2022-07-22, 11:18
Medlem
Lobstrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HYXXA
Fast stämmer det verkligen att det är 100% bra? Inga utsläpp vid byggandet av cellerna? Inga problem när de är uttjänta? Inga problem med att de är väder och årstidsberoende?

Alla energislag har för och nackdelar och en mix är att föredra...
Jag har inte sagt att solceller är 100% bra eller att dom garanterat är miljöneutrala vid byggnation. Det har du läst på något annat ställe. Jag menar bara att dom inte är 100% onda, som många kretiner i denna tråd vill bygga opinion om.
Citera
2022-07-22, 11:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Jag har inget lån och jag har inte betalat 160 000:-. Siffror är inte din grej. Värdet på huset höjs därför att driftskostnaderna går ned när du producerar egen el.
Berätta vad du har för solpaneler och vad de kostade och vilken el de ger, så ser vi vem som har rätt. Mina siffror är från sveasolars hemsida, som kommer upp först när man googlar.
Citera
2022-07-22, 11:21
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Tyvärr har Vitryssland och Rysslands plan att skicka fattiga invandrare hit verkligen fungerat.
Tyskland och Sverige är fullt med folk som förbrukar el och vatten men inte har vettigt jobb,utbildning eller arv.

Befolkningsökningen sätter press på elnät och ställverk, inte bara produktionen. Jag tror inte folk är beredda att 30 år av progression är på väg in i väggen. Alla kommer få mindre för mer. Marken kommer dock bli dyrare. Investera i mark.

Den så kallade lön(s)amheten för kärnkraft kommer skjuta i höjden likaså omställningen till bättre produktion av solpaneler och innovationer av vindkraft i olika skala.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-07-22 kl. 11:26.
Citera
2022-07-22, 11:21
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Inom EU måste tillverkaren av solceller betala en summa vid försäljning som ska täcka återvinning och hantering av uttjänta solceller.

I USA däremot finns det inget liknande system och de har stora problem med solceller som deponeras (solceller med höga halter tungmetaller).
Det verkar rimligt, och kanske ett del-svar varför solpaneler är så oerhört dyra att de inte kan ge vinst i Sverige med så lite sol.
Citera
2022-07-22, 11:24
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Berätta vad du har för solpaneler och vad de kostade och vilken el de ger, så ser vi vem som har rätt. Mina siffror är från sveasolars hemsida, som kommer upp först när man googlar.
Jag har 33 stycken paneler på 370W/styck. Jag betalade som jag redan har skrivit två gånger, 142 000:- och det är betalat och klart. Jag har inga lån på solcellerna. Jag producerar ca 9,6 MWh/år.
Citera
2022-07-22, 11:25
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Det verkar rimligt, och kanske ett del-svar varför solpaneler är så oerhört dyra att de inte kan ge vinst i Sverige med så lite sol.
Det är ju ren lögn det du påstår, vilket jag har visat för dig. Varför ljuger du?
Citera
2022-07-22, 11:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det skrev jag faktiskt i ett tidigare inlägg. Jag betalade 142 000:- och med dagens höga elpriser så tar det ca 6-7 år. Livstiden på solceller kan vara långt över 30 år. Så det är en kanonaffär. Jag har gratis el i minst 20 år(!). För övrigt så har jag toppmoderna treglasfönster och ett välisolerat hus som är kvadratiskt och på två plan, vilket minskar värmeförlusten.

Summa summarum, du har ingen som helst aning om vad du pratar om.
Noterar att du räknar med 0% i ränta, ingen som helst löpande kostnad eller service fast jag vet att man måste byta ut växelriktaren vart 5-10 år och den kostar 20000 kr, att panelerna håller lika länge som ett tegeltak. Och ÄNDÅ så har du 0 kronor i intäkt de första 10 åren, om påståendet "gratis el i 20 år" ska gälla.

Utöver detta så tror jag att du ljuger. För att dra in 1420000 på 7 år så måste du generera el värde 20k per år. Det vet jag att du inte gör, det finns inga så effektiva anläggningar.

Ideologi styr din resultaträkning. Det gällde i Tyskland också och se hur det gick. Man kan inte låta personer som inte kan räkna styra energin.
Senast redigerad av Barents 2022-07-22 kl. 11:31.
Citera
2022-07-22, 11:36
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Noterar att du räknar med 0% i ränta, ingen som helst löpande kostnad eller service fast jag vet att man måste byta ut växelriktaren vart 5-10 år och den kostar 20000 kr, att panelerna håller lika länge som ett tegeltak. Och ÄNDÅ så har du 0 kronor i intäkt de första 10 åren, om påståendet "gratis el i 20 år" ska gälla.

