2022-07-19, 12:16
Medlem
Erik.Blodyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Gud vad Zelensky sparkar folk till höger och vänster. Paranoid? Känns lite som Hitlers sista dagar i bunkern.

Förvånar mig inte om Zelensky "försvinner" närmaste månaderna.

Det verkar som det bubblar under ytan i Ukraina. Kanske börjar alltfler inom det styrande skiktet tröttna på narkomanen Zelensky och hans drängtjänst hos USA.
Citera
2022-07-19, 12:16
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Förstod att du inte skulle svara. Och då kan vi konstatera att ditt påstående om att du har fler timmar än mig ”i försvaret” är lika falskt som resten du matar fram.

Det andra fetade förstår jag inte alls. Om man har genomgått militärutbildning i Sverige, på någon nivå, och inte är ett pacifistsvin, då stödjer man suveräna staters vilja, ambition och förmåga att freda sig mot en angripare. Då stödjer man den suveräna statens uttalade inriktning att slåss till sista man, att aldrig kapitulera.

Min befälsutbildning var inte så ideologisk. Vi lärde oss mest hantera vår stridsvagn och att fungera i de små grupperna. Abstrakta resonemang om vilka suveräna stater som skall försvaras la vi inte mycket tid på. Det enda jag minns att vi la lite energi på var faktiskt geneve-konventionen, då ett par av rekryterna ihärdigt menade att i praktiken följer man inte dem utan man beter sig hårt mot tillfångatagna.
Citera
2022-07-19, 12:18
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukraina har inte fått de största robotarna till HIMARS ännu men de har fått andra som når längre än de vanliga, undrar hur långt de kan skjuta?
https://twitter.com/antiputler_news/status/1549313391088508929

50 engelska mil (~ 80 km). Det är som att stå vid domkyrkan Uppsala och bombardera Kungliga slottet i Stockholm.
Citera
2022-07-19, 12:19
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns bara två broar över Dnipro vid Kherson. Igår attackerades den vid Nova Kakhovka och idag small det vid den andra också. Detta är Antonivka bron något öster om Kherson. Denna är inom räckhåll för 155 mm artilleri också så svårt att veta vad som hänt än så länge.

https://twitter.com/PierreDBorrelli/status/1549320458318893057

Videoklipp här.

https://twitter.com/Militarylandnet/status/1549329759955550208
Citera
2022-07-19, 12:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns bara två broar över Dnipro vid Kherson. Igår attackerades den vid Nova Kakhovka och idag small det vid den andra också. Detta är Antonivka bron något öster om Kherson. Denna är inom räckhåll för 155 mm artilleri också så svårt att veta vad som hänt än så länge.
https://twitter.com/PierreDBorrelli/status/1549320458318893057

Det ser ut att vara två broar nära varandra, bara några kilometer ifrån varandra, vid Kherson. Är den ena för järnvägen?
Citera
2022-07-19, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

Min befälsutbildning var inte så ideologisk. Vi lärde oss mest hantera vår stridsvagn och att fungera i de små grupperna. Abstrakta resonemang om vilka suveräna stater som skall försvaras la vi inte mycket tid på. Det enda jag minns att vi la lite energi på var faktiskt geneve-konventionen, då ett par av rekryterna ihärdigt menade att i praktiken följer man inte dem utan man beter sig hårt mot tillfångatagna.

”Befälsutbildning”?

Du har alltså bara gjort lumpen.

Det förstår jag inte ens att man tar upp på sitt CV. Eller i ett internetforum.

Pajas.
Citera
2022-07-19, 12:29
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
”Befälsutbildning”?

Du har alltså bara gjort lumpen.

Det förstår jag inte ens att man tar upp på sitt CV. Eller i ett internetforum.

Pajas.

Du frågade. Fundera på hur du själv framstår istället.
Citera
2022-07-19, 12:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det ser ut att vara två broar nära varandra, bara några kilometer ifrån varandra, vid Kherson. Är den ena för järnvägen?
Ja visst fan jag glömde den. Ja den kan man ju säkert gå över iaf. Osäker på om man kan köra över med fordon där. Men de senaste bombningarna vid broarna är nog en sista varning till Röda Armén att retirera annars så är de instängda. Då kan de ju ge upp och överleva men det känns ju skumt att ge upp så mycket resurser väl?
Citera
2022-07-19, 12:36
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
50 engelska mil (~ 80 km). Det är som att stå vid domkyrkan Uppsala och bombardera Kungliga slottet i Stockholm.
Goda nyheter
Med precision på 1 kvm när tycker jag mig minnas?
Till skillnad på Ryssarnas oprecisa häxpipor.
Tacka fan att Putin flänger omkring på vapentiggarstråt .
Senast redigerad av Taggad 2022-07-19 kl. 12:40.
Citera
2022-07-19, 12:39
Medlem
Sgt.Blands avatar
Rätt stor explosion i vad som ser ut som nån form av "elverk" på Krim, ganska nära Sevastopol. Försöker UAF stänga av elen till Sevastopol kanske?

