2022-07-22, 16:44
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Om man tror att inflationen blir hög, recessionen lång, folk arbetslösa, är det då rätt att satsa på en aktie vars bilar kostar 500.000 kr i snitt? Jag kan se bilföretag som är bättre positionerade, i Kina och Sydkorea.

Elon Musk har själv sagt att antalet kunder minskar exponentiellt när priset går upp. Teslas prishöjningar senaste 12 månaderna är väl 15-20%, och priserna låg redan innan på BMWs nivå. Ett företag som funnits i 100 år och aldrig tillverkat mer än 2.5 M bilar per år. Troligen maxad global siffra i premium-segmentet, och de håller på att tappa massor av marknad i år när tiderna är sämre.

Du glömde nämna att trots prishöjningarna ligger väntetiden på de mest populära modellerna fortfarande på nära ett år. Kombinera det med vinstmarginalerna och det faktum att Tesla är förmodligen den mest vertikalt integrerade (% av produkten som produceras in house) som finns, möjligtvis bortsett från vissa smala märken med låg volym - så har du ett recept för att ta sig igenom en recession.
Citera
2022-07-22, 16:48
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Om man tror att inflationen blir hög, recessionen lång, folk arbetslösa, är det då rätt att satsa på en aktie vars bilar kostar 500.000 kr i snitt? Jag kan se bilföretag som är bättre positionerade, i Kina och Sydkorea.

Elon Musk har själv sagt att antalet kunder minskar exponentiellt när priset går upp. Teslas prishöjningar senaste 12 månaderna är väl 15-20%, och priserna låg redan innan på BMWs nivå. Ett företag som funnits i 100 år och aldrig tillverkat mer än 2.5 M bilar per år. Troligen maxad global siffra i premium-segmentet, och de håller på att tappa massor av marknad i år när tiderna är sämre.
Jag är inte ett dugg orolig över efterfrågan på Teslas bilar. De kommer fortsätta sälja alla bilar de kan producera. När produktionen börjar komma ikapp så kan Tesla sänka priset på bilarna igen. Trots alla prishöjningar så är väntetiden fortfarande rätt lång.
Jag tror inte Tesla hade byggt massa nya fabriker och expanderat nuvarande fabriker om inte efterfrågan var hög.
Citera
2022-07-22, 16:50
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
Jag tror att 10 äpplen är värt mer än 1 päron i alla universum. Vi får ju alla tycka och tro olika som tur är.

Tror du missförstått det talesättet lite

En ganska bra jämförelse här är att jämföra skrivmaskinstillverkare med datortillverkare under sent 80-tal. ICE-bilar är som skrivmaskiner, färre och färre kunder är intresserade av dem. Och ett företag har avancerat så långt i produktionen av datorer att skrivmaskinstillverkarna bara kan försöka kämpa om en avlägsen andraplats. De flesta lär dock gå under istället för att lyckas.
Citera
2022-07-22, 16:50
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Du glömde nämna att trots prishöjningarna ligger väntetiden på de mest populära modellerna fortfarande på nära ett år. Kombinera det med vinstmarginalerna och det faktum att Tesla är förmodligen den mest vertikalt integrerade (% av produkten som produceras in house) som finns, möjligtvis bortsett från vissa smala märken med låg volym - så har du ett recept för att ta sig igenom en recession.
Det verkar helt klart som om Elon är både snål och framåt-tänkande, och jag kan tänka mig många företag med sämre ledning inför dåliga tider. Men som sagt, en dyr produkt är väl inte vad som blir mest attraktivt under dåliga år. Nuvarande Tesla-bilar passar mer för en bubbel-ekonomi med åratal av tillväxt och ständigt ökande antal rika människor.
Citera
2022-07-22, 16:55
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du har tyvärr inte en aning om bilmarknaden. Läs på lite vilken efterfrågan är på 50k$+ bilar och kom tillbaka sen, Det blir bara pinsamt.

