2022-07-18, 23:59
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag betvivlar att du kan estimera (matematiskt) dödsoffer i kriget precis som du inte kan har tillgång till rysk hemlighetsstämplad information. Vad ni ger oss är estimat från den amerikanska och brittiska regeringen. Vi skall sedan ta dem på orden. Varför då?

Eftersom du diskuterar vuxet och värdigt även om jag inte håller med dig om dina tankar kring intressesfärer så vill jag bolla en sak med dig och höra hur du tänker. Du har ju uppenbarligen en förmåga till tanke.

Det gäller just det här med estimat av dödsoffer från OSINT.

En sak som är relativt väl dokumenterat är antalet dödade ryska officerare på Överste-Generalsnivå.

Även om ryska MoD inte officiellt har skrivit ut en dödsruna eller bekräftat så är det svårt att hemlighålla förluster på den nivån då hela samhällen är involverade i begravning och det blir nyhetsinslag i lokala tidningar då regementeschefer och högre dör. De har för stort kontaktnät för att det ska hållas hemligt. Det finns lite dispyt kring ett fåtal av de som hamnat på listorna men det förändrar inte matematiken jag tänkte komma till.

Kan man konstatera att 8st (Ukraina har hävdat 14) generaler är dödade och ca 45 st Överstar och Överstelöjtnanter (Ukraina har claimat över 60) så kan man ju jämföra till viss del med matematik från tidigare konflikter, men även ta hänsyn till att ryska generaler leder på plats antagligen komma fram till att det sedan inte bara är 2 majorer, 9 löjtnanter och 34 soldater till som dött. Den statistiken är för skev helt enkelt.

Genom att ha en relativt bra överblick över dödade högre officerare pga lokaltidningar, nyhetsinslag och liknande kan man säkert applicera någon form av algoritm för manskapsförluster som är rimlig.

Att bara 45 till dött är orimligt.
Att bara 450 till dött är orimligt.
Att bara 4500 till dött är relativt orimligt.

Sen om den rimliga summan är 20k eller snart 40k. Det är oklart.
Jag tror så klart att Ukraina saltar lite de med.

En annan sak man kan titta på är mängden bekräftade militära förluster i utrustning. Oryx som gör ett bra bildundarbete som både sidorna lätt kan korra om de ser dubbletter har ju fått fram en minsta möjliga mängd med förstörda ryska stridsfordon, tanks, och fordon.

Den mängden i sig bör också rimligen relatera till att människor även dör ibland då saker brinner upp.

Jag tror inte man kan få fram rätt antal utan hemligstämplat materiel, men jag tror man kan nå en rimlig siffra som ligger relativt nära sanningen via OSINT. Vad tror du?
Citera
2022-07-19, 00:00
Medlem
Snapcounts avatar
Det är ju högsommar nu.., och i EU har covid-fallen börjat att gå uppöver. När det blir kallare i höst så bör det även ställa till problem på fronten även. Tippar att Ukrainarna sköter den saken bättre med vaccineringar.

Inte så säker på att de nya ryska rekryterna ifrån "utsocknes" oblast är lika väl vaccinerade, eller ens har tillgång till det.
Citera
2022-07-19, 00:01
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Vissa menar att den här kalabaliken i Ukraina i dag är pga att någon Ukrainare verkligen sålde HIMAR till ryssarna för $920,000!

Vilka är de här "Vissa"?

Några anonyma Telegram-konton?
Citera
2022-07-19, 00:05
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Har du sovit under en sten de senaste tio åren eller??
Ryssland kommer inte, kan inte, lägga något Ukraina under sig.

De försökte men misslyckades kapitalt.

Det de nu i första hand kämpat för är att hålla Donbass samt Krim där de har en del stöd från lokalbefolkningen men på sikt blir även det mycket svårt då Ukraina kan ta över ryska städer där det inte finns mycket till försvar.

Folk kommer svälta om 10 år, det kan jag också hålla med om, är det Putin som sett till att det kommer bli så?

Är han då även ansvarig för den globala uppvärmningen, har han måhända placerat en kärnreaktor under Antarktis för TT få isen att smälta snabbare?

Om det du beskriver stämmer är han i sanning ett ondskefullt geni men jag skulle snarare tippa på att det är er livliga fantasi som sätter krokben för era rövar.

Läs min post igen. Jag svarar på en person som tror att Ryssland tar hem detta och jag skriver:
" Vi är oense om att Ryssland faktiskt kommer ta hem det här. "

Det betyder allstå att jag tror att Ryssland förlorar detta.
Men jag kan fortfarande göra en analys om vad som egentligen står på spel.

Att krig kommer att utkämpas om mat och vatten i framtiden är däremot inte bara livliga fantasier i mitt huvud. Det är the talk of the town för militärstrategiska analytiker som blickar framåt just nu.

