2022-07-20, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är något han säger när han ringer till polisen. Om han då skulle börja ljuga ihop allt så är det ju helt onödigt dra in Lisbet. Han har ju LJ... Att ljuga att han pratat med Lisbet som han vet är träffad av ett skott är en idiotisk och helt onödig lögn i det läget.

Han befäster väl sin plats på brottsplatsen med detta ...?

Du sitter ju här 36år senare o tycker ju att han befäster sin plats ?

Det var ju det som var tanken med hela hans berättelse att försöka bli varandes på brottsplatsen mellan 15- 20 min

Jag har redan skrivit om att återkomsten till Skandia gjorde att han faktiskt kände att han var tvungen till att ljuga mer än han kanske behövde...

Tror att hans språngmarsch var en typisk sådan sak han kände han var tvungen att lägga till då han var rädd att någon sett han springa...

Vet att det troligen inte hade spelat någon roll men samtidigt har vi ju YN med springande "Engström" så fan vet...
Citera
2022-07-20, 23:00
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Men det finns ju inget som säger att LOP gick långsamt.

Granskningskommissionens betänkande.
Citera
2022-07-20, 23:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jeremiah funderar eller spekulerar över vilket vittne som nämnt glasögon, men SE nämner ju inte några glasögon i första förhöret, om man med "första förhöret" syftar på spaningsuppslaget den 1 mars. Glasögon nämner SE inte förrän vid telefonförhöret den 10 mars, och då har SvD skrivit om dem den 2 mars. Enligt Hans Holmér kommer glasögonuppgiften från Mårten Palme.

Tänk om mördaren är kurden som polisen plockar in efter att hans ryska hyresvärdinna anmält honom för hon tycker han betett sig konstigt. Han visade sig ju vara klädd precis som SE påstår sig vara klädd...

SEkten trodde ju till och med att bilderna på honom egentligen var skisser av SE som mördaren.... Hehe
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-20 kl. 23:04.
Citera
2022-07-20, 23:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Granskningskommissionens betänkande.

Men det påstår väl dom utifrån antagna tider och inte vittnesmål?
Citera
2022-07-20, 23:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Vill minnas att Borgnäs sagt det.
Ja, det är tydligt att palmekännarna Gunnar Wall och Lars Borgnäs på senare tid gärna har velat framställa det som att den vid den tiden respekterade mordutredaren Arne Irwell, precis som "herrarna" själva, skulle ha varit konspirationsteoretiker. För denna idé finns dock inte (åtminstone vad jag har kunnat se) något belägg överhuvudtaget.
Senast redigerad av Draifos 2022-07-20 kl. 23:13.
Citera
2022-07-20, 23:11
Medlem
Är det någon som begriper vad man talar om på sidorna 4-5 i detta förhör

https://drive.google.com/file/d/1TltpEAKYQ2mHnGp3cngd-X7PRLIYeQ89/view

2018-10-05 E63-15

https://drive.google.com/file/d/1vqiWHuIHN3SfrUwb4vBKZhKEBTG7Ve3e/view
19860605 Inhämtade uppgifter om Stig Engström E 63-11

Expressen 5 sep 1986
https://drive.google.com/file/d/1HOXnarq7BHRZypBiiai7cp5F5wZZOjRO/view

20190212 E63 -29 Artikel om Stig Engströms uppförande på mordplatsen
Citera
2022-07-20, 23:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det är tydligt att Gunnar Wall och Lars Borgnäs på senare tid gärna har velat framställa det som att den respekterade mordutredaren Arne Irwell (precis som "herrarna" själva) skulle ha varit konspirationsteoretiker. För denna idé finns dock (åtminstone vad jag har kunnat se) inte något belägg överhuvudtaget.

Du går i samma fälla som Per W - får för dig att alla som nämner en konspiration är konspirationsteoretiker. Det är en icke-sanning.

Men det är väl enklast att leva i en svartvit värld för er två.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-20 kl. 23:17.
Citera
2022-07-20, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ja, det är tydligt att Gunnar Wall och Lars Borgnäs på senare tid gärna har velat framställa det som att den vid den tiden respekterade mordutredaren Arne Irwell (precis som "herrarna" själva) skulle ha varit konspirationsteoretiker. För denna idé finns dock inte (åtminstone inte vad jag har kunnat se) något belägg överhuvudtaget.

