Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Alla militära analyser ändras efter krig. De som skrev den boken kommer ha helt ny fakta att tillgå, och helt nya siffror etc. De kanske reviderar sin bok, eller skriver en helt ny. Det är ju helt självklart. Ryssarna kommer ju själva utveckla sin förmåga, ändra sin taktik etc. Helt galet att tro att en bok från 2016 om rysk militär gäller idag. Det gäller ju allt, en bok om ekonomi kommer ju få revideras efter att det varit en stor depression te.x. Tror du en bok om amerikansk ekonomi från 1924 kan användas för 1930?
Självklart tror jag att saker och ting är föränderligt men jag tror man behöver någon form av förförståelse och det var därför jag köpte ett par böcker och läste ett par böcker online för att bygga upp en sådan. Vi får se vad som händer i det här kriget. Kriget är inte slut än. Jag kanske har fel i allt jag har skrivit och du kanske har rätt i allt. Vi får liksom se. Någon gång kommer kriget till sin brytpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DirtyDiggerNick
Jag tror inte man kan få fram rätt antal utan hemligstämplat materiel, men jag tror man kan nå en rimlig siffra som ligger relativt nära sanningen via OSINT. Vad tror du?
Jag vet inte. Jag har faktiskt ingen aning men det finns böcker om hur detta beräknas. Någon som bor i Stockholm kanske bör springa ned till försvarshögskolans bibliotek och låna ett par böcker och sedan återkomma. Jag är också väldigt nyfiken på hur man kan estimera antalet offer i kriget.
Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det du glömmer är ryska armens stridsvilja. Vi vet inte riktigt hur den ser ut. Om många förband och eller enskilda soldater vägrar så får man mer problem. Dessutom verkar kriget vara mer populärt hos äldre än hos yngre ryssar. Summorna som betalas för kontrakt har ökats kraftigt. Det tyder på att Ryssland har ett manskapsproblem. Jag tror du har fel att Zelensky är marionett. Det är en relation, där båda sidor behöver varandra. Försvinner den Ukrainska stridsviljan, då är det slut. Försvinner västs vilja till att ge material är det slut. Så ryssarna kan vinna det här kriget på två sätt; minska Ukrainas stridsvilja eller minska västs vilja att hjälpa till.
Jag tror att Ukraina har agens och så även Zelensky. Jag tror dock att han är mer av en marionett än att det är en ömsesidig relation i termer av maktförhållanden. Jag tror dock inte alla aktörer i hans administration är marionetter. Jag tror inte heller de nationalistiska milisgrupperna ser sig som proxykrigare även om jag har valt dem att beskriva dem så. Människor har intressen och det ligger ibland i deras intresse att ta ställning för något och i det här fallet Ukrainas självständighet. Ibland sammanfaller intressen så som amerikanska utrikespolitiska intressen och ukrainsk nationella intressen. Min uppfattning är att Ukraina varken kommer få någon självständighet under USA eller under Ryssland. Jag skall medge att jag tror att Ukraina ekonomiskt skulle gynnas av att ingå i EU snarare än i en rysk intressesfär precis som Polen, Rumänien och Bulgarien.
När det kommer till ryskt material är detta talande. Från Wall Street Journal;
Citat:
BEIJING—Chinese exports to Russia of microchips and other electronic components and raw materials, some with military applications, have increased since Moscow’s invasion of Ukraine, complicating efforts by the U.S. and Western allies to isolate the country’s economy and cripple its military. Chip shipments from China to Russia more than doubled to about $50 million in the first five months of 2022 compared with a year earlier, Chinese customs data show, while exports of other components such as printed circuits had double-digit percentage growth. Export volumes of aluminum oxide, which is used to make the metal aluminum, an important material in weapons production and aerospace, are 400 times higher than last year.
https://www.wsj.com/articles/chinese-firms-are-selling-russia-goods-its-military-needs-to-keep-fighting-in-ukraine-11657877403?ut m_source=ixbtcom
Kina skickar inga vapen men de säljer civila produkter vars applikation också kan användas för försvarsindustrin. Det bidrar antagligen till att Ryssland kan fortsätta bygga avancerade vapen. Även om Kina inte håller dem under armarna leder försäljningen till att den ryska sidan kan fortsätta krig. I utbyte får Kina köpa olja och gas för ett rabatterat pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
YerBlues
Konstigt med dessa proryssar ( som ovan ),som har inlägg som små romaner. ALLA deras inlägg mynnar alltid ut i att ALLTING som sker är USAs fel. USA är djävulen
USA tvingar Ryssland att invadera Ukraina. USA ”destabiliserar” Europa. USA orsakar svält i Afrika
M.m m.m Anledningen är ju självklar !Det handlar om att ta fokus från det faktum att 24/2-22 invaderade RYSSLAND sitt grannland Ukraina .Allt dödande efter 24/2-22 är Rysslands ansvar. Det är Ryssland som skall kritiseras , inte USA
Jag har inte skrivit att jag är pro-Ryssland. Jag har skrivit att jag bekänner mig till realism inom ramen för internationella relationer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)
Vilken teori inom internationella relationer bekänner du dig till och varför?