2022-07-22, 00:05
  #34285
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Rent generellt borde det vara bra att få undan mordvapnet.

Kan man vara hundra procent säker på att Nieminen ser mördaren eller ser hon någon annan som av någon annan anledning vill försvinna snabbt?

Någon knarkaffär eller någon med Walkie-Talkie som inte vill bli insyltad i det hela.

Mannen på David Bagares gata har samma beteende som mannen som springer på Tunnelgatan, tittar oroligt bakåt upprepade gånger.

Skulle en professionell GM bete sig på det sättet?

LJ, som hade sikt åt alla håll, såg ingen annan än GM på Tunnelgatan. Vem ovanför trappen skulle kunna ha en aning om vad som hade hänt? Veta tillräckligt för att springa som om man vore förföljd?

Min hypotes är att det är Tensonmannen/Skandiamannen som springer där, och när han såg LJ på nära håll blev han rädd för att denne skulle jaga efter. Då han upplevde sig mer exponerad än det var tänkt, och när kusten var klar, cirkulerade han tillbaka för att etablera ett alibi.

Vem kunde alla vinklar och vrår på "mammas gata"? Case closed!
Citera
2022-07-22, 00:08
  #34286
Medlem
" Yvonnes beskrivning av den man hon såg på David Bagaresgata:

Medans mannen sprang försökte han stoppa ned eller ta ut något ur en väska han bar i vänster hand. Mannen gjorde rörelser, som om han med den högra armen exempelvis sökte dra upp ett blixtlås. Väskan var i storlek ca 20x15 cm. Nieminen såg inte till någon rem eller liknande som fladdrade. Väskan var mörk till färgen.
Nieminen undrade för sig själv varför han inte stannade och ordnade till med väskan, Mannen ignorerade Nieminen och Leban.
Mannen hade en mörk rock, troligen svart, som var uppknäppt och fladdrade. Rocken var ungefär till knähöjd. Rocken måste ha varit av något tunnt material, eftersom den fladdrade mycket.
Rocken verkade vara mörk även på insidan. Något foder syntes ej. I övrigt var mannen helt mörkklädd. Nieminen uppfattade det som om mannen hade en mörk tröja under rocken
. Mannen hade huvudet nedböjt medan han sprang.
Han hade sin blick riktad mot väskan han höll på med. Nieminen riktade också sin uppmärksamhet mot mannens händer och vad han höll på med. Nieminen såg mannens haka. Han hade inget skägg. Nieminen såg inte om mannen bar glasögon.
Hon reagerade inte för om mannen hade någon huvudbonad eller ej. Åldersmässigt hänförs mannen till mellan 35-45 års ålder. Mannen var inte tjock, snarare satt eller grov. Det verkade som om det var jobbigt för honom att springa.
Vid ett tillfälle verkade det som mannen halkade till i snömodden. Av det lilla Nieminen såg av mannens haka kunde hon se att mannen hade ljus hy. Han var ca 175-178 cm lång."


https://wpu.nu/wiki/Yvonne_Nieminen
Citera
2022-07-22, 00:17
  #34287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Mannen på David Bagares gata har samma beteende som mannen som springer på Tunnelgatan, tittar oroligt bakåt upprepade gånger.

Skulle en professionell GM bete sig på det sättet?

LJ, som hade sikt åt alla håll, såg ingen annan än GM på Tunnelgatan. Vem ovanför trappen skulle kunna ha en aning om vad som hade hänt? Veta tillräckligt för att springa som om man vore förföljd?

Min hypotes är att det är Tensonmannen/Skandiamannen som springer där, och när han såg LJ på nära håll blev han rädd för att denne skulle jaga efter. Då han upplevde sig mer exponerad än det var tänkt, och när kusten var klar, cirkulerade han tillbaka för att etablera ett alibi.

Vem kunde alla vinklar och vrår på "mammas gata"? Case closed!

Jag vet inte om gm var proffs eller amatör,
Finns det professionella mördare?
Varifrån har du uppgiften att mannen på Tunnelgatan tittar oroligt bakåt flera ggr?
För övrigt borde både proffsmördare och amatörer vara oroliga att bli förföljda om man mördat någon.

Vem kunde vinklar och vrår? Engström kunde det. Christer P kunde det Victor G var nog bekant med området , en del högerextrema poliser osv
Citera
2022-07-22, 01:04
  #34288
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte om gm var proffs eller amatör,
Finns det professionella mördare?
Varifrån har du uppgiften att mannen på Tunnelgatan tittar oroligt bakåt flera ggr?
För övrigt borde både proffsmördare och amatörer vara oroliga att bli förföljda om man mördat någon.

Vem kunde vinklar och vrår? Engström kunde det. Christer P kunde det Victor G var nog bekant med området , en del högerextrema poliser osv

Ja, olika agenter, åtminstone i filmens och tv-seriernas värld.

Antar att de som får sådana uppdrag är snabba, fokuserade och effektiva. Denna GM förefaller aningen valhänt.

Om två vittnen informerar om samma sak, att GM tittar bakåt, är det intressant:

LJ ser att GM tittar bakåt från trappens krön, eller åtminstone kastar en blick över axeln.

