2022-07-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Jepp! Ukraina is winning! De nya wunder-weapons kommer att göra kaffeved av ryssarna.

Slava Ukraina!

I den verkliga världen så kommer nog Putin att uppnå sina mål. Avmilitarisering av Ukraina och avideologisering av civilsamhället.

Och att tillfoga NATO och EU-länderna en rejäl smäll som det kommer att ta lång tid att hämta sig ifrån.

Nu vänder du på steken igen din lilla verklighetsförnekare! Kriget kan gå hur som helst och Ryssland kan mycket väl vinna det hela (åtminstone militärt) men det förändrar inte faktumet vi nu diskuterar. Att man misslyckades med de inledande delarna av operationen.
Citera
2022-07-19, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du tänker på de civila tjejer och killar som hämtade ut kalasnikovs och byggde molotovcocktails i full panik, på uppmaning av en desperat Zelensky?

Så starkt försvarat var inte Kiev, men de hade stora strategiska fördelar av årstiden och drönare och pansarvärnsvapen som de hade tillgång till. Detta i kombination att ryssarna kom i kolonner och vissa broar sprängdes gjorde det ju svårt för ryssarna att avancera.

Inrikestrupperna, logistikplanering och den allmänna taktiken tyder på att de trodde att de skulle inta Kiev fort. De trodde att de skulle möta ett svagt motstånd.

En dålig plan förstås sett så här i efterhand, men det är vanligt att krig inte alls går som planerat. Felaktiga underrättelser och inkompetent personal vid beslutsfattande positioner bidrog nog till katastrofen.
Men jag har ju sagt att plan A inte gick som ryssarna hade planerat. Det är kärnan i mitt resonemang att krigsplaner sällan går i lås som man tänkt sig. Det som skiljer det från ditt resonemang är att jag inte inbillar mig att Putin skulle ha planera att inta Kiev med en sådan begränsad styrka. Det trotsar all logik.
Citera
2022-07-19, 17:03
Medlem
Uppgifter: Svensk man dödad i strid i Ukraina
En svensk man i 30-årsåldern har dödats i strid vid Donetsk-fronten i Ukraina, uppger SVT.
https://www.svd.se/a/Kzdpv7/uppgifter-svensk-man-dod-i-ukraina

Ytterligare en hjärntvättad svensk som dog för.... vad?
Citera
2022-07-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Självklart blir det kortvarigt med kärnvapen. Ryssland har redan ändrat sin kärnvapendoktrin till att innehålla existensiella hot mot Ryssland vilket det du beskriver är ett. Nu är det ju så att väst inte har den industriella kapaciteten för ett landkrig med Ryssland så det blir i så fall garanterat ett kärnvapenanfall från USA då man märker att man förlorar. Du måste inse att vår industri är trimmad till "just in time" och att vi är beroende av råvaror från andra länder inklusive Ryssland. Vad det gäller energi så är ju Europa helt körda på den fronten vad det gäller krig med Ryssland, reserverna räcker i några veckor om dom inte blir bortssprängda. Vill man kriga mot Ryssland så bör man nog göra som Ryssland nu gjort under åtta år, göra sig mer självförsörjande och ordna upp ekonomierna i EU.

Vad det gäller Japan, rör dom på sig rör sig Kina, garanterat.

Jösses vilket dravel. Vi skicka några få procent av våra vapen och Ryssland kör fast i Ukriana och du hävdar att vi inte skulle klara landstrid mot dem?

Ryssland skulle inte han en chans. De förlorar redan nu.
Citera
2022-07-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Lars Wilderäng är ju en av de största galenpannor och desinformatörer som finns bland den mentalt invalidiserade pöbelhop som hoppas på USA-drängarna i Ukraina. Hela hans "rapportering" från kriget drar ytterligare ett löjets skimmer över hans narraktiga uppenbarelse.
Den enda sanningsenliga informationen är den som Lavrov har sanktionerat eller skulle hålla med om.

Annan information sprids antingen av någon som är en galenpanna, desinformatör eller senil.
Klart som korvspad!
Citera
2022-07-19, 17:07
Medlem
Citat:
Men jag har ju sagt att plan A inte gick som ryssarna hade planerat. Det är kärnan i mitt resonemang att krigsplaner sällan går i lås som man tänkt sig. Det som skiljer det från ditt resonemang är att jag inte inbillar mig att Putin skulle ha planera att inta Kiev med en sådan begränsad styrka. Det trotsar all logik.

Planen var ju uppenbarligen (känns som att förklara hur man knyter en slipsknut till en tvååring) att ta kontroll över Hostomels flygplats och andra viktiga platser för att snabbt kunna flyga in förstärkningar för att ta Kiev i ett tidigt skede. Man hoppades väl att detta skulle skapa masspanik och sänka moralen för ukrainas trupper och möjligtvis även kunna paradera in Janukovich eller någon liknande pajas.
Citera
2022-07-19, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Uppgifter: Svensk man dödad i strid i Ukraina
En svensk man i 30-årsåldern har dödats i strid vid Donetsk-fronten i Ukraina, uppger SVT.
https://www.svd.se/a/Kzdpv7/uppgifter-svensk-man-dod-i-ukraina

Ytterligare en hjärntvättad svensk som dog för.... vad?