https://twitter.com/RoksolanaKrim/status/1549307533915000833
Citera
2022-07-19, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viftter
USA rensar ut alla som kan tänkas vilja ha fred i den Ukrainska regeringen. Detta krig ska slåss till den sista Ukrainaren för att maximera blåmärkena Ryssland får. Om 20 Ukrainska soldater ska då för att en rysk soldat ska slå i tån så är det värt det. I USA ögon så är Ukrainare själv bara ryssar och nu har de lyckats skapa en underbar situation där ryssar dödar ryssar medan USA och Storbritannien tittar på.

Our sources from the Office of the President again turned out to be accurate that the dismissal of the Head of the SBU was connected with the leakage of secret data, and Western intelligence services helped to reveal this. The head of the President's Office simply helped Zelensky get this information, and Bakanov was given a chance to avoid prison, despite Yermak's demand. Now the purge of all who are not completely loyal to the United States has begun and the process will continue, which suits the Head of the President's Office, who purges groups of influence on Bankovaya.
https://t-me.translate.goog/rezident_ua?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=wapp

Alla i den ukrainska regeringen vill ha fred.
Det är bara de ryska fascisterna i Kreml som inte vill ha fred.
Citera
2022-07-19, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
H: "Definiera "spara människoliv". Tänker du att Ryssland bara skulle sluta, inga som helst konsekvenser för de Ukrainare som stridit, som blir kvar, allt blir som vanligt? "

PS: "Det kommer inte bli som vanligt. Men det är ett argument som är lika starkt åt bägge hållen. Blod skulle också spillas på grund av avrättande av "kollaboratörer" om Ukraina återfår hela DPR/LPR."

Diskussionen blir för rörig. Jag svarade på din första fråga här. Jag gör ett försök att sammanfatta vad vi jag tror vi diskuterar.

Antag att vi ska sätta upp två scenarier. Ett är fortsatt krig med möjlig ukrainsk vinst (eller djupare ukrainsk nederlag). Det andra scenariet är en snabb fred där ukraina avträder lite land, men det blir fred. I det sistnämnda scenariet uppstår frågan: Hur många liv (eller livskvalitet) kommer det att kosta i de avträdda landområdena? Den delar vi i sin tur upp i två "kostnader". Den ena är att det blir sämre, för Ryssland är sämre att bo i än det framtida Ukraina. Den andra är att pro-ukrainier kommer utstå orättvisor för att de slagits för Zelensky. Vi jämför dessa kostnader med om Ukraina tar tillbaka allt land i DPR/LPR. För att scenarierna ska bli jämförbara får vi anta att man inte gör massiva deportationer åt något håll. Deportationer som i Sovjet eller tsar-ryssland är osannolika.

Min position är att snabb freds-scenariet inte har högre kostnader.
1) Ukraina-staten bygger sin ideologi på hat mot ryssen. Där var stor risk 2014 för etnisk rensning i området, den är ännu större idag. Det är som Iran skulle styra över Israel. Massiv ukrainisering skulle vara det minsta problemet. Det finns redan hundratals videos med ukrainska medborgare som blivit bundna och förnedrade i lyktstolpar.
2) De flesta pro-ukrainier återvänder nog inte till området.
3) Det är inte så att enorma mängder tjetjener dött efter att seperatisterna slogs ner i Tjetjenien. Ej heller på Krim efter annekteringen 2014.

Hinner inte svara på resten, sorry.

Problemet är att du bygger dina teorier på fel grund. Det blir därför helt fel slutsatser.

Ukraina vill ha tillbaka sitt land, hela sitt land. Det är målet som Ukraina inte på något sätt kommer att avvika ifrån. Även för resten av världen är det en fördel om så blir. Det enda snabba sättet att uppnå det målet är att se till att ryska armén och då deras försörjningslinjer kollapsar. Det är där långdistansartilleri som HIMAR kommer in.

Det mesta annat som du skriver är inte väsentligt. De människor som blev fasttejpade på lykstolpar var plundrare, man ha sin åsikt om straffmetoden men trots allt så sköt man inte ihjäl plundrarna såsom man gör i många andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in