Vi vill kanske inte tänka på det men det händer ändå.
Kolla den här: https://www.youtube.com/watch?v=NCBG_aVkv4s

Lake Meade kommer sluta fungera som reservoar för jordbruk inom 20 år. Det kommer hända. Det är jordbruk för 20 miljoner människor som kommer att försvinna. Det är INTE ett problem för USA då deras effektiva jordbruk kommer kunna hantera detta. Ingen kommer svälta i det landet för att det inte finns mat, men deras exportförmåga kommer att minska.

Men ta fram den där kartan igen och titta på var den bördiga marken kommer finnas. Sätt det i relation till världens hela tiden ökande behov av resurser. Sitter Ryssland på en rikedom där? Ja de gör de. Är det en maktfaktor. Ja, tyvärr.

Speciellt om de lägger under sig ännu mer mark och tar kontroll över Europas kornbod.

Men det tror jag som sagt inte kommer hända.
Men det är det som är det som är potten.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2022-07-19 kl. 00:12.
Citera
2022-07-19, 00:09
Medlem
raskenss avatar
På bästa sändningstid i rysk tv - grattis sonen har blivit dödad i kriget. Ni får en fin vit lada:

https://twitter.com/francis_scarr/status/1548992984946974720?t=T7kk5o7SL1W3oAdg-HXqhQ&s=19

Ryssarna är temefan vidrigare än vidrigast.
Citera
2022-07-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vilka är de här "Vissa"?

Några anonyma Telegram-konton?

Nä, inga anonyma.
I det här fallet går det inte att få fram fakta så det är fritt att spekulera kring kaoset.

Personligen tror jag att det beror på bombanfallet i Vinnytsia där 40 UKrainska officerare eliminerades.
Citera
2022-07-19, 00:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På bästa sändningstid i rysk tv - grattis sonen har blivit dödad i kriget. Ni får en fin vit lada:

https://twitter.com/francis_scarr/status/1548992984946974720?t=T7kk5o7SL1W3oAdg-HXqhQ&s=19

Helsike alltså, den fanns med översättning nu. Sonen slogs mot fascism WTF!! Är det tvärtomspråket igen eller? Sen känns ju hela filmen något osmaklig ja. Putain offrar sin befolkning i ett stort jäkla lurendrejeri. "Coffin money" alltså det blir en stor ansiktskllapp på den.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-07-19 kl. 00:34.
Citera
2022-07-19, 00:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:

Fungerar bara en ytterst kort stund. Att försöka köpa sig fri ifrån myndigheternas håll. Tippar detta kommer att slå tillbaka, och att genomsnittliga ryssar kommer att tvivla ännu mer på sin egna media-rapportering. Speciellt den äldre befolkningen som kommer ihåg Sovjet-tiden.

(för vem önskar att få beskedet att ens barn har dött i ett krig ?)
Citera
2022-07-19, 00:49
Medlem
raskenss avatar
Ryssar som slåss mot solrosfält,

Dom borde lägga till "Get some, get some, haha get some baby"

https://twitter.com/antiputler_news/status/1549130035499601920?t=MXvFGKtgdYRMUqU8Q7pPkg&s=19
Citera
2022-07-19, 01:00
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:

Ytterliggare ett straff!

Vem fan vill få en cp Lada till bil. Måste vara en av världens sämta bilar ever!
Citera
2022-07-19, 01:03
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:

Ja det där är faktiskt helt surrealistiskt.

Försökt föreställa mig ett repotage i nått annat land/kultur där en förälder stolt visar upp en ny bil som slakten av ungen avkastat honom, det dessutom som "kompensation" från samma stat som ytterst är skyldiga till att skickat ungen till graven i förstaläget. Detta genomsjuka "win-win" som genomsyrar hela repotaget som är så ogreppbart att man saknar ord.
Citera
2022-07-19, 01:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju högsommar nu.., och i EU har covid-fallen börjat att gå uppöver. När det blir kallare i höst så bör det även ställa till problem på fronten även. Tippar att Ukrainarna sköter den saken bättre med vaccineringar.Inte så säker på att de nya ryska rekryterna ifrån "utsocknes" oblast är lika väl vaccinerade, eller ens har tillgång till det.

De som krigar är mest vältränade unga män, de blir sällan allvarligt sjuka av Covid.

Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Nä, inga anonyma. I det här fallet går det inte att få fram fakta så det är fritt att spekulera kring kaoset. Personligen tror jag att det beror på bombanfallet i Vinnytsia där 40 UKrainska officerare eliminerades.

Jag tror att det kan vara USA som klagat på många läckor om vapenleveranser, var vapnen är etc. De kan ha sagt att ordnar du inte upp detta så får du inga mer vapen. Ditt exempel kan det också vara, men de hade ju stort förräderi redan i början av kriget när Ryssland tog hela sydost utan motstånd och inga broar sprängdes. Ukraina har inte riktigt tagit tag i det trots att de vetat det men nu har USA ställt krav.

Men det är bara en teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in