För att försvara den fria världen mot de fascistiska horder som hotar våra hemländer.

Ja, nu visade det sig att de knappt kan hota en babushka med molotovcocktails men vem kunde anat det
Citera
2022-07-19, 17:09
Bannlyst
Citat:
Jag tycker att man med 200k män starka armé har hunnit ganska långt med tanke på att man mött Europas i särställning starkaste armé med alla moderna godsakerna från väst och ned real time intel till sitt förfogande.

Jag är ganska säker på att den ukrainska armén hade varit överlägsen valfritt NATO-landsarmé på slagfältet faktiskt.

Har man?

Det är ju uppenbart att ryssarna kom väldigt långt, bara på ett par dagar, i början av kriget eftersom det tyvärr fanns förrädare i de ukrainska leden. Officerare som beordrade sina soldater att lägga ner vapnen, visade var minorna var utplacerade osv.

Därefter har ryssarna inte kommit en meter. Med undantag av nån skithåla av Borlänges storlek är man i precis samma position som en vecka in i kriget. Och då beroende av ukrainska jävla förrädare.

Så vad är det för jävla framgångar du far efter? Som absolut ingen annan än du kan se?

Du och Greta Tunberg blir ett perfekt par.

Ni kan båda se osynliga saker.
Citera
2022-07-19, 17:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jepp! Ukraina is winning! De nya wunder-weapons kommer att göra kaffeved av ryssarna.

Slava Ukraina!

I den verkliga världen så kommer nog Putin att uppnå sina mål. Avmilitarisering av Ukraina och avideologisering av civilsamhället.

Och att tillfoga NATO och EU-länderna en rejäl smäll som det kommer att ta lång tid att hämta sig ifrån.

Du lever i en parallell verklighet. I samma stund som både plan A och B misslyckades, så förlorade den ryska cancersvulsten. Inte ens, om nu, den ryska cancersvulsten skulle lyckas inta hela Ukraina, vilket redan visat sig omöjligt, så skulle Ryssland vinna emot ukrainarna och väst. För Ryssland skulle, aldrig, kunna hålla hela Ukraina. De har, redan nu, problem med motståndsrörelsen i Cherson regionen.

Den ryska cancersvulstens enda möjlighet att, hålla hela Ukraina är att utrota 80-90 procent av befolkningen där. Men då skulle NATO rulla in, och skulle det, hur som helst vara kört för Ryssland!

SlavaUkraini!
Citera
2022-07-19, 17:10
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenincompoop
Jag vill inte någonting. Jag ge endast korrekt information. Ditt val - klicka eller läsa bara Aftonbladet.

"Jag ge endast korrekt information." Du länkar till t.me
Citera
2022-07-19, 17:11
Medlem
Citat:
Det finns ingen seriös som tror att Putin och hans rådgivare skulle planera ett sådant vanvettigt företag.
Och ändå var det just det man gjorde. Den berömda trafikstockningen på motorvägen in mot huvudstaden fick ju många militära experter att skaka på huvudet. Vad håller ryssarna på med undrade man. Allt sket sig ju för ryssen i början av anfallet mot det fria Ukraina.
Ryssland har en tendens att överskatta sig själva och underskatta omgivningen oavsett om det gäller Ukraina, Europas länder eller försvarsalliansen Nato.
Hittills har ju kriget ödelagt ukrainsk infrastruktur för miljarder men också försvagat Ryssland sakta men säkert. Så var Putin krigskåthet verkligen värt det priset för det ju redan av sanktioner drabbade fattiga Ryssland.
Ukraina lär ju med vår hjälp resa sig ur ruinerna som ryssen är pappa till så vad har clownen Putin vunnit i slutändan mer än förakt och från väst både politisk och ekonomisk isolering.
Citera
2022-07-19, 17:11
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Man går inte in i en sådan här operationer utan att ha flera alternativa planer då vad som helst kan hända. Plan A tror jag bestod i att för det första få Kiev att förstå att man menade allvar och för det andra att låsa militära resurser i väst medan man inriktade sig på Mariupol och andra områden i öst. Ungefär som man låst resurser till Odessa genom att befinna sig fysiskt i farvattnen utanför staden.

Ja, sjukt att så många biter sig fast i teorin att Kiev bara hade en (1) plan och den misslyckades. Det känns väl skönt.

En annan variant (motsatsen till att binda trupper) var att ryssarna hoppades på att resurser skulle flyttas hem för att rädda hotade kärnområden istället för Donbass, och så hade de lättare kunnat storma Izyum och Popasna eller andra samhällen som visat sig svaga länkar.
Senast redigerad av psychicsailor 2022-07-19 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in