2022-07-22, 11:44
Medlem
ADHDekonomistens avatar
Härligt! Inte det minsta ledsen eller känner någon empati. Svenskarna med sin arrogans har förstört landet, nu kommer dom få lida. Jag hoppas att ni har en bra förklaring till gud. Villaägare i sthlm, ni är körda.
Citera
2022-07-22, 11:44
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ju otroligt. Du frågar mig om saker jag redan svarat på om och om igen. Jag talade om för dig att vi producerar ca 9,6 MWh/år. Läser du inte de svar du får!?
9MW ger en inkomst på 5000 kr med ett medelpris på el 2021 på 63 öre.
https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021/elaret-2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/
Med 4% ränta på insatsen på 140.000 kr = 5600 kr så är det en förlustaffär.
Citera
2022-07-22, 11:46
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
9MW ger en inkomst på 5000 kr med ett medelpris på el 2021 på 63 öre.
https://www.energiforetagen.se/pressrum/pressmeddelanden/2021/elaret-2021.-fran-rekordlagt-till-rekordhogt-elpris/
Med 4% ränta på insatsen på 140.000 kr = 5600 kr så är det en förlustaffär.
Men elpriset är oerhört mycket högre idag.
Citera
2022-07-22, 11:46
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Då måste du ha Sveriges lägsta förbrukning. Min hushållsel kostade betydligt mer än så, alltså med uppvärmning och varmvatten borträknat. Då är vi ändå bara 5 i hushållet.
Eller så har du Sveriges högsta förbrukning eller sämsta avtal. Vi har fjärrvärme som även värmer vattnet.
Senast redigerad av Barents 2022-07-22 kl. 11:52.
Citera
2022-07-22, 11:47
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Men elpriset är oerhört mycket högre idag.
Så du erkänner att du ljög när du påstod att din anläggning dragit in 20.000 kr per år i 7 år på raken. Den riktiga intäkten var 5000 kr. Alltid något.
Citera
2022-07-22, 11:48
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Så du erkänner att du ljög när du påstod att din anläggning dragit in 20.000 kr per år i 7 år på raken. Den riktiga intäkten var 5000 kr. Alltid något.
Du är ju bara för mycket. En uppskattning om framtiden kan aldrig vara en lögn, det kan vara fel, det kan vara rätt och det kan vara helt åt helvete, men det kan aldrig vara en lögn eftersom vi inte vet i förväg.
Citera
2022-07-22, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Du saknar fundamental kunskap om hur elsystemet fungerar. Vind och sol är ENBART nödlösningar på platser där det 1. Är geografiskt och/klimatvänligt så att dessa pissdåliga upphottade väderkvarnar åtminstone generar lite el när det behövs. 2. Om du kraftigt utökar andelen av pissdåliga upphottade väderkvarnar i ditt elsystem så måste resten av elsystemet "plocka upp" efter att medeltidsteknikens vidunder har bestämt för att kanske snurra så mycket att det är negativa priser när inte en jävel vill ha el. Eller så tar dessa "fantastiska uppfinngar" semester när varenda svensson fryser så jävla mycket att ballen kommer ut genom arslet. Det här leder till att kärn och vattenkraften blir SNORDYR. PÅ GRUND AV ATT NÅGON HAR SATT IN VÄDERKVARNAR SOM INTE GENERAR STRÖM NÄR DET BEHÖVS OCH GENERAR STRÖM NÅ SÅ IN ÅT HELVETE NÄR INGEN VILL SKITEN -----> Vattenkraft/kärnkraften måste nu operara med minuspriser. För att sedan köra sin kraftverk på 100% när det blir kallt.

Om du inte förstår att vindkraften är 300 kg tjockisen i båten som äter upp all mat så gissar jag på och får gratulera till fin aktieutdelning eller något.

Det är lugnt, ni behöver inte svara med något technobabbel om vätgas och annat trams som INTE FUNGERAR för att det blir SNORDYRT.

Utan att outa mig så vill jag hävda att jag visst har rätt bra koll på hur vårt elnät är uppbyggt och fungerar.

Vår vattenkraft fungerar utmärkt som reglerkraft. Kärnkraften är lite sämre på den uppgiften.