I ett förhör framgår dessutom följande:

"F: Stannar han upp någonting på vägen in mot Tunnelgatan?

HJ: Ja, han stannar upp när jag kommer fram och ställer min bil där, då stannar han upp och så tittar han och så ger han järnet igen och springer vidare."
__________________
Senast redigerad av Dalulven 2022-07-22 kl. 01:07.
Citera
2022-07-22, 06:06
  #34289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag vet inte varför han skulle behöva ta av eller på glasögonen.
Hade jag skjutit Palme med glasögon hade glasögonen fått sitta på under flykten, hade jag skjutit Palme utan glasögon hade jag varit utan glasögon under flykten.
Mannen som krånglade med en liten väska drog ju åt sig uppmärksamhet .
Hade han inte gjort det så hade Nieminen förmodligen mints mindre av det mötet.
Det tror jag inte. Kommer nån springande mot en och vänder sig om 3 gånger. Då räcker det lång väg. Jag har själv filmat och sprungit sträckan på plats.
Citera
2022-07-22, 06:14
  #34290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det var ju stängt och ingen utom väktarna skulle vara där normalt. Så jag tror inte de hade full belysning.
Precis du tror. Kan lika väl vara bra belysning i entrén men nedsläckt på kundavdelnimgen. Ljuset från entrén kan likväl skapat en reflektion på glasrutan men mörkt ute. En spegel bildas och sikten ut var riktigt dålig.
Citera
2022-07-22, 06:39
  #34291
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Precis du tror. Kan lika väl vara bra belysning i entrén men nedsläckt på kundavdelnimgen. Ljuset från entrén kan likväl skapat en reflektion på glasrutan men mörkt ute. En spegel bildas och sikten ut var riktigt dålig.
Vi tycks vara benägna att tro olika. Hur som helst brukade det inte stå någon alls där i receptionen vid denna sena tidpunkt, men just när Palme gick förbi stod moderaten Stig Engström där och väntade, vilken enligt hans fru gärna skulle ha sett Palme död. Och han gick ut just efter att Palme passerat enligt egen utsaga.

Brukade det ens finnas vakter där i receptionen så sent?
Citera
2022-07-22, 07:25
  #34292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi tycks vara benägna att tro olika. Hur som helst brukade det inte stå någon alls där i receptionen vid denna sena tidpunkt, men just när Palme gick förbi stod moderaten Stig Engström där och väntade, vilken enligt hans fru gärna skulle ha sett Palme död. Och han gick ut just efter att Palme passerat enligt egen utsaga.

Brukade det ens finnas vakter där i receptionen så sent?
Ja det var minst en vakt där 24/7.

Han kan gått ut innan dom passerar också om inget eller kort samtal tog plats.
Citera
2022-07-22, 08:09
  #34293
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi tycks vara benägna att tro olika. Hur som helst brukade det inte stå någon alls där i receptionen vid denna sena tidpunkt, men just när Palme gick förbi stod moderaten Stig Engström där och väntade, vilken enligt hans fru gärna skulle ha sett Palme död. Och han gick ut just efter att Palme passerat enligt egen utsaga.

Brukade det ens finnas vakter där i receptionen så sent?

Har du källa på det fetstilade?
Citera
2022-07-22, 08:12
  #34294
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja det var minst en vakt där 24/7.

Han kan gått ut innan dom passerar också om inget eller kort samtal tog plats.
Securitasvakterna hävdade att de pratade med SE en stund. Och att han brukade göra det.
Bilder som visar ljusförhållandena utanför entrén:

https://static.cdn-expressen.se/images/b4/6b/b46bfff2d62a436fb3235c004ea4b801/annan/314@60.jpg

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/2a99b14c-af3f-4ef2-b705-ca324c401c97?fit=crop&format=auto&h=1271&q=50&w=19 00&6a9ef2e7

https://retrogradera.files.wordpress.com/2020/07/img_20200615_182813.jpg
Citera
2022-07-22, 08:43
  #34295
Medlem
I första förhöret lyckas SE alltså pricka in både klädsel och ålder på LJ. Visst, han säger att åldern grundar sig på hållning och kroppsbyggnad men att det stämmer så bra på det relativt långa avståndet från mordplatsen gör mig fundersam. Är det verkligen rimligt att klara av att göra detta? Det är väl en väldigt relevant fråga att ställa?
Citera
2022-07-22, 09:23
  #34296
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Securitasvakterna hävdade att de pratade med SE en stund. Och att han brukade göra det.
Bilder som visar ljusförhållandena utanför entrén:

https://static.cdn-expressen.se/images/b4/6b/b46bfff2d62a436fb3235c004ea4b801/annan/314@60.jpg

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/2a99b14c-af3f-4ef2-b705-ca324c401c97?fit=crop&format=auto&h=1271&q=50&w=19 00&6a9ef2e7

https://retrogradera.files.wordpress.com/2020/07/img_20200615_182813.jpg
Felaktig mittenlänk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3agRr/hemliga-sparet-i-engstromutredningen-stay-behind
__________________
Senast redigerad av iesho 2022-07-22 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in