2022-07-22, 17:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
SE var en stålman som på en snabb huvudvridning på 150m håll såg att de lagt Palme i framstupa sidoläge, att de gör mun mot mun, att Lisbet springer ute i vägen och vill ha ambulans. Plus att LJ står nedanför trappan i blå jacka och är ung. Samt att alla ännu inte vet det är Palme.

Han ska alltså se att Lisbet springer runt aktivt och försöker få fram ambulans - och utgå ifrån att hon nog inte omedelbart sagt till de som hjälper till att det är landets statsminister.

Ja, han pendlar verkligen mellan att vara ett geni och en idiot.
Citera
2022-07-22, 17:57
Medlem
Om vi nu har slagit fast att SE är ett vittne, har det då gått till som han säger? Går hans berättelse ihop till punkt och pricka utan några felaktigheter/skarvningar/missförstånd?
Citera
2022-07-22, 18:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vem skulle det vara då? Jag håller med chefsåklagare KP, Melander och de andra poliserna att SE är klart skäligen misstänkt, men inte CA, CP, VG eller andra uppslag/teorier/fantasier.

Jag tycker inte någon är skäligen misstänkt. Det vet jag inte om så många jurister gör heller.
Citera
2022-07-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Inga källor som vanligt. Lägg gärna ned lite energi på inläggen. Du börjar likna Makarov, med one-liners

Ja, jag har läst någonstans att även Windén skulle ha sprungit in en liten bit och sedan återvänt.
Har dock inte någon länk till källa, vilket skulle uppskattas.

Även att Per Vallin skulle ha sprungit in i gränden, enligt Lampers bok. Dock håller jag inte alls med om att det ens är troligt, då de tidiga uppgifterna från honom själv handlar om att han "tänkte springa" men inte vågade(typ).

Från Lampers bok: (Svensson=Vallin)
”Syskonen ”Svensson” ger en liknande bild som Ryttestål och Karlsson. De hade reagerat på skotten och tittat bort mot Dekorimahörnet. De såg då en man röra sig in i gränden och kunde också se mannen som fallit ihop på trottoaren. ”Thomas Svensson” berättar nu, nästan 35 år senare, en sak som han bestämt hävdar aldrig kom med i uppteckningarna från förhören med honom. Och det är en väldigt intressant sak. Han säger att när han kom till platsen och insåg vad som hänt, så tänkte han springa efter gärningsmannen som han sett försvinna in i gränden. Han påbörjade ett förföljande som han avslutade i höjd med Luntmakargatan, där han tittade åt olika håll, men konstaterade att gärningsmannen försvunnit”.

Jag hittar tyvärr inte länkar ...sry

Men då känner du till att någon polis stuckit efter gruppen ...Kan det slå hål på Engströms berättelse?
Citera
2022-07-22, 18:06
Medlem
Citat:
SE var en stålman som på en snabb huvudvridning på 150m håll såg att de lagt Palme i framstupa sidoläge, att de gör mun mot mun, att Lisbet springer ute i vägen och vill ha ambulans. Plus att LJ står nedanför trappan i blå jacka och är ung. Samt att alla ännu inte vet det är Palme.

Han ska alltså se att Lisbet springer runt aktivt och försöker få fram ambulans - och utgå ifrån att hon nog inte omedelbart sagt till de som hjälper till att det är landets statsminister.

Ja, det är häpnadsväckande.

Inte kan man väl tro att folk som springer fram för att hjälpa gör grundläggande HLR.

Eller att en kvinna vars man är skjuten till döds mitt framför ansiktet blir svårt chockad..
Citera
2022-07-22, 18:07
Medlem
Citat:
Mer rätt i vad? Du menar ju att SE borde hört det när AH och LL fick reda på det. Det är en helt delaktig slutsats.

För alla dröjde det innan de fick veta det var Palme. Varför skulle SE som mördaren anta att Lisbet inte omedelbart skrek att det var Olof Palme?

Jag har inte sagt att Engström har koll på när alla vet om det....

