Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Det finns ofta olika narrativ kring sådana här händelseförlopp, jämför t ex med hur folk från ollika länder ser olika på händelser under andra världskriget, utnämner olika delar av kriget till de viktigaste, de mest talande, de mest ärofulla: avgjordes kriget i stort på östfronten eller när amerikanerna gick över Rhen? var det rätt av danskarna att i princip ge upp direkt för Hitler? (därför att motstånd i princip var helt utsiktslöst och man ville undvika en direkt ockupation) osv.
Det är inte heller unikt att två olika länder kämpar om samma landområde eller delvis gör anspråk på samma historiska arv (är Kiev-Rus en föregångare till Ryssland eller det moderna Ukraina; eller kanske bägge två?) osv.
Kievregeringen idag (och Zelensky) drivs av en slags mix av 1) aggressiv ultranationalism - man vill ha ett Stor-Ukraina som ska vara enbart ukrainskt, utan ryska inslag, och försöker sedan bakåtprojicera detta flera hundra år tillbaka till medeltiden, trots att det inte är förrän i modern tid som det har funnits vare sig någon ukrainsk stat eller någion tydlig ukrainsk nation, en ukrainsk offentlighet - och 2) en lika aggressiv och pushig västorientering. Man lovade folket guld och gröna skogar bara man kan komma med i EU och NATO. De inser inte att EU och USA är helt ointresserade av att främja ukrainsk kultur, allt väst vill ha är en aggressiv proxystat som kan slåss mot Ryssland, och ett ställe där man kan exploatera billig arbetskraft med ett minimum av lagstiftning.
EU vägrar tyvärr att kännas vid att nation och stat inte alltid sammanfaller, men beskriver i stället nutida statsgränser som absolut heliga och skickade av Gud, oavsett hur och när dessa gränser en gång har ställts på plats.
Med ditt resonemang borde Tyskland kräva att få tillbaka Ostpreussen, (Kaliningrad) och Finland kräva att få tillbaka Karelen. Men det kanske inte är så roligt för Ryssland......
Sanningen är att den absoluta majoriteten av seriösa historiker stödjer det ukrainska paradigmet. EU vill, för övrigt, se Ukraina som ett normalt EU land när landet blir antagen som medlem. Men det kommer att ta lång tid.
Se bara på Albanien, som först nu, blivit ett kandidatland. Det borde de ha blivit för flera år sedan. Jag vet det, då jag brukar turista där varje år, (förutom under pandemim), och jag har sett framstegen som man gjort år från år. Första gången jag var där så avråddes turister ifrån att ens komma nära vissa byar som hash-maffian behärskade och som polisen inte lyckats storma. Det var flera strömavbrott, även på hotellet, varje dag. Värt att minnas var att Albanien styrdes under 40 år av en brutal diktator, Stalin/Kim Jung Un style.
Men albanerna, liksom ukrainarna, har visat att folket i ett land kan lämna sin mörka historia och beträda den civiliserade och demokratiska vägen!
Slava Ukraini!