2022-07-20, 10:20
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
Jaha. Och den där krossade glasflaskan hoppade in i skogen av sig själv, naturligtvis?

Eller är det ett klappmongo till iq-fiskmås som dragit med sig?

Då är det väl klappmongot som är problemet? Inte värmen.

Det finns klappmongon som försöker släcka eld med bensin också.

Då spelar det ingen roll hur varmt det är.

Värme ökar avsevärt risken för torr mark, så jo: Det spelar en enorm roll hur varmt det är. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att värme är är en direkt orsak till att bränder kan uppstå.

Det vi kan göra för att minska risken för brand är att eliminera antändningskällorna, dvs att inte kasta skräp i naturen. Alltid plocka upp efter sig och att inte tända öppen eld när det är torrt i marken.
Senast redigerad av Humbug 2022-07-20 kl. 10:22.
Citera
2022-07-20, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vall370
Är inte bara träd i en skog.

Nähä? Det kanske är kottar och blåbärsris som självantänder vid 30 grader?

Kan du inte lägga upp ett Youtubeklipp på det?
Citera
2022-07-20, 10:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

Värme ökar avsevärt risken för torr mark, så jo: Det spelar en enorm roll hur varmt det är. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att värme är är en direkt orsak till att bränder kan uppstå.

Det vi kan göra för att minska risken för brand är att eliminera antändningskällorna, dvs att inte kasta skräp i naturen. Alltid plocka upp efter sig och att inte tända öppen eld när det är torrt i marken.

Kan du inte filma det där, när gräs och träd självantänder vid 35 grader?

Det ska bli väldigt intressant att se.
Citera
2022-07-20, 10:26
Moderator
Humbugs avatar
Citat:

Kan du inte filma det där, när gräs och träd självantänder vid 35 grader?

Det ska bli väldigt intressant att se.

Det är redan gjort. Ta en titt på denna film:
https://youtu.be/CuayeYzAC1A
Senast redigerad av Humbug 2022-07-20 kl. 10:29.
Citera
2022-07-20, 10:28
Avstängd
Citat:
Det är redan gjort. Ta en titt på denna film:
https://youtu.be/D2ym8wt5NWo

Totalt värdelöst exempel.

Betydligt varmare än 35 grader.

Vad blir det på nästa klipp? Nån som använder flygfotogen och lysraket?

Nä, fram nu med ett klipp där gräs eller träd självantänder vid 35 grader.
Citera
2022-07-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Jag hoppas inte folk köper medias lögner ännu en gång. Hur kan ni tror att ett hus börjar brinna vid 38 grader?

Det har aldrig påståtts i media heller. Sluta med dina kroniska lögner.
Det är ts som fantiserat ihop det.

Det är varmt och soligt i massor av länder.
Finns inga bevis att byggnader plötsligt självantänder, mänsklig dumhet är orsaken.
Citera
2022-07-20, 10:39
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Totalt värdelöst exempel.

Betydligt varmare än 35 grader.

Vad blir det på nästa klipp? Nån som använder flygfotogen och lysraket?

Nä, fram nu med ett klipp där gräs eller träd självantänder vid 35 grader.

Det är enkel fysik och ett vetenskapligt faktum och visst, du kan försöka argumentera emot detta, men du har inte mycket att vinna på det.

Men jag ska försöka förklara så tydligt jag bara kan.
Solen koncentreras genom linsen på förstoringsglaset. Kombinerar du detta koncentrerade solljus med ett torrt underlag har du en brand.

Vid varmt väder och lite regn dunstar vatten och resultatet av detta blir torra marker vilka sedan kan antändas av till exempel krossat glas. Det behövs alltid en brandkälla.

Förstår du nu, eller ska jag rita upp en bild åt dig?
Senast redigerad av Humbug 2022-07-20 kl. 10:43.
Citera
2022-07-20, 10:50
Avstängd
Citat:
Det är enkel fysik och ett vetenskapligt faktum och visst, du kan försöka argumentera emot detta, men du har inte mycket att vinna på det.

Men jag ska försöka förklara så tydligt jag bara kan.
Solen koncentreras genom linsen på förstoringsglaset. Kombinerar du detta koncentrerade solljus med ett torrt underlag har du en brand.

Vid varmt väder och lite regn dunstar vatten och resultatet av detta blir torra marker vilka sedan kan antändas av till exempel krossat glas. Det behövs alltid en brandkälla.

Förstår du nu, eller ska jag rita upp en bild åt dig?

Enligt ditt tidigare inlägg så är det värmen som är den enda, direkta, orsaken till att träd självantänder. Det utesluter glas, bensin, tändstickor och ljusfacklor.

