2022-07-20, 14:36
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
”Påstådda expansionshot”…

Säg det till ukrainarna…Tror att du har missat allt som skett de senaste 6 månaderna.
Konflikten har lokala förutsättningar som inte finns i Sverige eller övriga världen.
Citera
2022-07-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Det är det på sikt. Rysslands territoriella expansionsplaner måste stoppas asap, innan de börjar slugga vidare. Tex mot Finland. Oavsett vad din arbetsgivare hävdar.
Min arbetsgivare skiter i vilket, det finns ukrainare på mitt jobb som är bra människor. Och en annan är den största idioten jag någonsin har träffat. Påstår att han har varit livvakt till Zelensky, påstår också att och Zelensky är värsta kokainisten (jag tror att han ljuger om det första). Det andra stämmer nog, har hört det på flera håll och även sett honom vara stenhög i en video. Men iaf, ingen av dom vill åka ner och kriga för deras skurkregering som är installerade av Biden och Obama mf.l så jag tycker att det är väldigt märkligt att svenskar åker dit om dom inte är nazistbögar eller har dödslängtan. Men du kan väl gå in din morfars spår, du som vet vad ryssen har i avsikt och vet vad "kriget" handlar om...
Citera
2022-07-20, 14:44
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odenplan69
Min arbetsgivare skiter i vilket, det finns ukrainare på mitt jobb som är bra människor. Och en annan är den största idioten jag någonsin har träffat. Påstår att han har varit livvakt till Zelensky, påstår också att och Zelensky är värsta kokainisten (jag tror att han ljuger om det första). Det andra stämmer nog, har hört det på flera håll och även sett honom vara stenhög i en video. Men iaf, ingen av dom vill åka ner och kriga för deras skurkregering som är installerade av Biden och Obama mf.l så jag tycker att det är väldigt märkligt att svenskar åker dit om dom inte är nazistbögar eller har dödslängtan. Men du kan väl gå in din morfars spår, du som vet vad ryssen har i avsikt och vet vad "kriget" handlar om...

Jag förstår att ukrainarna på ditt jobb inte vill åka och strida för Ukraina. Är man anställd av den ryska staten lär man inte vara särskilt välkommen ”hem”.
Citera
2022-07-20, 14:45
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Det är inte ryssarna man strider mot. Det är Putin och Kina. Ryska soldater tvingas att strida om de inte vill utsättas för repressalier.

Svenska folket borde hylla denna denna svenska man som stupade i fronten.

OT kanske men trodde att ryska soldater var kontrakterade och inte inkallade?
Det är väl Ukraina som har mobiliserat och "tvingar" soldater att strida och förbjudna att lämna landet?
Vilket som, tråkigt när unga människor dör, han visste om riskerna och ansåg sig strida för något han trodde på, all respekt för det.
Citera
2022-07-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Hans fulla namn var Edvard Fredrik Quintilio Selander Patrignani. Efternamnet Patrignani förekommer främst i Italien. See forebears.io en användbar sajt.

Här är en länk till vad som troligen är hans blogg i och med att det bara finns/fanns en Edvard Selander i hela Sverige. https://publishme.se/profile/edvardselander.blogg.se/

Han var medlem i MUF Uppsala och 95% bög enligt honom själv. Därmed var han som klippt och skuren för att bli officer i den nya globalistförsvarsmakten.

Kände Edvard personligen från Uppsala-tiden, bloggen du läser var skapad av klasskompisar på skämt. På den tiden ansågs det roligt att skämta om bögar. Det fanns flera bloggar om samma sak för andra klasskompisar, det var tugget på den tiden.

Edvard var inte bög vad jag känner till. Han var givmild, rättfärdig, hade ett öppet sinne och var intelligent. Han var alltid intresserad av försvarsmakten och Sverige. Kommer ihåg hur han började plugga officers-utbildning på helger & kvällar samtidigt som han jobbade/studerade på mer än 100%. Hade alltid tid när man pratade med honom. Alltid glad. Hjärtat på rätt sida. En hyvens kille.

Tankar till hans familj.
Citera
2022-07-20, 14:47
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Konflikten har lokala förutsättningar som inte finns i Sverige eller övriga världen.

Aah, bra då vet vi. PK-befriad har den rätta infon, SÄPO, FRA, MUST och de finländska motsvarigheterna har felaktig info.

Tack för klargörandet!
Citera
2022-07-20, 14:47
Medlem
loisloiss avatar
Från en anonym:
Citat:
Den 18/7 klockan 08:30 Ukrainsk tid, stupade mina kamrater Löjtnant Edvard Selander Patrignani, Luke Mitchell Lucyszyn, Bryan Keith Young, och Émile-Antoine Roy-Sirois i strid. Uppgiften var att förbereda eldöverfall på fientligt infanteri som var inkommande. De vägrade att lämna varandra och var med varandra in i det sista.
Alltså det stämmer att ukrainare använder Utländska legionen som kanonmat
Citera
2022-07-20, 14:51
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengz12345

Edvard …var givmild, rättfärdig, hade ett öppet sinne och var intelligent. Han var alltid intresserad av försvarsmakten och Sverige. Kommer ihåg hur han började plugga officers-utbildning på helger & kvällar samtidigt som han jobbade/studerade på mer än 100%. Hade alltid tid när man pratade med honom. Alltid glad. Hjärtat på rätt sida. En hyvens kille.
Man bara undrar hur blev han legosoldat och mördare?
Citera
2022-07-20, 14:51
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Från en anonym:

Tack!

Riktiga hjältar som stod upp för varandra! Och för vår och ukrainarnas frihet.

R.I.P
Citera
2022-07-20, 14:53
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Man bara undrar hur blev han legosoldat och mördare?

Det är Ryssland som invaderat ett oskyldigt grannland och är mördare.
Projicera inte era fel och brister på omvärlden.
Citera
2022-07-20, 15:02
Medlem
Novitjoks avatar
Citat:
Från en anonym:

Alltså det stämmer att ukrainare använder Utländska legionen som kanonmat
Absolut.

Det finns ett danskt parallellfall till svensken

Citat:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/tidligere-svensk-soldat-er-draebt-i-krigen-i-ukraine/9346016

I slutningen af april blev en dansk mand meldt dræbt i Ukraine. Senere blev han identificeret af familien, der betragtede ham som omkommet.

Ifølge Jyllands-Posten skulle den 25-årige dansker angiveligt være rejst til Ukraine, efter at han i marts mentes at have registreret sig hos Ukraines ambassade i Danmark med henblik på at blive optaget i den internationale hær for at kæmpe mod Rusland.

TV 2 berettede om, at han var tidligere soldat hos Det Jydske Dragonregiment i Holstebro.

Han mistede ifølge mediet livet i den sydlige by Mykolajiv. Her var han en del af en gruppe på otte soldater fra Ukraines fremmedlegion, der kom i kamp med russiske soldater.
Citera
2022-07-20, 15:11
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Du förstår inte nyhetsvärdet när en av få svenskar, en före detta svensk officer dessutom, som låtit sig värvas i den största konflikten i Europa sedan andra världskriget, stupar i strid?

På vilket sätt har du svårt att förstå det?

Förklara tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in