, startar i 180 och sen ruttnar på allt. Det är en person som vi skall leva med cirka 15 år och ingen paddel-säsong så att säga. Och då måste man vara ärlig mot sig själv och välja en ras som man orkar med.

Jag älskar katter och umgås gärna med dem, men de har ju nackdelen att de klarar sig själva så länge man ger dem mat och håller rent på deras låda. Och så sover de 80% av tiden, så det blir ju ingen aktivering av mig själv. Och knappt ett sällskap.

Ja, låter ju som du skulle ha någon liten hund helt klart. Typ tax eller liten puder. De är små men du behöver ju inte bära omkring dem som en sådan där chiwowa. De klara sig väl med några kortare promenader per dag i värsta fall om du inte vill lägga om livsstilen. En större hund kräver ju rejält med motion och aktivering utomhus. Blir ju en helt annan grej.
Citera
2022-07-23, 00:08
Medlem
Citat:

Bra tips, han skriver Anders Hallberg har skrivit flera bra böcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in