2022-07-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Intressant kuriosa: Mamman Anni*a Wiberg (68 år) bor fortfarande kvar i huset på Bruksvägen 56, tillsammans med en av döttrarna Ås* Wiberg (35 år).

Rätt märkligt, med all denna historik. När mordet skedde var mamman 42 år gammal.

Vilken historik är märklig?
Citera
2022-07-20, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Intressant kuriosa: Mamman Anni*a Wiberg (68 år) bor fortfarande kvar i huset på Bruksvägen 56, tillsammans med en av döttrarna Ås* Wiberg (35 år).

Rätt märkligt, med all denna historik. När mordet skedde var mamman 42 år gammal.

Märkligt hurså?
Hon har väl inte gjort något.
Citera
2022-07-20, 14:02
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korrelationsteori
Vilken historik är märklig?

Att huset genomsökts av polis, vedboden där den märkliga dockorna hittades, killens på övervåningen rum där han spanande in Malin när hon klev av bussen. Garaget där man hittade tygrester från Malins tröja.

Det borde kännas lite olustigt att bo kvar där, tänker jag.
Citera
2022-07-20, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloroformtrasan
Hoppas nån tar ihjäl han jävligt snart.

Människor är onda (okunniga).
Du är ond.
Citera
2022-07-20, 14:11
Medlem
Grät när jag såg bilderna och klippet på Malin i slutet av fjärde och sista delen av dokumentären om mordet på SVT play.

Det jag främst undrar över är mördarens samvete.

Vad får honom att lljuga om mordet, är det för att skydda sig själv och sina anhöriga? Förträngning?

Att inte empatin finns där för Malins anhöriga är väl det jag mest undrar över, förutom orsakerna till att en människa kan begå ett sådant brott.

Men, jag hatar honom inte. Jag tycker inte att hans blick ser ondskefull ut, som många skriver. De mörka ringarna under ögonen vittnar snarare om någon som inte mår bra.

Man får inte känna empati med en förövare, då är man "batikhäxa som förstört det här landet". Då känner man heller inte empati med offret och offrets anhöriga.

Vilket är totalt fel slutsats, men folk som inte orkar annat än att hata, tänker så. Det är mycket enklare att hata än att försöka förstå.
Citera
2022-07-20, 14:15
Medlem
heggeness avatar
Mamman står iallafall helt på sonens sida, det kanske är så det funkar

https://www.expressen.se/nyheter/sa-levde-malins-misstankta-mordare-pa-fri-fot-i-25-ar-/

Hon har just fått beskedet att sonen häktats på nytt för det nästan 26 år gamla mordet.
– Han har inte gjort det, han kan inte ha gjort det, säger hon.
Hur kan du vara så säker på det?
– Det måste vara fler som ligger bakom det. Han kan inte ha gjort det själv, absolut inte.
Mamman säger samtidigt att sonen levt för sitt jobb på ett stort kundtjänstföretag under många år.
– Han har jobbat, jobbat och jobbat. Ibland har det varit jobb tio dagar i sträck, berättar hon.
– Han jobbar både på vardagar och på helger.

Hon säger också att sonen har en bra relation med sin familj. Med jämna mellanrum har 44-åringen tagit bilen och åkt till släktingarna i Örnsköldsvik.
– Han hjälper mig ibland med att handla och tvätta. Nyligen var han här hemma och hjälpte till med att slipa kedjorna på motorsågen, berättar mamman.
Hon har ännu inte fått någon information om varför sonen häktats.
– Advokaten har inte ringt än, och polisen låter mig inte prata med honom. Jag litar inte på polisen, säger hon.
– Tårarna är slut nu, jag är på bristningsgränsen.
Citera
2022-07-20, 14:34
Medlem
Men hur kan han bara fått 5 år!!! Ja jag vet allt det där med att han var under 18 när han begick mordet jadadad men han har ju begått mord!! Kasta in honom på livstid och håll kvar honom där. Ibland blir jag så sur på vårt rättsystem som inte vet hur man ger ordentliga straff ((((
Citera
2022-07-20, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Have-mercy
Advokat Holst vet mycket väl att Runk-Olle är skyldig. Men han gör det han kan för att sätta tvivel i domslutet. Och det lyckades han inte med.

