2022-07-19, 15:20
Medlem
Sgt.Blands avatar
Stollen Solovyov har bjudit in typ samma gäster som förra gången haha. Suggan Simonyan vill nu förgöra Ukraina, igen. Ukraina ska inte längre existera. Hon ser inte ut att riktigt tro på det själv när hon säger det dock.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1549381189336711169
Citera
2022-07-19, 15:21
Medlem
Tillssons avatar
Uppgifter från bl a Reuters att EU ska mildra sanktionerna mot ryska banker i syfte att underlätta handeln med livsmedel.

Citat:
EU to soften sanctions on Russian banks to allow food trade

https://www.reuters.com/markets/europe/eu-soften-sanctions-russian-banks-allow-food-trade-2022-07-19/

https://www.dailyguardian.ca/eu-to-soften-sanctions-on-russian-banks-to-allow-food-trade/
Citera
2022-07-19, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Blodyx
Med tanke på att nordkoreanerna pysslar med egenutvecklade kärnvapen så ska nog deras byggnadsarbetare kunna hantera elverktyg.

Du resonerar lite naivt. Jag var som du förut, men sen började jag göra egen research och tänka logiskt istället för med känslorna. Det är inte som i Hollywood som du verkar tro.
Citera
2022-07-19, 15:24
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så tror du sanktionerna, det långa kriget, hjälpen till Ukraina och NATO-medlemskap för Finland och Sverige är en planerad del av Putins schack-parti?

En del saker har säkerligen ryssarna räknat med, en del annat har nog överraskat. Men det är klart att om man har som ingång i den här konflikten att ryssarna är efterblivna "uralnegrer" som bara "vill mörda civila" så förstår man inte att vi nu bevittnar både krigshandlingar och ett enormt geopolitiskt strategispel.

Men det begriper inte primitiva Ukrainaonanister, ni är mest intresserade av att sitta i ring och ...
Citera
2022-07-19, 15:26
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Du är bara patetisk.

Rekommenderar 1420 kanalen där de intervjuar vanliga ryssar. Ja, väldigt många unga vill ha en framtid o då innebär det att lämna ryZZland.

https://youtu.be/i8SjYzFh5zM
Citera
2022-07-19, 15:27
Medlem
Tillssons avatar
Jänkare strider med UKR. Han gillar lukten av "gunpowder".

Hyffsat kaosigt.

Video: https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1549347388611067911

https://twitter.com/jmvasquez1974/status/1549340834042093569
Senast redigerad av Tillsson 2022-07-19 kl. 15:32.
Citera
2022-07-19, 15:28
Medlem
Citat:
Du resonerar inte alls när du kräker ur dig att nordkoreaner inte kan hantera elverktyg. Det är helt enkelt bättre du håller käften.

Som sagt: ta in information från flera källor, bort med känslorna och in med logiken. Men viktigast av allt: börja tänka självständigt och gå inte på all propaganda du hör.
Citera
2022-07-19, 15:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Du resonerar inte alls när du kräker ur dig att nordkoreaner inte kan hantera elverktyg. Det är helt enkelt bättre du håller käften.
Här har du en satelitbild av Nordkorea på natten. Av allt att döma så har dom nästan obefintligt med el där så några elverktyg lär dom inte behärska

Men ryzzland däremot allierar sig med några riktigt tunga spelare som Syrien och Nordkorea. Oj oj vilka tungviktare inom världspolitiken
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2725415/Nasa-satellite-images-North-Korea-secretive-space.html
Citera
2022-07-19, 15:32
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Så. Nu är det ute:
https://www.expressen.se/nyheter/svensk-man-dodad-i-strid-i-ukraina/
helt säker på att det var detta som djungeltrumman började låta kring.
LW är med detta precis som han skriver mer moralisk och etisk än etablerad skvallerpress som har bråttom bråttom jämnt.

Men det är väl inte så stort? Synd om honom men det påverkar ju inte kriget, hundratals soldater dör varje dag om man räknar ihop båda sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dessa personer torde ha en del besvärande frågor att vänta från sina gamla förband när de kommer hem, eller hur?

De får nog sparken direkt.
Citera
2022-07-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Alla militära analyser ändras efter krig. De som skrev den boken kommer ha helt ny fakta att tillgå, och helt nya siffror etc. De kanske reviderar sin bok, eller skriver en helt ny. Det är ju helt självklart. Ryssarna kommer ju själva utveckla sin förmåga, ändra sin taktik etc. Helt galet att tro att en bok från 2016 om rysk militär gäller idag. Det gäller ju allt, en bok om ekonomi kommer ju få revideras efter att det varit en stor depression te.x. Tror du en bok om amerikansk ekonomi från 1924 kan användas för 1930?
Självklart tror jag att saker och ting är föränderligt men jag tror man behöver någon form av förförståelse och det var därför jag köpte ett par böcker och läste ett par böcker online för att bygga upp en sådan. Vi får se vad som händer i det här kriget. Kriget är inte slut än. Jag kanske har fel i allt jag har skrivit och du kanske har rätt i allt. Vi får liksom se. Någon gång kommer kriget till sin brytpunkt.

Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag tror inte man kan få fram rätt antal utan hemligstämplat materiel, men jag tror man kan nå en rimlig siffra som ligger relativt nära sanningen via OSINT. Vad tror du?
Jag vet inte. Jag har faktiskt ingen aning men det finns böcker om hur detta beräknas. Någon som bor i Stockholm kanske bör springa ned till försvarshögskolans bibliotek och låna ett par böcker och sedan återkomma. Jag är också väldigt nyfiken på hur man kan estimera antalet offer i kriget.

