Citat:
Ursprungligen postat av
Invektiv72
Det borde alla göra.
Även Ryssland.
Och inte minst du och alla andra idioter till ryzz-runkare,
Statsgränser är inte på något sätt eviga eller okränkbara, de förändras över tid, så har det alltid varit. EU ägnar sig åt ett illusionsbygge när man försöker placera alla statsgränser - eller frågor om hur en viss stat fungerar? - bortom diskussion.
"Och de försöker lura i oss att historien har tagit slut
så att vi inte ska börja fundera på hur det egentligen ser ut?"
-Hoola Bandoola Band,
Rocksamba. Det krävs ibland litet ansträngning för att inse att den värld man har omkring sig för tillfället inte är självklar, inte är den enda möjliga. Jag hörde den låt jag citerar några få år efter att den kom, och på den tiden kändes det verkligen som att historien på ett sätt
hade tagit slut. Europa föreföll stelopererat, välstånd fanns det (i alla fall i väst, men delvis även i öst) men historien verkade på något sätt ha tagit slut. I resten av världen verkade det inte heller hända så värst mycket. Det var svårt att föreställa sig att det någonsin mer skulle hända något lika ingripande och spännande som det man kunde läsa om i historieböckerna -. detta något vore i så fall kärnvapenkriget. Raderna ur den där låten satte fingret på just den känslan och fick mig att inse att det kanske inte
måste förbli så.
Vid slutet av 80-talet var historien plötsligt tillbaka. På bara några år inträffade det förändringar av en magnitud som hade förefallit otänkbar bara 3-4 år tidigare, eftersom så många instanser, intressen, doktriner och regeringar hade stått ivägen. EU försöker idag sätta ner foten och föreskriva att de statsgränser som fanns runt år 2000 (och delvis efter andra världskriget) är heliga och aldrig får förändras en tum såvida man inte har förhandlat fram det enligt EU:s egna regler. Det är helt enkelt dömt att misslyckas.
Ukraina är på många sätt en artificiell statsbildning och det är idiotiskt att starta ett storkrig för ett par provinser i deras östra delar.