Ta därför bort det krossade glaset ur ditt resonemang och förklara hur träd eller gräs självantänder vid 35 grader.

Eller behöver jag rita en bild så att du förstår?
Senast redigerad av Invektiv72 2022-07-20 kl. 10:56.
Citera
2022-07-20, 10:50
Medlem
AttansNedranss avatar
Eller så höjer du syrehalten i den omgivande atmosfären. Tillräckligt hög syrehalt så självantänder både hus och kottar.
Citera
2022-07-20, 11:03
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Enligt ditt tidigare inlägg så är det värmen som är den enda, direkta, orsaken till att träd självantänder. Det utesluter glas, bensin, tändstickor och ljusfacklor.

Ta därför bort det krossade glaset ur ditt resonemang och förklara hur träd eller gräs självantänder vid 35 grader.

Eller behöver jag rita en bild så att du förstår?

Fel. Detta har jag aldrig sagt och inlägget står kvar där uppe så det är bara att gå tillbaka och läsa igen.
Du påstod fullständigt felaktigt:

Citat:

Då spelar det ingen roll hur varmt det är.

Jag rättade dig:

Citat:
värme är är en direkt orsak till att bränder kan uppstå.

Detta är ett obestridligt faktum. Eld behöver i stort sett alltid en katalysator, vilket i detta exempel är en glasskärva och jag har aldrig någonsin påstått annat. Vid våta marker är dock glasskärvan tämligen värdelös som katalysator och behöver därför värme och sol för att kunna orsaka eld.
Senast redigerad av Humbug 2022-07-20 kl. 11:10.
Citera
2022-07-20, 11:31
Avstängd
Citat:
Fel. Detta har jag aldrig sagt och inlägget står kvar där uppe så det är bara att gå tillbaka och läsa igen.
Du påstod fullständigt felaktigt:

Jag rättade dig:

Detta är ett obestridligt faktum. Eld behöver i stort sett alltid en katalysator, vilket i detta exempel är en glasskärva och jag har aldrig någonsin påstått annat. Vid våta marker är dock glasskärvan tämligen värdelös som katalysator och behöver därför värme och sol för att kunna orsaka eld.

Är du senil?

Citat:
Värme ökar avsevärt risken för torr mark.

Jag skulle till och med gå så långt som att säga att värme är är en direkt orsak till att bränder kan uppstå.

Har du redan glömt bort vad du skrev? Eller försöker du krypa ur dina påståenden?

”-Jag menade inte värmen i luften, jag menade naturligtvis värmen som uppstår när man använder ett hjälpmedel. Som ett förstoringsglas. Eller bensin och tändstickor. Då jävlar ska ni få se på värme!”

😜😂😁

Fy fan vilken sorglig figur du är. Direkt ohederlig i din argumentation.

Men du är väl narcissist, förstås, har patologiskt svårt för att bli kritiserad eller att ha fel.

Men fel har du.

Träd, buskar och gräs självantänder inte för att det är varmt.

Det krävs lite hjälp på traven. Som vi människor till klappmongon bidrar med. Oavsett om det är glasbitar eller bensin och tändstickor.

Värmen - temperaturen i luften - kan inte få träd och buskar att självantända.

Period.

Offtopic: googla Självantända.
Senast redigerad av Invektiv72 2022-07-20 kl. 11:35.
Citera
2022-07-20, 11:37
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Är du senil?

Har du redan glömt bort vad du skrev? Eller försöker du krypa ur dina påståenden?

”-Jag menade inte värmen i luften, jag menade naturligtvis värmen som uppstår när man använder ett hjälpmedel. Som ett förstoringsglas. Eller bensin och tändstickor. Då jävlar ska ni få se på värme!”

😜😂😁

Fy fan vilken sorglig figur du är. Direkt ohederlig i din argumentation.

Men du är väl narcissist, förstås, har patologiskt svårt för att bli kritiserad eller att ha fel.

Men fel har du.

Träd, buskar och gräs självantänder inte för att det är varmt.

Det krävs lite hjälp på traven. Som vi människor till klappmongon bidrar med. Oavsett om det är glasbitar eller bensin och tändstickor.

Värmen - temperaturen i luften - kan inte få träd och buskar att självantända.

Period.

Offtopic: googla Självantända.

Det finns tydligen sorter av buskar vars höga oljehalt i bladen kan få dem att självantända om det blir varmare än 32 grader enligt den här videon:

This Plant Spontaneously Combusts | David Attenborough's Kingdom of Plants | Nature Bites
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in