Man måste dock skilja lite på begreppen här. Frågan är om man vill ha ett elnät där alla svenskar har billig el i överskott eller om man vill att elproducenterna ska tjäna så mycket pengar som möjligt? Även om jag inte är förespråkare för allt för stort statligt ägande i vanliga fall, så anser jag att vår elproduktion åter borde ägas av staten. Planerbarheten hade blivit så mycket enklare.
Citera
2022-07-22, 11:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du är ju bara för mycket. En uppskattning om framtiden kan aldrig vara en lögn, det kan vara fel, det kan vara rätt och det kan vara helt åt helvete, men det kan aldrig vara en lögn eftersom vi inte vet i förväg.
Aha, framtiden ska ändra din lögn idag till en sanning imorgon.

Det är uppenbart att man måste vara optimistiskt lagt för att ha elpaneler. Själv kan jag räkna och kommer aldrig att köpa någon. Men jag tackar dig för din insats eftersom du med egna förlustpengar, ca 10.000 kr per år, betalar så att elbehovet i Sverige minskar något. Dina pengar kommer oss alla till del.
Citera
2022-07-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Problemet är att när priset går ned så blir baskraften (kärnkraft främst) olönsam. Och då läggs den ned.

Vi behöver ett "mini-pris" så att det alltid är lönsamt att driva kärnkraftverk.

Eller så behöver staten subventionera kärnkraften.
Så är det absolut. Sol och vind har fördelen att ge väldigt mycket billigare produktionskostnad, men på bekostnad av planerbarheten. Det hade varit så mycket enklare om vår elproduktion var statligt ägd.
Citera
2022-07-22, 11:54
Medlem
Citat:
Eller så har du Sveriges högsta förbrukning eller sämsta avtal. Vi har fjärrvärme som även värmer vattnet.
Ok, du kanske har ett gammalt bundet avtal. Då kommer du snart ikapp när avtalet löper ut.

Bara i december 2021 låg min elräkning på 8000 kr och då har jag ändå inte jättehög årsförbrukning.
Citera
2022-07-22, 11:55
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Utan att outa mig så vill jag hävda att jag visst har rätt bra koll på hur vårt elnät är uppbyggt och fungerar.

Vår vattenkraft fungerar utmärkt som reglerkraft. Kärnkraften är lite sämre på den uppgiften.

Man måste dock skilja lite på begreppen här. Frågan är om man vill ha ett elnät där alla svenskar har billig el i överskott eller om man vill att elproducenterna ska tjäna så mycket pengar som möjligt? Även om jag inte är förespråkare för allt för stort statligt ägande i vanliga fall, så anser jag att vår elproduktion åter borde ägas av staten. Planerbarheten hade blivit så mycket enklare.
Man kan ju, sett historiskt, se att den svenska staten fungerade väl på 1960-talet, när den drog upp planerna för ett Sverige som fick sin el från vattenkraft och kärnkraft. Sedan har de blivit vilda västern, nu med kinesiska bolag som bygger jättevindkraftverk i norrland som inte behöver mer el. Och spiken i kistan är elkablarna till Europa, som byggdes delvis initierade av politiker och det finns inte en politiker som tänker lyfta ett finger för Skåningarna som blivit lidande. För att inte tala om Tyska politiker som utan anledning lägger ner fungerande kärnkraft.

Så, ja tack till politiker från 1960-talet som styr energin inom Sverige, nej tack till politiker från 2020.
Senast redigerad av Barents 2022-07-22 kl. 11:59.
Citera
2022-07-22, 11:56
Medlem
Citat:
Aha, framtiden ska ändra din lögn idag till en sanning imorgon.

Det är uppenbart att man måste vara optimistiskt lagt för att ha elpaneler. Själv kan jag räkna och kommer aldrig att köpa någon. Men jag tackar dig för din insats eftersom du med egna förlustpengar, ca 10.000 kr per år, betalar så att elbehovet i Sverige minskar något. Dina pengar kommer oss alla till del.
Menar du på fullaste allvar att man förlorar 10.000 kr per år på solceller? Den kalkylen hade varit kul att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in