2022-07-22, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Ok, men utomhus är sarg obligatorisk i kurvorna och starkt rekommenderad på långsidorna.
Menade bara att bana 2 borde mätas 20 cm från linjen (enligt svenska Wikipedia) eftersom det är en linje mellan banorna. Som jag uppfattar det. Men engelska säger ju 30.
Citera
2022-07-22, 20:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Vill du ha ett mer konkret exempel så kan du jämföra avstånden mellan löparna i starten vid ett 200 meters lopp. Där handlar det om en kurva.

Nej, det är ju en riktigt usel jämförelse eftersom de springer på olika banor. Nu talar vi om lopp med gemensam bana och då håller man sig inte i förhållande till varandra som de gör i ett 200-meters-lopp.
Citera
2022-07-22, 20:37
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Menade bara att bana 2 borde mätas 20 cm från linjen (enligt svenska Wikipedia) eftersom det är en linje mellan banorna. Som jag uppfattar det. Men engelska säger ju 30.

De markerade linjerna tillhör banan innanför. Det är därför löpare som trampar på linjen, på banan innanför, i en kurva blir diskade.
Citera
2022-07-22, 20:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement

Det visar ju mest att det är en svävande uppfattning om vad som är vad. Med strikt mätning i fasta banor är det ju inget problem att mäta skillnaden, men löpare i ett lopp med gemensam bana springer inte så. Speciellt inte på 10000 m.

Min poäng är att en eller annan meter kan uppvägas av att vara längre fram och lätt kunna svara på fartökningar. Det går inte att säga att man har sprungit si eller så många sekunder långsammare för att man sprungit i ytterspår. Det är ju inte heller optimalt att ligga på innerspår i en kurva. Fråga 200-meters-löparna.
Citera
2022-07-22, 20:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
De markerade linjerna tillhör banan innanför. Det är därför löpare som trampar på linjen, på banan innanför, i en kurva blir diskade.

Du menar att den som springer på den inre banan inte blir diskad om den springer på sin yttre linje? Jag tror inte att man alls får springa på linjen och att linjen avgränsar banorna utan att tillhöra någon.
Citera
2022-07-22, 20:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det är ju en riktigt usel jämförelse eftersom de springer på olika banor. Nu talar vi om lopp med gemensam bana och då håller man sig inte i förhållande till varandra som de gör i ett 200-meters-lopp.

Så du drar inga slutsatser av att startlinjen för bana 2 är så mycket längre fram än den på bana 1?
Citera
2022-07-22, 20:43
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Du menar att den som springer på den inre banan inte blir diskad om den springer på sin yttre linje? Jag tror inte att man alls får springa på linjen och att linjen avgränsar banorna utan att tillhöra någon.

Den inre linjen är tabu, men den yttre linjen får du trampa över, så länge du inte stör en annan löpare.
Citera
2022-07-22, 20:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så du drar inga slutsatser av att startlinjen för bana 2 är så mycket längre fram än den på bana 1?

Det var ju knappast det jag skrev. Läs igen eller titta i spoilern:

Citera
2022-07-22, 20:47
Medlem
Citat:
Nu blir ju inte kurvorna en cirkel, mer en ellips och då är inte avståndsförlusten lika stor, men som sagt jag tror inte på några 0,61 i skillnad. De ligger betydligt närmare än så och ytterst sällan statiskt parallellt.
Du behöver egentligen inte blanda in pi/3.14, utan istället utgå från Stefan4s fakta att bana 2, som ligger 1,22 meter utanför bana 1 ger en skillnad i banlängd på 7.67 meter.
Då gäller om löpare springer 8 cm utanför en annan: (0,08/1,22)*7,67=0,503 meter,
Vid 18 cm ger det (0,18/1,22)*7,67=1,13 meter,
Vid en halv banbredd ger det (0,61/1,22)*7,67= 3.835 meter.
Senast redigerad av Nossenos 2022-07-22 kl. 20:52.
Citera
2022-07-22, 20:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Den inre linjen är tabu, men den yttre linjen får du trampa över, så länge du inte stör en annan löpare.

Ok.
Citera
2022-07-22, 20:48
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Det var ju knappast det jag skrev. Läs igen eller titta i spoilern:

Ok, men någon med viss slutledningsförmåga kan ändå göra en jämförelse exemplen emellan.
Citera
2022-07-22, 21:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok, men någon med viss slutledningsförmåga kan ändå göra en jämförelse exemplen emellan.

Rent teoretiskt förstår ju alla att omkretsen för en yttre cirkel är längre än för en inre cirkel. Det är dock ett statiskt resonemang och är det något löpning inte är så är det statisk.

Min poäng är att det inte är meningsfullt att säga att den som springer utanför hade sprungit bättre om den sprungit innanför. Det finns så många andra faktorer som spelar in. Enda gången det är någorlunda sant är om en löpare hela tiden ligger ett spår utanför den andra löparen i ett 10000-meters-lopp som går i samma tempo från start till mål. Då är man mycket nära teorin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in