• 1
  • 2
2022-07-22, 18:42
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har en person i släkten (min systers barn) som har psykisk ohälsa. Man talade på 90-talet och idag om att det berodde på en "kemisk obalans" i hjärnan som var orsaken. Detta kemiska obalans ska tydligen inte vara sant.

Citat:
Depression har länge påståtts bero på låga nivåer av signalsubstansen serotonin, varför deprimerade personer får antidepressiva medel utskrivna.

Citat:
De flesta antidepressiva läkemedel är gjorda för att rätta till den här obalansen.

Citat:
...forskningsvärlden har ingen aning om hur antidepressiva medel, som många människor äter, egentligen fungerar...

Citat:
Det finns inga trovärdiga bevis på att depression orsakas av en kemisk obalans i hjärnan, som nästan alla tror. Det visar en ny granskning från brittiska forskare...

Trycker folk i sig antidepressiva tabletter i onödan?

Annat?

Källhänvisning: https://nyheter.swebbtv.se/depressio...de-granskning/
Citera
2022-07-22, 18:51
Medlem
BewilderedHulders avatar
Nu forskas det på immunsystemet och inflammation som orsak till depression.
Citera
2022-07-22, 18:58
Medlem
jag läste nyligen att kroppen inte ens gör sitt eget serotonin utan att det skapas av bakterier i magen. Tycker det blir mer och mer klart att synsättet som vi i väst har att människan står på sidanom eller utanför naturen blir mer och mer felaktigt. I östasiatiskt synsätt ser man snarare människan som en del av naturen, mat, leverne, omgivning är en del av dig och därmed ditt välmående.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nu forskas det på immunsystemet och inflammation som orsak till depression.

Det vill jag gärna se med egna ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har en person i släkten (min systers barn) som har psykisk ohälsa. Man talade på 90-talet och idag om att det berodde på en "kemisk obalans" i hjärnan som var orsaken. Detta kemiska obalans ska tydligen inte vara sant.

Annat?

Borde det inte vara så att kemisk obalans orsakar depression?

Antidepressiva är råttgift.
Citera
Medlem
Jag skiter i hur det uppkommer eller varför. Jag har medicin som fungerar mot depressiva djupa dippar som kommer ofrivilligt.
Citera
2022-07-22, 19:00
Medlem
dampskalles avatar
Hjärnan har signal ämnen i synapsen mellan nerv celler. Man påverkar hjärnan när man tillsätter substans. Annars skulle man inte bli hög av droger. Men ssri påverkar indirekt den skapar obalans å kroppen tillbakabildar eller skapar nerv ändar. Annars skulle de funka direkt som concerta gör.

Sedan har vi själva nerven den kan bli sjuk med så signaler inte går fram. T ex neuroborrelia o för lite omega 3.

Hjärnans form kan vara avvikande.

Hjärnans ämnesomsättning kan vara påverkad.

Det finns mer än en sak i hjärnan som kan gå fel å alla system hänger samman.

Därför kan en med outvecklad frontal lob må bättre av concerta fast hjärnan inte har brist på den.
Citera
2022-07-22, 19:01
Medlem
HalvardHalvHuves avatar
Citat:

Annat?

SVÄBBTEVE.... bättre kan du.
Citera
2022-07-22, 19:04
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det vill jag gärna se med egna ögon.

Borde det inte vara så att kemisk obalans orsakar depression?

Antidepressiva är råttgift.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5542678/
Citera
2022-07-22, 19:07
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5542678/

Bullshit. Kvacksalveri.
Prova ett liv där du blir mobbad. Både i hemmet och i skolan. Då ska du få se på depression och högre självmordsbenägenhet som ung vuxen.
Citera
2022-07-22, 19:17
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Bullshit. Kvacksalveri.
Prova ett liv där du blir mobbad. Både i hemmet och i skolan. Då ska du få se på depression och högre självmordsbenägenhet som ung vuxen.

Stress påverkar naturligtvis immunförsvaret.
Citera
2022-07-22, 19:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Annat?

Hart själv studerat en hel del litteratur i ämnet SSRI och de påstådda effekterna. Typiskt så har man för varje gång man startad en stor undersökning med många deltagare, hela tiden tonat ner effekten av SSRI. Idag är konsensus att SSRI kan hjälpa de med väldig djupgående depression (Alltså dom som i princip är mestadels sängbundna av sin sjukdom)

Man kanske inte tror det. Men samtidigt så har självmordssiffrorna halverats sedan 1985 för personer 45-65 år ålder. 40% ner för 65+ åringar , 50% ner för 25 till 44 åringar. Men gått upp för 15-25 åringar sedan år 2000, svagt men ändå.

Vågar inte dra några slutsatser av det. Om det har med SSRI att göra (De kom först ca år 1995 som läkemedel) Kan man låta vara osagt. Trenden var redan fallande i självmordsstatistiken och man ska ta påståendet att SSRI har hjälpt till att rädda liv, med en extrem nypa salt. De är troligtvis andra faktorer som varit till större nytta, utom för just den yngsta gruppen. Gapet mellan dom och och den äldre gruppen blir hela tiden mindre
Citera
2022-07-22, 19:40
Medlem
Jag har själv fått mitt liv och mitt nervsystem förstört av SSRI. Jag fick snarare en kemisk obalans av att ta skiten och nu får jag leva med ett uppfuckat nervsystem.

Symptom jag fick när jag slutade med skiten och som lever kvar 18 månader senare:

- kognitiva svårigheter
- hjärndimma
- extrem sexuell dysfunktion
- elektrisk känsla i underkroppen
- anhedoni
- personlighetsförändring

Hade inget av detta innan jag tog tabletterna och inte under behandlingen (4 månader). Allt började när jag slutade med tabletterna. Tabletterna medförde förmodligen ändringar i hjärnan under behandlingar som nu inte går tillbaka till det normala (homeostasis).

Tabletterna borde givetvis förbjudas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in