Citat:
Ursprungligen postat av
Aziraphale
Det är tur att jag ska flytta nästa månad, för de håller på att bygga en Lidl-affär hundra meter bort. Hade jag bott kvar hade jag säkert frestats att handla där bara för att jag i grund och botten är lat och snål.
Min avoga inställning till Lidl beror på en sak, och det är deras extrema inställning till sina egna varumärken. Som de flesta kanske vet så säljer Lidl bara sina egna märken. Svenska mejerier vägrar att låta sälja sin mjölk i Lidls förpackningar, och Lidl vägrar använda mejeriernas. Istället köps mjölk in från finland, omförpackas i tyskland och körs sen vidare till sverige.
Övriga varor bryr jag mig inte om.
Det där stämmer inte. Utöver att Lidl's egna "Ängens" kommer från närliggande svenska mejerier, Grådö i mitt fall, så tar de även in mer småmejerier än någon av de stora kedjorna. Senast jag var på Lidl fanns åtminstone Dalspira, Glada Bonden, Emå och Stafva representerade. På en välsorterad ICA hittar du i bästa fall något från Skånemejerier utöver Arlamonopolet.
Edit; såg nu att inlägget var urgammalt och de flesta gissningsvis har koll på att Lidl nuförtiden är "the place to go" för variation och för att främja det småskaliga.