Citat:
Ursprungligen postat av
saganshus
Det skrev jag faktiskt i ett tidigare inlägg. Jag betalade 142 000:- och med dagens höga elpriser så tar det ca 6-7 år. Livstiden på solceller kan vara långt över 30 år. Så det är en kanonaffär. Jag har gratis el i minst 20 år(!). För övrigt så har jag toppmoderna treglasfönster och ett välisolerat hus som är kvadratiskt och på två plan, vilket minskar värmeförlusten.
Summa summarum, du har ingen som helst aning om vad du pratar om.
Noterar att du räknar med 0% i ränta, ingen som helst löpande kostnad eller service fast jag vet att man måste byta ut växelriktaren vart 5-10 år och den kostar 20000 kr, att panelerna håller lika länge som ett tegeltak. Och ÄNDÅ så har du 0 kronor i intäkt de första 10 åren, om påståendet "gratis el i 20 år" ska gälla.
Utöver detta så tror jag att du ljuger. För att dra in 1420000 på 7 år så måste du generera el värde 20k per år. Det vet jag att du inte gör, det finns inga så effektiva anläggningar.
Ideologi styr din resultaträkning. Det gällde i Tyskland också och se hur det gick. Man kan inte låta personer som inte kan räkna styra energin.