Citat:
Ursprungligen postat av
ByByBiden
Jag har en personlig anekdot kring det. I början 2000-talet hade jag investerat en hel del pengar (ett arv) i en fond som investerade i bland annat obligationer och diverse konstiga derivat på den amerikanska bostadsmarknaden. Jag hade en fin och stabil avkastning på 7-9 % per år under lång tid. Sedan började jag intressera mig lite mer för ekonomi och investeringar och försökte sätta mig in i vad jag investerat i egentligen. Jag kunde bara konstatera att jag inte riktigt förstod upplägget och tyckte det var suspekt att något kan ge så bra avkastning samtidigt som risken framställdes (av fondförvaltaren) som extremt låg. Fick en dålig magkänsla och sålde alltihopa. Strax därefter kom finanskrisen och kraschen på den amerikanska bostadsmarknaden och fonden störtdök. Säger det inte för att framställa mig som skicklig, utan det var fråga om ren tur att jag sålde i tid. Men jag hade i alla fall insett att om något verkar för bra för att vara sant så är det antagligen det också.
Du provade sunt ekonomiskt tänkande och tjänade på det. Men under bubblor så försvinner sunt tänkande ut mer och mer och man kan faktiskt tjäna pengar på ingenting under bubblor och folk blir euforiska av det, och några rika. Bara man fattar att det tar slut. Stockholms bostadsbubbla är en av de längsta bubblor som funnits, så länge att man kanske inte ens kan säga att det är en bubbla. Men spricka kommer den att göra. När något ser för bra ut för att vara sant så är det också så.
Just när det gäller bostäder så är värderingen väldigt enkel. Man ser vad en nybyggd bostad kostar, just nu ca 40.000 kr per kvm. Allt över det är "läge" och "bubbla".