2022-07-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Att det finns vettiga ansvariga i Polen som genom att läcka dessa uppgifter vill informera om det hopplösa läget i Ukraina och att Polen borde hålla sig utanför det.

den "typen av vettig" finns nog bara i rysstrollfantasiernas värld.
Citera
2022-07-19, 22:58
Bannlyst
FOX News kritiserar Biden över Ukraina. Kom ihåg att FOX News har varit starkt Putin.kritiska och pro-ukrainska i detta och rapporterat Zelenskys narrativ rakt av när han inte själv har intervjuats (och ja, jag är medveten om att Tucker Carlson har en lite annorlunda vinkel på det). Lång artikel och jag lägger sammanfattningen här.:

Biden's 5 failures in Ukraine that only embolden Russia
Biden’s Russia-Ukraine policy has been a monumental disaster
/.../Moreover, Biden’s policies have helped Putin deepen ties with both U.S. adversaries like Iran, China, and North Korea – and our traditional allies like Saudi Arabia. Again, the Biden team revealed failure to understand the fundamental rule of strategy – not to push your enemies closer together and allies away.

Biden’s incompetent policy is harming the U.S. Meanwhile, Putin will conquer the rest of Ukraine, regardless of the cost.
https://www.foxnews.com/opinion/biden-failures-ukraine-embolden-russia
Citera
2022-07-19, 22:59
Medlem
Det ryska luftvärnet är på tårna igen. Igår sköt det ned ett eget Su-34M och nu ryktas det om att planet (förmodligen ett Su-35) som sköts ned i Kherson Oblast också besköts av friendly fire.

https://twitter.com/ivant_21/status/1549481523245682690?s=21&t=yZE0YoS9cAGv9QdLwbS0og
Citera
2022-07-19, 23:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Planen var ju uppenbarligen (känns som att förklara hur man knyter en slipsknut till en tvååring) att ta kontroll över Hostomels flygplats och andra viktiga platser för att snabbt kunna flyga in förstärkningar för att ta Kiev i ett tidigt skede. Man hoppades väl att detta skulle skapa masspanik och sänka moralen för ukrainas trupper och möjligtvis även kunna paradera in Janukovich eller någon liknande pajas.
Frågan är om det tåget lämnade perrongen och aldrig kommer åter.

Tanken var blixtanfall och kruxet att Ukraina antagligen var väl förberedda på vad som väntade. De satt säkert på hela planen in i minsta detalj, stulen av amerikanska spioner i Ryssland, eller dylikt. Det är dessutom svårt att dölja vad som är i görningen när man samlar trupp på hög vid gränsen, hyfsat nära en huvudstad. Därför undrar jag:

Vad skulle kunna hända om Ryssland gör ett nytt försök, i mindre skala, ungefär samtidigt som Ukraina drar igång sin offensiv med det jättelika folkuppbådet i mitten på augusti?

En liten brasklapp: Jag tror faktiskt att det är uteslutet med en ny attack mot Hostomel/Kiev, om så bara för att flytta fokus från fronten i sydost.

Och det enorma folkuppbådet tycks vara en fantasi. Har för mig att någon i den ukrainska toppen kände sig nödd och tvungen att förtydliga: De kommer i bästa fall upp i närmare en miljon stridande, samtliga ukrainska soldater inräknade. Inklusive reserven.
Citera
2022-07-19, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Det ryska luftvärnet är på tårna igen. Igår sköt det ned ett eget Su-34M och nu ryktas det om att planet (förmodligen ett Su-35) som sköts ned i Kherson Oblast också besköts av friendly fire.

https://twitter.com/ivant_21/status/1549481523245682690?s=21&t=yZE0YoS9cAGv9QdLwbS0og

Dyrt det där.

En halv miljard kronor om dagen.

Bara på flygkontot.
Citera
2022-07-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Frågan är om det tåget lämnade perrongen och aldrig kommer åter.

Tanken var blixtanfall och kruxet att Ukraina antagligen var väl förberedda på vad som väntade. De satt säkert på hela planen in i minsta detalj, stulen av amerikanska spioner i Ryssland, eller dylikt. Det är dessutom svårt att dölja vad som är i görningen när man samlar trupp på hög vid gränsen, hyfsat nära en huvudstad. Därför undrar jag:

Vad skulle kunna hända om Ryssland gör ett nytt försök, i mindre skala, ungefär samtidigt som Ukraina drar igång sin offensiv med det jättelika folkuppbådet i mitten på augusti?

En liten brasklapp: Jag tror faktiskt att det är uteslutet med en ny attack mot Hostomel/Kiev, om så bara för att flytta fokus från fronten i sydost.