Man kan fysiskt inte sälja över 10 miljoner bilar för över en halv miljon styck per år. Kom ut ur bubblan och kolla på verkligheten för fan

Sa du samma sak om 1000-dollar smartphones för 15 år sedan? Eller 2500-dollars datorer för 40 år sedan? Folk i i-länder har redan börjat omvärdera bilens värde och har inga problem att leasa bilar för 50k$, särskilt inte när bränsle- och servicekostnaden blir avsevärt lägre.
Citera
2022-07-22, 16:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Jag är inte ett dugg orolig över efterfrågan på Teslas bilar. De kommer fortsätta sälja alla bilar de kan producera. När produktionen börjar komma ikapp så kan Tesla sänka priset på bilarna igen. Trots alla prishöjningar så är väntetiden fortfarande rätt lång.
Jag tror inte Tesla hade byggt massa nya fabriker och expanderat nuvarande fabriker om inte efterfrågan var hög.
Prishöjningarna är orsakade av inflation och ökade råvarupriser, i så fall måste de minska vinsten. Som man äntligen nådde efter 15 års slit.

Notera att Tesla börjar närma sig samma antal sålda bilar som BMW, och som sagt har de tränat i 100 år på sitt segment och det verkar svårt att gå över den siffran, och de har ett enormt antal modeller typ 15-20 st. Tvärtom kommer segmentet att krympa när Kina blir fattigt nu, innan Kina blev rikt sålde BMW 1.5M bilar per år. Någon gång kommer Teslas försäljning att plana ut och de är sedan inte ett tillväxtföretag längre, och måste värderas som BMW (10% av värdet).
Senast redigerad av Barents 2022-07-22 kl. 16:58.
Citera
2022-07-22, 16:58
Medlem
Citat:
Tror du missförstått det talesättet lite

En ganska bra jämförelse här är att jämföra skrivmaskinstillverkare med datortillverkare under sent 80-tal. ICE-bilar är som skrivmaskiner, färre och färre kunder är intresserade av dem. Och ett företag har avancerat så långt i produktionen av datorer att skrivmaskinstillverkarna bara kan försöka kämpa om en avlägsen andraplats. De flesta lär dock gå under istället för att lyckas.

Det är en annan drivlina, inte en helt annan uppfinning. Jag förstår helt ärligt inte om du är sarkastisk eller bara helt bakom flötet.

Det är världens i särklass mest konkurrensutsatta bransch där Kineserna gasar ifrån Tesla och du tycker inte ens att man kan se konkurrens om man tittar med mikroskop?

Exempelvis BYD kommer redan i år tillverka betydligt fler elbilar (PHEV+BEV), sedan finns det 650 andra elbilsbolag endast i kina där alla har attraktiva produkter.

Och nästan alla har backlogs på närmare ett år. När supply chains börjar normaliseras så kommer den faktiska konkurrenssituation visas, och någonting säger mig att du kommer
bli fruktansvärt förvånad
Citera
2022-07-22, 17:00
Medlem
Citat:
Sa du samma sak om 1000-dollar smartphones för 15 år sedan? Eller 2500-dollars datorer för 40 år sedan? Folk i i-länder har redan börjat omvärdera bilens värde och har inga problem att leasa bilar för 50k$, särskilt inte när bränsle- och servicekostnaden blir avsevärt lägre.

Det är ju inte samma sak, driver du?

Elbilars maximala efterfrågan är nuvarande ICE marknad. Elbilar skapar inget nytt demand för bilar i världen, om något så har bilförsäljningen nått en sekulär peak och bättre kollektivtrafik kommer sänka den ännu mer.

Sen kan du läsa på lite om demografiproblemen i västvärlden
Senast redigerad av job230ge 2022-07-22 kl. 17:02.
Citera
2022-07-22, 17:16
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Prishöjningarna är orsakade av inflation och ökade råvarupriser, i så fall måste de minska vinsten. Som man äntligen nådde efter 15 års slit.

Notera att Tesla börjar närma sig samma antal sålda bilar som BMW, och som sagt har de tränat i 100 år på sitt segment och det verkar svårt att gå över den siffran, och de har ett enormt antal modeller typ 15-20 st. Tvärtom kommer segmentet att krympa när Kina blir fattigt nu, innan Kina blev rikt sålde BMW 1.5M bilar per år. Någon gång kommer Teslas försäljning att plana ut och de är sedan inte ett tillväxtföretag längre, och måste värderas som BMW (10% av värdet).
Prishöjningarna skedde dels för inflation men också för att väntetiden blev för lång. Marginalerna tror jag kommer öka när de nya fabrikerna rampat upp.
Teslas marginaler ökar inte enbart pga prishöjningar.
Citera
2022-07-22, 17:42
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Det är en annan drivlina, inte en helt annan uppfinning. Jag förstår helt ärligt inte om du är sarkastisk eller bara helt bakom flötet.

