Citat:
Ursprungligen postat av
Riddim
Planen var ju uppenbarligen (känns som att förklara hur man knyter en slipsknut till en tvååring) att ta kontroll över Hostomels flygplats och andra viktiga platser för att snabbt kunna flyga in förstärkningar för att ta Kiev i ett tidigt skede. Man hoppades väl att detta skulle skapa masspanik och sänka moralen för ukrainas trupper och möjligtvis även kunna paradera in Janukovich eller någon liknande pajas.
Frågan är om det tåget lämnade perrongen och aldrig kommer åter.
Tanken var blixtanfall och kruxet att Ukraina antagligen var väl förberedda på vad som väntade. De satt säkert på hela planen in i minsta detalj, stulen av amerikanska spioner i Ryssland, eller dylikt. Det är dessutom svårt att dölja vad som är i görningen när man samlar trupp på hög vid gränsen, hyfsat nära en huvudstad. Därför undrar jag:
Vad skulle kunna hända om Ryssland gör ett nytt försök, i mindre skala, ungefär samtidigt som Ukraina drar igång sin offensiv med det jättelika folkuppbådet i mitten på augusti?
En liten brasklapp: Jag tror faktiskt att det är uteslutet med en ny attack mot Hostomel/Kiev, om så bara för att flytta fokus från fronten i sydost.
Och det enorma folkuppbådet tycks vara en fantasi. Har för mig att någon i den ukrainska toppen kände sig nödd och tvungen att förtydliga: De kommer i bästa fall upp i närmare en miljon stridande, samtliga ukrainska soldater inräknade. Inklusive reserven.