Och det enorma folkuppbådet tycks vara en fantasi. Har för mig att någon i den ukrainska toppen kände sig nödd och tvungen att förtydliga: De kommer i bästa fall upp i närmare en miljon stridande, samtliga ukrainska soldater inräknade. Inklusive reserven.

Reznikov, dvs Ukrainas försvarsminister förtydligade uttalandet med att en miljon man innefattar alla män med vapen; dvs reguljära förband, hemvärn,poliser, säkerhetstjänst, och gränsvakter.
Citera
2022-07-19, 23:13
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
FOX News kritiserar Biden över Ukraina. Kom ihåg att FOX News har varit starkt Putin.kritiska och pro-ukrainska i detta och rapporterat Zelenskys narrativ rakt av när han inte själv har intervjuats (och ja, jag är medveten om att Tucker Carlson har en lite annorlunda vinkel på det). Lång artikel och jag lägger sammanfattningen här.:

Biden's 5 failures in Ukraine that only embolden Russia
Biden’s Russia-Ukraine policy has been a monumental disaster

Men Biden-kritiska har Fox News varit hela tiden. Och Biden gillar inte heller Fox News.

Citat:
President Biden’s irritation with questions and coverage from Fox News is starting to break through the surface.

https://thehill.com/homenews/administration/591317-biden-frustration-with-fox-news-breaks-through-surface/
Citera
2022-07-19, 23:15
Medlem
Citat:
Att det finns vettiga ansvariga i Polen som genom att läcka dessa uppgifter vill informera om det hopplösa läget i Ukraina och att Polen borde hålla sig utanför det.

Det känns som att du hela tiden letar halmstrån att bekräfta en story. Hur orimliga de än är så tar du dem, masserar lite och vips så har du byggt ett frö av ”det KAN stämma”.

Prova andra vägen. Fundera över rimligheten i bevisen först, bygg sen din story.
Citera
2022-07-19, 23:17
Medlem
Reimers avatar
Det nya paketet från USA ska tydligen innehålla fler HIMARS.

Vi får se om USA skickar med lite långdistansmissiler också.

Citat:
Another US military aid package for Ukraine to be announced this week. It will include HIMARS.
Eat it, Ivan.

https://twitter.com/lilygrutcher/status/1549483530794799111
Citera
2022-07-19, 23:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag tror snarare det handlar om en manifestation av det korrupta ukrainska civilsamhället som blivit alltför påtagligt. Får jag gissa så tror jag att detta är kopplat till den påstått sålda HIMARS-pjäsen och att USA har reagerat. Åtminstone gör det den historien något mer sannolik.

Det har inget att göra med HIMARS. DN förklarar ganska bra här (tycker jag) vad det handlar om, även om de förstås inte har alla detaljer:

Citat:
Ingmar Neveus: Svår uppgift för Zelenskyj att rensa ut förrädarna ur statsapparaten

https://www.dn.se/varlden/ingmar-neveus-svar-uppgift-for-zelenskyj-att-rensa-ut-forradarna-ur-statsapparaten/

(När det gäller alla påståenden om HIMARS på avvägar så har Wagner-gruppen redan dementerat dessa.)
Citera
2022-07-19, 23:22
Medlem
Citat:

Ursäkta om jag lägger mig i. LaVerdadTodo du måste börja tänka mer realistiskt och inte vara så naiv. Jag var som du förut men så började jag tänka mer självständigt och då började många pusselbitar att falla på plats. Det handlar om att göra research sin egen research😉 Det gäller också att ta in information från flera källor och börja tänka kritiskt. Använd din logik och tänk mindre med känslorna. Allt är inte som i Hollywood, som du verkar tro.
Citera
2022-07-19, 23:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Reznikov, dvs Ukrainas försvarsminister förtydligade uttalandet med att en miljon man innefattar alla män med vapen; dvs reguljära förband, hemvärn,poliser, säkerhetstjänst, och gränsvakter.
Så sant. Jag var avsiktligt otydlig.

Eftersom alla dessa män (och kvinnor) med vapen knappast deltar i några offensiver kan jag inte låta bli att undra varifrån det extra manskap som krävs ska skakas fram. Om det vankas storoffensiv nästa månad, alltså.

Om det inte vore för att ryssarna har begränsande resurser att hushålla med just nu skulle det kunna vara en idé att köra en chock mot Kiev igen, eller kötta på med storsläggan i Kharkov.

Samtidigt som den ukrainska offensiven påbörjas.

Jag vet inte. Stalemate.

De tänker stirra ihjäl varann, med kortare pauser för beskjutning. Kanske blir fred snart ändå. Eller efter fajten om Kramatorsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in