Citat:
Ursprungligen postat av
BobGet
Jag har hört Patrik komma med påståendet flera gånger nu att pedofiler alltid är farliga för barn och ifall de får chansen så kommer de alltid ta den. Undrar om han har något han kan backa upp det med? Jag undrar om det verkligen är så enkelt. Om vi utgår just från pedofili så verkar det ju vara någon sorts störning men samtidigt kan ju individen vara fullt fungerande i alla andra sammanhang.
Om man själv hade ställts inför ultimatumet att du får aldrig ha sex med en annan person igen utan att våldta denne så hoppas jag att majoriteten hade avstått från sex. För det är ju faktiskt det som gäller för pedofiler som enbart tänder på prepubertella barn. De måste alltid våldta för att kunna ha sex.
Så frågan är ifall våldtäcktsbenägna människor är så pass mycket vanligare bland just pedofiler så man kan uttrycka sig som Patrik gör eller ifall de är som alla andra på den punkten? Jag vet faktiskt inte hur det ligger till här men jag skulle ju gissa på att det finns många som aldrig skulle kunna våldta, jag hoppas det i alla fall.
Sen har vi ju de personer med ett bredare spektrum, de som tänder på alla möjliga åldrar inklusive vuxna. De har ju fortfarande en störning och kanske behöver vård men de kan ju i alla fall få utlopp för en del av sin sexualitet utan att det behöver gå ut över barn.
För att svara på din fråga så är det rimligt att köra med ett abstrakt resonemang. Om någon som inte är pedofil får chansen att ligga med någon annan, tar de då alltid den chansen? Bevisligen så är svaret nej, eftersom att det finns människor som väljer att leva i celibat. Jag ser ingen anledning till att samma sak inte skulle vara sant för pedofiler.