Jag skrev att vittnen vet det vid olika tidpunkter..
Citera
2022-07-22, 18:13
Medlem
Citat:
Som vittne är det ganska enkelt. Han har hört någon säga rock, eller kanske rock och keps. Senare lägger han till saker av misstag, precis som andra vittnen. Han har tänkt på det 100 gånger, dvs att minnet har skrivits om 100 gånger.

Om han är mördaren: hur vet vi han hade handledsväska den kvällen?

Så du menar alltså att Engström lägger till en sådan sak som glasögon o handledsväska av misstag ?

Så detta supervittne finns alltså o borde vara Delsborn o Engström överhör o menar på att detta signalement inte borde stämma då Lisbeth sagt Blå täckjacka....

Lite senare så lägger Engström till att detta supervittne även sagt glasögon o handledsväska av misstag....
Citera
2022-07-22, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Om vi nu har slagit fast att SE är ett vittne, har det då gått till som han säger? Går hans berättelse ihop till punkt och pricka utan några felaktigheter/skarvningar/missförstånd?

Vilka vi? Några personer på flashback har slagit fast det en fredag i juli 36 år efter mordet? Nej ingen har slagit fast något alibi för SE och ingen har slagit fast bevis som håller i domstol mot honom heller.
Citera
2022-07-22, 18:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
SE kunde ha sett Lars J från första trappavsatsen när han var tvungen att svänga höger. Du kan inte bevisa att han inte gjorde eller kunde det. Är du dum som inte kan förstå det?

Fortfarande ungefär samma avstånd som från mordplatsen.

Är du utvecklingsstörd?
Citera
2022-07-22, 18:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det här förklarar nog LGWP:s helomvändning angående Skandiamannen. Håkan Ström tillhör tydligen enligt AB-artikeln hans favoriter.

När GW närmast hyllade senaste PU i maj 2018:
https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

... kände han förmodligen inte till att Ströms PM från februari 1987 var det som gjorde att Engström avskrevs och var en viktig pusselbit i TP/Filters teori. I den här podden från april 2021

https://poddtoppen.se/podcast/1560960818/lagg-ut/5satans-mordare
(efter 17 minuter)

hade han förvandlats till en närmast rabiat motståndare till SE-spåret, utan att något nytt framkommit som försvagade SE-spåret sedan maj 2018. Det nya var att Ströms PM genomlysts av både TP/Filter och av senaste PU och att slutsatserna i det ansågs både felaktiga och "häpnadsväckande".

Thomas Pettersson har pratat med Karin Johansson, som varit med i PU långt innan KP blev förundersökningsledare. KJ har sagt att SE hade varit på tapeten redan under Dag Anderssons tid, men att dåvarande förundersökningsledare Kerstin Skarp inte var intresserad då Ström hade avfört honom. "Skarp tyckte att Ström var en duktig polis, rentav den bästa hon jobbat med. Det var han också, men när det gällde Engström blev det fel".

Men tänk om Ström har rätt då. Att han utöver det som står i PM har mer uppgifter. Tex säkrat upp att JA har sett SE?
Citera
2022-07-22, 18:32
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ja, det är häpnadsväckande.

Inte kan man väl tro att folk som springer fram för att hjälpa gör grundläggande HLR.

Eller att en kvinna vars man är skjuten till döds mitt framför ansiktet blir svårt chockad..

Man kan tro, men varför utgå från mun mot blodig mun med stendöd person? På vilket sätt går mun mot mun OCH framstupa sidoläge ihop om man gissar? Det är idiotiskt.

Svårt chockad så hon inte kan tala om vem det är, när han som GM ser henne springa ut och försöka få tag på ambulans?

Det är så otroligt onödiga gissningar av GM.
Citera
2022-07-22, 18:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag har inte sagt att Engström har koll på när alla vet om det....

Jag skrev att vittnen vet det vid olika tidpunkter..

Ja, och varför skrev du att vittnen vet vid olika tider?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in