2022-07-22, 20:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Det blir ändå en betydligt längre sträcka att löpa utvändigt någon än de 0.5 meter per varv du föreslog tidigare.

Räknar man "andraspår" som en tänkt linje mittemellan bana 1 och bana 2, så handlar det om 3.83 meter per varv, eller 96 meter extra löpning på 10000 meter.

Hur långt räknar du då att löparen i ytterspår springer utanför den på innerspår? Jag får det till 1,3 meter för att din kalkyl ska hålla.
Citera
2022-07-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast jag menar att de ligger närmare varandra än så. Det är ju i princip axel mot axel och ännu oftare axel tätt bakom axel.
För att få 0,5 meter per varv, som du gör, krävs att man ligger endast 8 cm utanför löparen innanför sig. Tycker du att det är rimligt.
Citera
2022-07-22, 20:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
För att få 0,5 meter per varv, som du gör, krävs att man ligger endast 8 cm utanför löparen innanför sig. Tycker du att det är rimligt.

Är vi överens om att raksträckorna är 200 meter och att det inte är längre att springa utvändigt på raksträckorna? Kvar är då de 200 meter som utgör kurvorna. Jag får det till 18 cm när jag räknar på det. Känns inte orimligt som en generell skillnad.
Citera
2022-07-22, 20:14
Medlem
Citat:
Hur långt räknar du då att löparen i ytterspår springer utanför den på innerspår? Jag får det till 1,3 meter för att din kalkyl ska hålla.
Nej, 1,3*3,14*2=8,164 meter. Så kalkylen från Stefan4 förutsätter, som han skriver, en halv banbredd,
0,61*3,14*2=3,8308.
Citera
2022-07-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Oväntat klarspråk om Semenya (och alla de andra XY-personerna med interna testiklar) i Guardian och från Sebastian Coe.

https://www.theguardian.com/sport/2022/jul/21/caster-semenya-out-of-world-5000m-as-coe-signals-tougher-female-sport-rules

Men varför inte bara slopa alla vilseledande omvägsdiskussioner om testosterongränser? Förbjud helt enkelt XY-personer med interna testiklar att tävla med damer oavsett gren och oavsett testosteronnivåer. Låt dem tävla med männen! Reglerna om testosterongränser gäller redan nu endast denna kategori men det "glömmer" journalisterna att redovisa och resultatet blir samma gamla idiotanalogier om för långa basketspelare. Gång på gång, år efter år, trots att XX-kvinnor får ha hur höga testosteronnivåer som helst.

Friidrotten har två klasser - män och kvinnor. Man måste därför dra en gräns mellan män och kvinnor. Frågan är bara var gränsen ska dragas. Men det känns rätt lätt att svara att åtminstone XY-kromsomer och interna testiklar placerar en långt in i manliga zonen på tryggt avstånd från gränsen.
Ok, det var klargörande, gäller gränsvärdet för testosteron endast för personer med DSD tillstånd? Varför väljer man att vara så otydlig? Kvinnor med XX uppsättning kan ha vilka testosteronnivåer som hels?
Citera
2022-07-22, 20:17
Medlem
Citat:
Är vi överens om att raksträckorna är 200 meter och att det inte är längre att springa utvändigt på raksträckorna? Kvar är då de 200 meter som utgör kurvorna. Jag får det till 18 cm när jag räknar på det. Känns inte orimligt som en generell skillnad.
Enligt Stefans länk är kurvorna 115,61 meter.
Citera
2022-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
0,08*3,14*2=0,5, dvs. 8 cm ger en halv meter per varv.
Jag tror inte vi kommer längre. Vill man inte förstå så gör man det inte.
Citera
2022-07-22, 20:20
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Jag har utgått från de beskrivna banlängderna på sidan jag länkade till tidigare, med skillnaden att jag lade till en bana 1.5 - mittemellan bana 1 och bana 2, så som de är beskrivna på sidan.

Enligt den sidan löper man 400 meter om man håller sig 30 cm från sargen (det är så banorna är planerade), medan någon på bana 2 (30 cm utanför avgränsningslinjen till bana 1) löper 407.67 meter.

På min egen "bana 1.5" - mittemellan bana 1 och bana 2 (eller den yttre halvan av spår 1) - blir då varvet 403.83 meter.
---

Är det någon annan i tråden som har svårt att hänga med?
Senast redigerad av Stefan4 2022-07-22 kl. 20:22.
Citera
2022-07-22, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Nej, 1,3*3,14*2=8,164 meter. Så kalkylen från Stefan4 förutsätter, som han skriver, en halv banbredd,
0,61*3,14*2=3,8308.

Nu blir ju inte kurvorna en cirkel, mer en ellips och då är inte avståndsförlusten lika stor, men som sagt jag tror inte på några 0,61 i skillnad. De ligger betydligt närmare än så och ytterst sällan statiskt parallellt.
Citera
2022-07-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag har utgått från de beskrivna banlängderna på sidan jag länkade till tidigare, med skillnaden att jag lade till en bana 1.5 - mittemellan bana 1 och bana 2, så som de är beskrivna på sidan.

Enligt den sidan löper man 400 meter om man håller sig 30 cm från sargen (det är så banorna är planerade), medan någon på bana 2 (30 cm utanför avgränsningslinjen till bana 1) löper 407.67 meter.

På min egen "bana 1.5" - mittemellan bana 1 och bana 2 - blir då varvet 403.83 meter.
---

Är det någon annan i tråden som har svårt att hänga med?
Lite nördig OT men på svenska Wikipedia står det att 30 cm bara gäller innerbanan (när det finns sarg), annars gäller 20 cm

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Löparbana
Citera
2022-07-22, 20:27
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Lite nördig OT men på svenska Wikipedia står det att 30 cm bara gäller innerbanan (när det finns sarg), annars gäller 20 cm

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Löparbana

Ok, men utomhus är sarg obligatorisk i kurvorna och starkt rekommenderad på långsidorna.
Citera
2022-07-22, 20:32
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Vill du ha ett mer konkret exempel så kan du jämföra avstånden mellan löparna i starten vid ett 200 meters lopp. Där handlar det om en kurva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in