Det blir ju lite konstigt, eller kanske rent av lite sandlåda, att TP 2018 berättar om hur Irwell fick puls av SE, och nu, av Borgnäs att han fick puls av SÄPO (eller polis/militär). Ständigt denna fåniga prestige och dragkamp.

Jag kan tycka det är lite oklädsamt av Wall och Borgnäs, att de på livets eftermiddag uppför sig som kränkta tonåringar vid kritik. Även att det båda tjurar över utpekandet av SE. Wall och Borgnäs har ju varit två oemotsagda "herrar" i över 30 år, deras teorier har varit i de närmaste intakta sedan morddagen. Och både har oemotsagda fått sjunga ut sin gospel om mörkläggning och polisspår. Tycker de båda uppvisade en omogen attityd mot Per och Andreas, men tycker även att de två sistnämnda verkar ha fått en slags osund hang-up, även om jag också är fasligt less på gubbarna LGWP, GW och LB. Att detta köttberg har en så nedsättande attityd kring SE, KP och PU är extremt tröttsam.
Citera
2022-07-20, 23:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du går i samma fälla som Per W - får för dig att alla som nämner en konspiration är konspirationsteoretiker. Det är en icke-sanning.
Problemet här är alltså att foliehatten och konspirationsteoretikern Lars Borgnäs utger sig för att kunna tala för den framlidne Arne Irwell. Och Lars Borgnäs kollega Gunnar Wall hakar sedan på och försöker bekräfta/förstärka de här tokerierna. Om Lars Borgnäs nu verkligen har dessa "Irwells hemliga dokument" så skulle han säkert citera och dela med sig. Men i stället så studsar nu de här egna tolkningarna fram och tillbaka mellan Borgnäs och Wall, möjligen i något slags missriktad förhoppning om att dessa tolkningar i slutändan skall kunna uppnå någon status som förstahandsuppgifter.
Citera
2022-07-20, 23:35
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Men det påstår väl dom utifrån antagna tider och inte vittnesmål?

Vet väl inte om dom bara tokgissat, eller bara vräkt ur sig något? Andra saker som tyder på att dom gått sakta är att dom gått armkrok. Dessutom har dom gått de sista 70 metrarna på 1 min och 35 sek enligt mätningarna med Fauzzi. Det är sakta om något.

Något annat än antaga tider är nog svårt för någon att få fram. Se vad jag skrev tidigare (FB) Skandiamannen

Själv har jag ingen aning vem som har rätt eller fel angående när dom verkligen startade eller hur hastigheten är fördelad momentant, det tror jag ingen kan säga med någorlunda säkerhet. Diskussionen för mig gällde om det var tidsmässigt möjligt och det var då jag hänvisade till GRK. Jag gissar att det är så Gunnar Wall tänker också.
Citera
Medlem
"Olof Palmes sista steg del 2 med Lars Borgnäs"

"Lars Borgnäs berättar vidare om sin senaste bok. Ett ämne som kommer upp är Arne Irvells anteckningar som vid den legendariske mordutredarens död testamenterades till Lars Borgnäs.

https://hittapodd.se/podd/palmemordet/218-olof-palmes-sista-steg-del-2-med-lars-borgnas
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Problemet här är alltså att foliehatten och konspirationsteoretikern Lars Borgnäs utger sig för att kunna tala för den framlidne Arne Irwell. Och Lars Borgnäs kollega Gunnar Wall hakar sedan på och försöker bekräfta/förstärka det här. Om Lars Borgnäs nu verkligen har dessa "Irwells hemliga dokument" så skulle han säkert citera och dela med sig. Men i stället så studsar nu de här egna tolkningarna fram och tillbaka mellan Borgnäs och Wall, möjligen i något slags missriktad förhoppning om att dessa tolkningar i slutändan skall kunna uppnå någon status som förstahandsuppgifter.

Borgnäs citerar Irvell om jag inte minns fel. Så nog kan han prata för Irvell. Borgnäs stöttas av Irvells son. Du verkar inte ha ett problem när TP eller Netflix pratar för Irvell. Ett under att Irvells släktingar inte stämde Netflix.

Irvell var väl vad jag förstått inte alls den som borde lett utredningen om man följt normen, vad jag förstått. Även om nu TP påstår motsatsen.

Du vet väl förresten att konspirationer förekommer? Att man inte är konspirationsteoretiker bara för att man har en teori om konspiration? De som löste mordet på Gustav III var de konspirationsteoretiker?

Vad finns det för källor på att Irvell misstänkte SE?
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-07-20 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in