Utöver detta så tror jag att du ljuger. För att dra in 1420000 på 7 år så måste du generera el värde 20k per år. Det vet jag att du inte gör, det finns inga så effektiva anläggningar.

Ideologi styr din resultaträkning. Det gällde i Tyskland också och se hur det gick. Man kan inte låta personer som inte kan räkna styra energin.
Du vet ju nära nog ingenting. En växelriktare håller i 15 år, så ja då tillkommer en kostnad. Sveriges äldsta solcellsanläggning är 38 år och fungerar fortfarande fint och då ska vi veta att det är riktigt gammal teknik i den anläggningen. Vi kan lugnt utgå ifrån att tekniken som sitter i min anläggning är långt, långt bättre. 7 år vet vi givetvis inte, det är en uppskattning, det beror på elpriset. Just nu så talar allt för att elpriset fortsätter upp och då är 7 år fullt rimligt. Nej, jag ljuger inte, det är en uppskattning, inte ett faktum.

Mitt beslut att köpa solcellesanläggning har ingenting alls med ideologi att göra. Jag skaffade det för att det var en bra affär och för att jag ville ha ett visst skydd mot höga elkostnader.
Senast redigerad av saganshus 2022-07-22 kl. 11:39.
Citera
2022-07-22, 11:38
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Du vet ju nära nog ingenting. En växelriktare håller i 15 år, så ja då tillkommer en kostnad. Sveriges äldsta solcellsanläggning är 38 år och fungerar fortfarande fint och då ska vi veta att det är riktigt gammal teknik i den anläggningen. Vi kan lugnt utgå ifrån att tekniken som sitter i min anläggning är långt, långt bättre. 7 år vet vi givetvis inte, det är en uppskattning, det beror på elpriset. Just nu så talar allt för att elpriset fortsätter upp och då är 7 år fullt rimligt. Nej, jag ljuger inte, det är en uppskattning, inte ett faktum.
Så hur mycket el fick du från din anläggning 2021? Ditt påstående är "20.000 kr". Min 11-rumsvilla med 7 person i drog el för 10.000 kr hela 2021. I Skåne med högsta elpriset i historien.
Citera
2022-07-22, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella

Du glömmer att de trotts att mycket pengar har avsatts för just detta, inte byggt ut elnätet Norr-Söder. Var de pengarna gått är en bra fråga.
Det är knappast demokratiskt att södra Sverige har mångfalt högre elpris än norra Sverige.

Det finns en klausul i dessa el avtal som medger bortkopplande utav enskilda länder.
Sverige borde givetvis itnyttja denna rätt nu i vinter.

Javisst, de gröna, mp's tyska systerparti har avvecklat de tyska kärnkraftverken, det stämmer och kör nu sina smutsiga kolkraftverrk, så miljövänliga är de gröna.
Även Sverige kör nu med smutsig kol.

Naturligtvis hade de nedlagda reaktorerna spelat stor roll i Sverige.

Nej, de nedlagda reaktorerna hade inte spelat så stor roll för vårt elpris eftersom Tyskland då hade eldat lite mindre kol och importerat mer härifrån. Skillnad hade det absolut blivit, men bara marginell tyvärr.

Och nej, Sverige eldar ingen kol. Vår reservkraft drivs med olja, gas och flygbränsle. I huvudsak handlar det om ett gäng gasturbiner som startas automatiskt om frekvensen i nätet blir för låg.
Citera
2022-07-22, 11:41
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Så hur mycket el fick du från din anläggning 2021? Ditt påstående är "20.000 kr". Min 11-rumsvilla med 7 person i drog el för 10.000 kr hela 2021. I Skåne med högsta elpriset i historien.
Det är ju otroligt. Du frågar mig om saker jag redan svarat på om och om igen. Jag talade om för dig att vi producerar ca 9,6 MWh/år. Läser du inte de svar du får!?
Citera
2022-07-22, 11:42
Medlem
Citat:
Då måste du ha Sveriges lägsta förbrukning. Min hushållsel kostade betydligt mer än så, alltså med uppvärmning och varmvatten borträknat. Då är vi ändå bara 5 i hushållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in