Hur kan Holst hålla på som han gör inför Malins familj?
En olycklig familj sen Malin hittades mördad. Har sadisten ingen moral?

Om det funnits nåt sånt hos Holst skulle han sagt av sig fallet. Men han ser sin chans att tjäna pengar på andras tragedi.

Det är en advokats roll att se till att hans klient får ett proportionellt straff till brottet beskaffenhet. Nu vill han att Runk-Olle ska frias helt, det säger en hel del om honom.

Han gör exakt det som han ska göra, dvs föra sin klients talan. Vad han tycker, tänker och vill är irrelevant. Jag tror nog att Holst själv trodde att runkOlof var skyldig och han trodde inte heller på fantasierna. Men det är vad skinnhissen vill gå på så då är det bara för Holst att jobba med det han har så att säga.
Citera
2022-07-20, 15:16
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Han gör exakt det som han ska göra, dvs föra sin klients talan. Vad han tycker, tänker och vill är irrelevant. Jag tror nog att Holst själv trodde att runkOlof var skyldig och han trodde inte heller på fantasierna. Men det är vad skinnhissen vill gå på så då är det bara för Holst att jobba med det han har så att säga.

Det behöver inte vara så att en advokat alltid arbetar för att få sin klient fri. Om det är alldeles uppenbart att man har rätt GM så kan det vara advokatens roll att företräda GM, få honom att berätta så sanningsenligt som möjligt och arbeta för ett så milt straff som möjligt.
Citera
2022-07-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Grät när jag såg bilderna och klippet på Malin i slutet av fjärde och sista delen av dokumentären om mordet på SVT play.

Det jag främst undrar över är mördarens samvete.

Vad får honom att lljuga om mordet, är det för att skydda sig själv och sina anhöriga? Förträngning?

Att inte empatin finns där för Malins anhöriga är väl det jag mest undrar över, förutom orsakerna till att en människa kan begå ett sådant brott.

Men, jag hatar honom inte. Jag tycker inte att hans blick ser ondskefull ut, som många skriver. De mörka ringarna under ögonen vittnar snarare om någon som inte mår bra.

Man får inte känna empati med en förövare, då är man "batikhäxa som förstört det här landet". Då känner man heller inte empati med offret och offrets anhöriga.

Vilket är totalt fel slutsats, men folk som inte orkar annat än att hata, tänker så. Det är mycket enklare att hata än att försöka förstå.

Du som är så förstående, vilket straff tycker du vore lämpligt för denne gentleman?
Citera
2022-07-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Du som är så förstående, vilket straff tycker du vore lämpligt för denne gentleman?

Du måste ha ett alldeles för stort mått av empati. Hur kan du tycka att det är helt i sin ordning med en sänkning från 8 till 5 års fängelse? Han mördade en liten flicka som klev av bussen vid fel hållplats på det mest vidriga och bestialiska sätt! Olof har gått runt i alla dessa år, sen -96 om jag läst rätt, och sugit på karamellen i sin ensamhet. Det finns hos normala människor något som heter samvete. Olof har uppenbarligen inte begåvats med detta. Inte heller ett uns av empati har denne mycket sjuke man.
Ett sexmord av den kalibern han har begått ska ge livstids fängelse. I Sverige tycker rättsväsendet att det är lika med 18 år. Varför får han inte sona sitt avskyvärda brott precis som andra galningar, dömda för sexbrott? Det övergår mitt förstånd!
Jag är väldigt glad att han nu äntligen åkt dit och låses in. Men strafflängden är ett skämt!
Tänk på det enorma lidande han orsakat Malins familj, anhöriga och vänner! Dessutom måste ju hans egen familj känt på sig vad deras Olof gjort - att han är en grym mördare!
Snälla, tag honom INTE i försvar. Det gör mig så upprörd att läsa hur du vill förlåta honom och inte kan hata honom.
Själv har jag inga som helst problem med att hata denne Olof. För mig är han en människa som aldrig bör släppas ut till ett ”normalt” liv.
Citera
2022-07-20, 16:00
Medlem
Taggen "olösta mord" borde plockas bort eller ändras!
Hur som helst skönt att Olof fick sitt straff till slut.
(Även om det var ett fjuttigt straff).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in