Citat:
Eftersom du diskuterar vuxet och värdigt även om jag inte håller med dig om dina tankar kring intressesfärer så vill jag bolla en sak med dig och höra hur du tänker. Du har ju uppenbarligen en förmåga till tanke.
Det gäller just det här med estimat av dödsoffer från OSINT.
En sak som är relativt väl dokumenterat är antalet dödade ryska officerare på Överste-Generalsnivå.
Även om ryska MoD inte officiellt har skrivit ut en dödsruna eller bekräftat så är det svårt att hemlighålla förluster på den nivån då hela samhällen är involverade i begravning och det blir nyhetsinslag i lokala tidningar då regementeschefer och högre dör. De har för stort kontaktnät för att det ska hållas hemligt. Det finns lite dispyt kring ett fåtal av de som hamnat på listorna men det förändrar inte matematiken jag tänkte komma till.
Kan man konstatera att 8st (Ukraina har hävdat 14) generaler är dödade och ca 45 st Överstar och Överstelöjtnanter (Ukraina har claimat över 60) så kan man ju jämföra till viss del med matematik från tidigare konflikter, men även ta hänsyn till att ryska generaler leder på plats antagligen komma fram till att det sedan inte bara är 2 majorer, 9 löjtnanter och 34 soldater till som dött. Den statistiken är för skev helt enkelt.
Genom att ha en relativt bra överblick över dödade högre officerare pga lokaltidningar, nyhetsinslag och liknande kan man säkert applicera någon form av algoritm för manskapsförluster som är rimlig.
Att bara 45 till dött är orimligt.
Att bara 450 till dött är orimligt.
Att bara 4500 till dött är relativt orimligt.
Sen om den rimliga summan är 20k eller snart 40k. Det är oklart.
Jag tror så klart att Ukraina saltar lite de med.
En annan sak man kan titta på är mängden bekräftade militära förluster i utrustning. Oryx som gör ett bra bildundarbete som både sidorna lätt kan korra om de ser dubbletter har ju fått fram en minsta möjliga mängd med förstörda ryska stridsfordon, tanks, och fordon.
Den mängden i sig bör också rimligen relatera till att människor även dör ibland då saker brinner upp.
Jag tror inte man kan få fram rätt antal utan hemligstämplat materiel, men jag tror man kan nå en rimlig siffra som ligger relativt nära sanningen via OSINT. Vad tror du?