2022-07-19, 23:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jonas: Att jag säger golv och innertak, är för exemplets skull, när jag diskuterar fenomenet "perspektiv", som ter sig så oavsett om jorden skulle bara platt (därav plant golv och rakt takt). Byt ut golv mot mark och innertak mot himmel, så har du allt i större skala.
Fast din modell funkar ju inte utan ett tak utan det blir ju på ett platt jord ingen fast horisont på ett visst avstånd utan saker skulle försvinna på helt olika avstånd beroende på deras storlek. Dessutom försvinner ju saker på jorden ner under horisonten t ex Turning Torso från andra sidan sundet vilket inte alls stämmer med platt jord.
Citera
2022-07-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige1990
Håll ut en sten och släpp taget och då får du veta vart ner ligger.

Så din välgrundade tes är att på en glob kommer stenarna i Australien åka uppåt?

Nja... inte riktigt så modellen funkar
Citera
2022-07-19, 23:18
Medlem
Citat:
Jonas: Att jag säger golv och innertak, är för exemplets skull, när jag diskuterar fenomenet "perspektiv", som ter sig så oavsett om jorden skulle bara platt (därav plant golv och rakt takt). Byt ut golv mot mark och innertak mot himmel, så har du allt i större skala.

Enligt bilden sker det vid samma avstånd, trots att (himmelen i det här fallet) ligger högre upp , eftersom kurvan går brantare där, men möts vid horisonten

https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-21680396ed88a996869e114771508ff5-lq

Havet går till och med "upp" i synfältet pga perspektiv, fastän det enligt globmodellen går i en kurva nedåt. Naturligtvis går himmelen nedåt, trots om det skulle vara helt plant....ovh såklart blir dessa siktlinjer (från himmel och jord) att mötas, varav man därefter inte kommer att kunna se längre bort.

Varför ger du inte upp att inte förstå?
Citera
2022-07-19, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så din välgrundade tes är att på en glob kommer stenarna i Australien åka uppåt?

Nja... inte riktigt så modellen funkar

Sluta spela dum tack.

Just nu handlade det bara om att ner är ner och det är vad fötterna stå på.

Men det du skriver om Australien skulle stenarna falla neråt på bollen, men inte ner mot marken om man ska tro på hur landet Australien ligger på bollen.
Citera
2022-07-19, 23:34
Medlem
Jonas: Anledningen till att jag beskrev med ett plant tak i exempel, är att ni hävdar att man inte kan se hela världens moln, pga att jorden har en krökning.

Att det blir likadant även på ett plant tak, visar att din sikt över himlen inte har med krökningen, utan istället perspektiv, att göra.

Sverige1999: Jag tycker man kan filma in jorden från rymden och visa hur människor går upp och ner etc
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-19 kl. 23:37.
Citera
2022-07-19, 23:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jonas: Anledningen till att jag beskrev med ett plant tak i exempel, är att ni hävdar att man inte kan se hela världens moln, pga att jorden har en krökning.

Att det blir likadant även på ett plant tak, visar att din sikt över himlen inte har med krökningen, utan istället perspektiv, att göra.
Nej det blir det inte eftersom det inte finns något tak som begränsar synen uppåt här på jorden utan bara luften uppåt. Saker på en platt yta försvinner när dom blir för små för att vi skall kunna se dom vilket inte sker på en fast plats utan på totalt olika platser beroende på deras storlek.
Du kan inte ta ett exempel med ett tak och tro att det skall gå att applicera det där det inte finns något tak.
Dessutom kan din takmodell inte förklara varför TT försvinner ner under horisonten. Att TT försvinner under horisonten har ingenting med perspektiv att göra.
Citera
2022-07-19, 23:43
Medlem
Citat:
Har alltid varit en lögn och kommer alltid förbli vara en lögn.

Du kan upprepa så många gånger som du vill, men en lögn kommer alltid vara en lögn.
Fortfarande är det du som är svagsint. Precis ALLT du skriver är tokigt, så varför fortsätter du? Har svårt att tro att en människa som bör vara vuxen är såhär dum. Du tror inte på månlandningarna, ok, men greppar efter små halmstrån istället för att se hela bilden. Du tror inte jorden ör rund men misslyckas kapitalt med dina bortförklaringar. Bara ge dig, du är jobbig.
Citera
2022-07-19, 23:47
Medlem
Jonas: Jag lär ju förklara fenomen så att det går att förstå. Att förklara med vardagliga exempel är inget ovanligt. Sätt taket på vilken höjd du vill. Himmelshöjd tex?

TT har också med perspektiv att göra, men jag har tömt ut mig på att ge svar på det. Ni propsade på att rikta in er på ETT fenomen, trots att jag menar att ett flertal bidrar. Oerhört tröttsamt.
Citera
2022-07-19, 23:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jonas: Jag lär ju förklara fenomen så att det går att förstå. Att förklara med vardagliga exempel är inget ovanligt. Sätt taket på vilken höjd du vill. Himmelshöjd tex?

TT har också med perspektiv att göra, men jag har tömt ut mig på att ge svar på det. Ni propsade på att rikta in er på ETT fenomen, trots att jag menar att ett flertal bidrar. Oerhört tröttsamt.
Vad är himmelshöjd? Tror du att himlen är en hinna på en bestämd höjd? Du kan inte sätta ett tak på någon höjd eftersom inget tak existerar. Var saker försvinner på en platt yta beror helt och hållet på deras storlek. Globen lär ju synas på betydligt längre håll än en fotboll.
TT har inte med perspektiv att göra då perspektiv inte fungerar på det sättet.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-07-19 kl. 23:52.
Citera
2022-07-20, 00:01
Medlem
Citat:
Sluta spela dum tack.

Men det du skriver om Australien skulle stenarna falla neråt på bollen, men inte ner mot marken om man ska tro på hur landet Australien ligger på bollen.

Ja ned är ned och fötterna står (oftast) ned. Vi är ohyggligt överens om detta.

Citat:

Nja, jag vill nog hävda att oavsett var Australien ligger på bollen så är ned mot bollen samma sak som ned mot marken.

Och jag vill nog även hävda att du bör tänka lite mer.
Citera
2022-07-20, 00:03
Medlem
På globen är nedåt alltid mot centrum.
Citera
2022-07-20, 00:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Sluta spela dum tack.

Ner är alltid mot marken då gravitationen drar mot jordens masscentrum så stenen faller mot marken oavsett om du står i Sverige eller Australien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in