Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Feting: Och om dom inte höjer räntorna? Inflation som gör alla fattigare? Du måste se den större bilden och inte prata utifrån ett önsketänkande som gynnar just din privatekonomi. För det kommer inte att hända.
Jesses, märker du inte själv vilken obefintlig läsförståelse du har.
Jag konstaterar vad mätdata säger och pekar på konsekvenser av de.
Det lyckas du yra till om att det är privata preferenser.
Jag yttrade inte en stavelse om det.
När du är så här borta kan du inte ta beslut i livet.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Sedan går det ju att argumentera för att stora delar av den ekonomiska medvind som till stora delar rått efter finanskrisen och covid-dippen, varit dopad av QE och låga räntor. Alltså inte 100% "naturlig".
En del har hävdat det men när jag synar är det tomt.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Lite som den svenska exportindustrin under 80-talet var dopad av den devalverade, fasta kronkursen.
Och där fick du 100% fel också.
Fast växelkurs och fackföreningar som roffade ohämmat så att företagen inte överlevde utan devalveringar. Det blir gynnsamt i din upp och nedvända värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Lite som när man tar en chipsskål från ett fetto som sitter proppar i sig onyttigheter. Visst, det suger i stunden för fettot att få snasket borttaget, men i det långa loppet gör du fettot en tjänst. Fettot kommer på sikt må bättre av det. Lite så är det ekonomiska läget just nu, gotteskålen tas bort och folk gnäller i högan sky.
Det du beskriver där är snarare social expenditure. Det som vänsterpartierna värnar.
Skulle man minska ned det och skatterna, får man den effekt som du beskriver. Parasiterna (fettot) blir hysterisk över att behöva arbeta och göra rätt för sig. Och inte kunna parasitera längre.