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det du glömmer är ryska armens stridsvilja. Vi vet inte riktigt hur den ser ut. Om många förband och eller enskilda soldater vägrar så får man mer problem. Dessutom verkar kriget vara mer populärt hos äldre än hos yngre ryssar. Summorna som betalas för kontrakt har ökats kraftigt. Det tyder på att Ryssland har ett manskapsproblem. Jag tror du har fel att Zelensky är marionett. Det är en relation, där båda sidor behöver varandra. Försvinner den Ukrainska stridsviljan, då är det slut. Försvinner västs vilja till att ge material är det slut. Så ryssarna kan vinna det här kriget på två sätt; minska Ukrainas stridsvilja eller minska västs vilja att hjälpa till.
Jag tror att Ukraina har agens och så även Zelensky. Jag tror dock att han är mer av en marionett än att det är en ömsesidig relation i termer av maktförhållanden. Jag tror dock inte alla aktörer i hans administration är marionetter. Jag tror inte heller de nationalistiska milisgrupperna ser sig som proxykrigare även om jag har valt dem att beskriva dem så. Människor har intressen och det ligger ibland i deras intresse att ta ställning för något och i det här fallet Ukrainas självständighet. Ibland sammanfaller intressen så som amerikanska utrikespolitiska intressen och ukrainsk nationella intressen. Min uppfattning är att Ukraina varken kommer få någon självständighet under USA eller under Ryssland. Jag skall medge att jag tror att Ukraina ekonomiskt skulle gynnas av att ingå i EU snarare än i en rysk intressesfär precis som Polen, Rumänien och Bulgarien.

När det kommer till ryskt material är detta talande. Från Wall Street Journal;

Citat:
BEIJING—Chinese exports to Russia of microchips and other electronic components and raw materials, some with military applications, have increased since Moscow’s invasion of Ukraine, complicating efforts by the U.S. and Western allies to isolate the country’s economy and cripple its military. Chip shipments from China to Russia more than doubled to about $50 million in the first five months of 2022 compared with a year earlier, Chinese customs data show, while exports of other components such as printed circuits had double-digit percentage growth. Export volumes of aluminum oxide, which is used to make the metal aluminum, an important material in weapons production and aerospace, are 400 times higher than last year.

https://www.wsj.com/articles/chinese-firms-are-selling-russia-goods-its-military-needs-to-keep-fighting-in-ukraine-11657877403?ut m_source=ixbtcom

Kina skickar inga vapen men de säljer civila produkter vars applikation också kan användas för försvarsindustrin. Det bidrar antagligen till att Ryssland kan fortsätta bygga avancerade vapen. Även om Kina inte håller dem under armarna leder försäljningen till att den ryska sidan kan fortsätta krig. I utbyte får Kina köpa olja och gas för ett rabatterat pris.

Citat:
Ursprungligen postat av YerBlues
Konstigt med dessa proryssar ( som ovan ),som har inlägg som små romaner. ALLA deras inlägg mynnar alltid ut i att ALLTING som sker är USAs fel. USA är djävulen
USA tvingar Ryssland att invadera Ukraina. USA ”destabiliserar” Europa. USA orsakar svält i Afrika
M.m m.m Anledningen är ju självklar !Det handlar om att ta fokus från det faktum att 24/2-22 invaderade RYSSLAND sitt grannland Ukraina .Allt dödande efter 24/2-22 är Rysslands ansvar. Det är Ryssland som skall kritiseras , inte USA
Jag har inte skrivit att jag är pro-Ryssland. Jag har skrivit att jag bekänner mig till realism inom ramen för internationella relationer.

https://en.wikipedia.org/wiki/Realism_(international_relations)

Vilken teori inom internationella relationer bekänner du dig till och varför?
Senast redigerad av Edgerton 2022-07-19 kl. 16:01.
Citera
2022-07-19, 15:33
Medlem
DikTs avatar
Citat:
En del saker har säkerligen ryssarna räknat med, en del annat har nog överraskat. Men det är klart att om man har som ingång i den här konflikten att ryssarna är efterblivna "uralnegrer" som bara "vill mörda civila" så förstår man inte att vi nu bevittnar både krigshandlingar och ett enormt geopolitiskt strategispel.

Men det begriper inte primitiva Ukrainaonanister, ni är mest intresserade av att sitta i ring och ...
Jag kallar inte ryssarna öknamn och tror inte att de bara vill mörda civila. Är jag ändå en "Ukrainaonanist" alltså?
Verkar snarare vara så att du kallar alla som inte håller med dig för infantila öknamn.

Jag är övertygad om att de tänkte ta Ukraina på max en vecka och därmed ställa väst inför ett fullbordat faktum.
Då hade de sannolikt sluppit de flesta negativa konsekvenser och de hade inte heller lyckats med bedriften ena Ukraina/NATO/EU/väst.

Dvs detta var en gigantisk felbedömning av Kreml.

Om det är ett schackspel så chansade ryssarna på att skapa schack-matt på fem drag med blev av med damen istället.
Citera
2022-07-19, 15:35
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Knappast. Iran kan dock bli en strategiskt mycket viktig partner för ryssarna i den nya världsordning som nu tar form inför våra ögon.

Iran är industriellt bankrutt. 😄 ny världsordning? Det enda Iran och ryssland har gemensamt är förtrycket av den egna befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in