Det är världens i särklass mest konkurrensutsatta bransch där Kineserna gasar ifrån Tesla och du tycker inte ens att man kan se konkurrens om man tittar med mikroskop?

Exempelvis BYD kommer redan i år tillverka betydligt fler elbilar (PHEV+BEV), sedan finns det 650 andra elbilsbolag endast i kina där alla har attraktiva produkter.

Och nästan alla har backlogs på närmare ett år. När supply chains börjar normaliseras så kommer den faktiska konkurrenssituation visas, och någonting säger mig att du kommer
bli fruktansvärt förvånad

Att du sätter PHEV i samma mening som BEV säger ju en hel del. PHEV är som en skrivmaskin med inbyggd tippex. Vart hittar du något som skulle stöda att "kineserna gasar ifrån"? Att BYD "sålde fler elbilar" (när man felaktigt räknar PHEV) än Tesla i teslas katastrofkvartal? Det är ju Gordon Johnson-nivå av cherrypicking. Inte sänker du dig själv så lågt? Inte ens Kinas flaggskepp BYD tillverkar elbilar med vinst vad jag vet. Det är inte att gasa ifrån

Enda stället där kineserna gasar någonting i jämförelse är om du tar in produkter som Wuling, men det är verkligen inte samma segment utan snarare en moppebil. Däremot kan ju legacy auto glömma att konkurrera med kineserna (eller Tesla) i Kina. Det loppet är redan kört såvida inte något revolutionerande inträffar för legacy auto.

Det enda som kan stoppa Tesla från att i princip köra över samtliga biltillverkare är om de inte lyckas skala upp batteritillverkningen. Vilket kan hända, men de har en förmåga att hitta lösningar. Andra biltillverkare som försöker komma ikapp är ju i bästa fall där Tesla var runt 2018.
Citera
2022-07-22, 17:57
Medlem
Citat:
Att du sätter PHEV i samma mening som BEV säger ju en hel del. PHEV är som en skrivmaskin med inbyggd tippex. Vart hittar du något som skulle stöda att "kineserna gasar ifrån"? Att BYD "sålde fler elbilar" (när man felaktigt räknar PHEV) än Tesla i teslas katastrofkvartal? Det är ju Gordon Johnson-nivå av cherrypicking. Inte sänker du dig själv så lågt? Inte ens Kinas flaggskepp BYD tillverkar elbilar med vinst vad jag vet. Det är inte att gasa ifrån
.

” BYD's strong growth in NEV sales has driven a significant improvement in its earnings and eased the pressure on earnings from upstream raw material prices.”

prata inte om du inte vet istället. Och oavsett om det var ett katastrofalkvartal för Tesla så sålde ju BYD mer än vad tesla har någonsin gjort?

BYD expects to achieve a net profit attributable to shareholders of RMB 2.8 billion - 3.6 billion ($533 million) in the first half of the year, up 138.59 percent - 206.76 percent from RMB 11.7 in the same period last year, according to the company's earnings preview released today.

After deducting non-recurring gains and losses, the company's net profit in the first half of the year is expected to be RMB 2.5 billion - 3.3 billion yuan, up 578.11 percent - 795.11 percent year-on-year, according to the company.

Killen med koll. Notera ”medans andelen elbilar ökade så accelererade lönsamheten” klarade man grundskolematten så är väl det ganska självklart
Senast redigerad av job230ge 2022-07-22 kl. 18:00.
Citera
2022-07-22, 18:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det verkar helt klart som om Elon är både snål och framåt-tänkande, och jag kan tänka mig många företag med sämre ledning inför dåliga tider. Men som sagt, en dyr produkt är väl inte vad som blir mest attraktivt under dåliga år. Nuvarande Tesla-bilar passar mer för en bubbel-ekonomi med åratal av tillväxt och ständigt ökande antal rika människor.

Att Tesla har höga priser på sina bilar är ju inte samma sak som att de inte kan producera dem på ett mer kostnadseffektivt sätt än konkurrenterna. Den dag Tesla pumpar ut 10 miljoner billiga bilar om året är den dagen konkurrenterna verkligen får problem, då de inte har en suck att producera lika billigt som Tesla utan egen batteriproduktion, vertikal integration och kostnadsbesparande teknik som gigacasting. Detta tycks de flesta som pratar om en potentiell övervärdering av Tesla inte förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in