2022-07-22, 19:59
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har skrivit i tråden om Engström "fel" han gör som GM....

Efter det "felet" så blir det lager på lager av saker han gör för att rätta till det...

Jag skulle påstå o erkänna att han har en jävla tur o tillfälligheter på sin sida....Men samtidigt så hade vi inte suttit här 36år senare om han inte haft det ?

Ibland blir det 2st nollor på roulette i rad också....

Du och alla andra som tror det är SE borde försöka få till en mindre kritiserad teori. Ni borde ta bort dumheterna att SE är Mårtens Grandman och hela förväxlingsteorin. Mycket av kritiken beror på att teorin som målas upp inte är speciellt trovärdig.
Citera
2022-07-22, 20:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men tänk om Ström har rätt då. Att han utöver det som står i PM har mer uppgifter. Tex säkrat upp att JA har sett SE?
"Säkrat upp" och så la han materialet på nåt ställe han glömt. Jösses.

Senaste PU har förhört Ström, han hade inget minne av promemorian han själv författat så det var tydligen inga viktiga saker han säkrat upp eller hemlighållit. Han hade ingen aning om varför promemorian skrevs eller på vems uppdrag. Han hade sagt att varken han eller någon av hans kollegor uppfattat Engström som en tänkbar gärningsman. Han blev då upplyst om att Engström i Palmerummet nämnts som möjlig gärningsman redan i april 1986 och att hans chef Nils Linder i januari 1987 ansåg att det var Engström som Yvonne Nieminen hade mött på David Bagares gata. Den där Ström verkar inte vara någon pålitlig typ.
Citera
2022-07-22, 20:03
Medlem
Citat:
Han pratar även senare om att han är hörd av polis.

Mycket tolkningar nu.. sorry😊

När vi ändå är i farten; hur tolkar du ”såna som vi/oss”?

Vi gick ner på stan.. men inte jag?

De såg oss på stan.. men inte mig?
Citera
2022-07-22, 20:03
Medlem
Citat:
På vilket sätt tänker de "han som säger han var där kan ju inte vara GM" ? Det är väl raka motsatsen, de misstänker honom ju.

Jo men dom är poliser o tänjer på fallet mer o har som jobb att vara mer kritiska
Citera
2022-07-22, 20:05
Medlem
Citat:
Du och alla andra som tror det är SE borde försöka få till en mindre kritiserad teori. Ni borde ta bort dumheterna att SE är Mårtens Grandman och hela förväxlingsteorin. Mycket av kritiken beror på att teorin som målas upp inte är speciellt trovärdig.

Kanske är det för att det finns flera teorier hur han gick till väga...

Men KP var ju iofs mer avskalad
Citera
2022-07-22, 20:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Den tydligaste skillnaden mellan TP:s och din teori är väl det här med vid vilken tidpunkt han lämnar bokhandeln/grandkvarteret.

Det var ett tag sedan jag läste TP:s bok, så du får rätta mig om jag minns fel. Men i den här teorin avbryter han alltså den ursprungliga planen eftersom makarna Palme är i sällskap med Mårten och hans flickvän, och eftersom de fyra ser ut att vilja göra sällskap söderut längs Sveavägen. Lite frusen är han säkert också efter att ha fått stå och vänta länge på att Palme skall komma ut från bion, och sedan skall nu Palme med sällskap dessutom stanna och prata där vid bokhandeln. Irriterad går han bakvägen tillbaka till Skandiahuset för att stämpla ut, och ville han kanske också t.ex. hinna med någon buss nu så bidrog det säkert till att han nog inte direkt drog benen efter sig (här kan man lätt föreställa sig ganska raska steg ungefär som i Folke Rydéns TV-inslag, och kanske också lite sådant klocktittande).

I din teori (om jag minns det rätt) så väntar han väl i stället kvar tills sällskapet till slut delar upp sig och makarna Palme börjar sin promenad söderut utan Mårten och hans flickvän. Då hakar han på makarna Palme och följer efter dem längs Sveavägen. Skillnaden är alltså att i den här teorin blir det naturligtvis svårt att få ihop det här med att den här mannen skulle vara SE, så här får måste vi nog tänka oss att gärningsmannen är en helt annan.

En annan viktig skillnad på de två teorierna du nämner är att min faktiskt tar hänsyn till att Mårten klart och tydligt säger att LOP går innan hans Grandman går. Det är svårt säga att Mårten ser exakt rätt signalement, men har fel med den tydliga uppgiften att LOP lämnar först.

TP väljer att bortse från det vittne han själv tycker är så bra... Ett tydligt körsbär.
Citera
2022-07-22, 20:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Hur tolkar du ”hörd” av polis?

Ta fram ordboken
Citera
2022-07-22, 20:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Säkrat upp" och så la han materialet på nåt ställe han glömt. Jösses.

Senaste PU har förhört Ström, han hade inget minne av promemorian han själv författat så det var tydligen inga viktiga saker han säkrat upp eller hemlighållit. Han hade ingen aning om varför promemorian skrevs eller på vems uppdrag. Han hade sagt att varken han eller någon av hans kollegor uppfattat Engström som en tänkbar gärningsman. Han blev då upplyst om att Engström i Palmerummet nämnts som möjlig gärningsman redan i april 1986 och att hans chef Nils Linder i januari 1987 ansåg att det var Engström som Yvonne Nieminen hade mött på David Bagares gata. Den där Ström verkar inte vara någon pålitlig typ.

Ströms uppdrag var inte att skriva PM, det var att utreda saken. PMet är inte utredningen.
Citera
2022-07-22, 20:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
En annan viktig skillnad på de två teorierna du nämner är att min faktiskt tar hänsyn till att Mårten klart och tydligt säger att LOP går innan hans Grandman går. Det är svårt säga att Mårten ser exakt rätt signalement, men har fel med den tydliga uppgiften att LOP lämnar först.

TP väljer att bortse från det vittne han själv tycker är så bra... Ett tydligt körsbär.
Som jag minns det så svajade Mårten på just den här punkten, och det är lätt att tänka sig att han kan minnas fel. Lisbeth och han hade ju diskuterat det här på Sabbatsbergs sjukhus innan Mårten förhördes, och de hade då jämfört sina minnesbilder av mannen och kommit fram till att det måste ha varit en och samma man de såg. Så vissa saker i Mårtens vittnesmål skulle säkert kunna vara färgade av vad Lisbeth sade. T.ex. kan det här vara en felaktig slutsats Mårten drog, att den här mannen han såg vid bokhandeln då måste ha följt efter makarna Palme längs Sveavägen sedan. Och kanske var det på samma sätt han påverkades av sin mors övertygelse om att mannen hade en blå täckjacka.
Citera
2022-07-22, 20:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Mycket tolkningar nu.. sorry😊

När vi ändå är i farten; hur tolkar du ”såna som vi/oss”?

Vi gick ner på stan.. men inte jag?

De såg oss på stan.. men inte mig?

Formulera om detta till något som inte är OT så kanske du får ett svar.
Citera
2022-07-22, 20:14
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo men dom är poliser o tänjer på fallet mer o har som jobb att vara mer kritiska

Ok, så du hade helt fel i det du sa? Bra.

Vi har inga tecken på att någon tyckte sig känna igen SE och undanlät sig lyfta frågan.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-22 kl. 20:22.
Citera
2022-07-22, 20:15
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Kanske är det för att det finns flera teorier hur han gick till väga...

Men KP var ju iofs mer avskalad

Nej, förväxlingen är konstant hos alla. Där är det många som slutar tro att SE är GM.

Kreativt hade ju varit att få ihop en bättre teori om man vill bli trodd.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-22 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in