2022-07-19, 07:53
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så det är där skon klämmer, du förlorar pengar? Att folk dör verkar du skita i. Alla förlorar pengar i det här kriget, du får trösta dig med det. Om Putin vinner kanske du förlorar livet också tillsammans med din frihet, då är dina pengar inget värt.

Det är absolut en faktor i den här konflikten ja. Som jag skrev hade jag gärna förlorat pengar ifall kontexten varit en annan. Men här är marginalnyttan för låg. Och jag tror att pengar som nu går till Ukraina hade kunnat gå till annat med mycket högre effekt (om du vill hjälpa svältande i afrika, räkna på det; om du vill hjälpa fattiga etniska svenskar, räkna på det - du fattar).

Nu är det ju dock så att jag är företalare för att vi ska sluta stödja Ukraina, vilket jag tror kommer leda till en rätt snabb fred där få människor dör jämfört med scenariet fortsatt stöd. Så just i det här fallet kan jag knappast anklagas för att välja pengar över människoliv. Däremot är det ju möjligt att jag har fel, att ryssarna och ukrainierna slåss vidare även om stödet till Ukraina minskar.
Citera
2022-07-19, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är ju högsommar nu.., och i EU har covid-fallen börjat att gå uppöver. När det blir kallare i höst så bör det även ställa till problem på fronten även. Tippar att Ukrainarna sköter den saken bättre med vaccineringar.

Inte så säker på att de nya ryska rekryterna ifrån "utsocknes" oblast är lika väl vaccinerade, eller ens har tillgång till det.

Nu är jag dryg men vaccinationer har knappast stoppat covid.
Citera
2022-07-19, 07:58
Medlem
USA rensar ut alla som kan tänkas vilja ha fred i den Ukrainska regeringen. Detta krig ska slåss till den sista Ukrainaren för att maximera blåmärkena Ryssland får. Om 20 Ukrainska soldater ska då för att en rysk soldat ska slå i tån så är det värt det. I USA ögon så är Ukrainare själv bara ryssar och nu har de lyckats skapa en underbar situation där ryssar dödar ryssar medan USA och Storbritannien tittar på.

Our sources from the Office of the President again turned out to be accurate that the dismissal of the Head of the SBU was connected with the leakage of secret data, and Western intelligence services helped to reveal this. The head of the President's Office simply helped Zelensky get this information, and Bakanov was given a chance to avoid prison, despite Yermak's demand. Now the purge of all who are not completely loyal to the United States has begun and the process will continue, which suits the Head of the President's Office, who purges groups of influence on Bankovaya.
https://t-me.translate.goog/rezident_ua?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=wapp
Citera
2022-07-19, 08:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är absolut en faktor i den här konflikten ja. Som jag skrev hade jag gärna förlorat pengar ifall kontexten varit en annan. Men här är marginalnyttan för låg. Och jag tror att pengar som nu går till Ukraina hade kunnat gå till annat med mycket högre effekt (om du vill hjälpa svältande i afrika, räkna på det; om du vill hjälpa fattiga etniska svenskar, räkna på det - du fattar).

Nu är det ju dock så att jag är företalare för att vi ska sluta stödja Ukraina, vilket jag tror kommer leda till en rätt snabb fred där få människor dör jämfört med scenariet fortsatt stöd. Så just i det här fallet kan jag knappast anklagas för att välja pengar över människoliv. Däremot är det ju möjligt att jag har fel, att ryssarna och ukrainierna slåss vidare även om stödet till Ukraina minskar.

För mig är marginalnyttan god, jag vill inte leva under ryssens stövel.

Ukrainarna tänker inte ge upp och jag föredrar att vi stöttar dem då alternativet blir ett veritabelt folkmord. Någon gång måste vi sätta ner foten och säga stopp, hellre nu än när ryssen satt sin fot på Svensk mark, då är det för sent.
Citera
2022-07-19, 08:09
Bannlyst
Citat:

.

Så du är egentligen en liten pacifistjävel?

När alla vi andra, vi som gjort lumpen och lärt oss att slåss till sista man, att landet vi slåss för, aldrig kapitulerar, inte ens för ryssen - då förespråkar du en snabb fred, ”för att spara människoliv”.

Fy fan vilket äckelhelvete du är. Du skryter väl och koketterar med att du ”aldrig skulle offra sig eller kriga för ditt land”.

En värdelös parasit, med andra ord. Som helst skulle se att Sverige inte har nåt försvar alls. För det är ju bara ”onödigt” att vi försvarar oss, det dör ju bara en massa människor.
Citera
2022-07-19, 08:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
För mig är marginalnyttan god, jag vill inte leva under ryssens stövel.

Ukrainarna tänker inte ge upp och jag föredrar att vi stöttar dem då alternativet blir ett veritabelt folkmord. Någon gång måste vi sätta ner foten och säga stopp, hellre nu än när ryssen satt sin fot på Svensk mark, då är det för sent.

Risken att ryssen skulle sätta sin fot på svensk mark är otroligt låg. Vi har visserligen ökat den något i och med att vi var dumma nog att gå med i NATO och skickar gratis vapen till ukraina, men den är fortfarande otroligt låg. Sätt en procentchans och tänk när du gör det. Jag har skrivit en hel del om detta, orkar inte göra det igen.
Citera
2022-07-19, 08:20
Bannlyst
Nu sitter den där Stefan Borg i Nyhetsmorgon TV4 och påstår att de vi hör från Zelensky om effektiviteten på HIMARS bara är propaganda för att man vill ha fler.

Putinpropaganda!

Några nya videor från natten? Har bara sett en buss gå upp i rök än så länge.
Citera
2022-07-19, 08:22
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På bästa sändningstid i rysk tv - grattis sonen har blivit dödad i kriget. Ni får en fin vit lada:

https://twitter.com/francis_scarr/status/1548992984946974720?t=T7kk5o7SL1W3oAdg-HXqhQ&s=19

Ryssarna är temefan vidrigare än vidrigast.

Det där är intressant eftersom denna splitternya Lada Granta från 2022 är ett exempel på hur sanktionerna faktiskt slår mot rysk industri och tillverkning. Bilen ser ju ut som en vanlig standardbil, men på grund av sanktionerna saknar den ett antal viktiga funktioner.

Lada Granta saknar ABS, bältessträckare, GPS, krockkuddar och ESP/ESC. Det är alltså en bil från förra århundradet.

Det här säger oss också något om rysk vapenindustri: de kan säkert tillverka granater för sina 152 mm eldrör, men knappast längre några robotar med precisionsstyrning.

Sanktionerna fungerar alltså inte (ännu) vad gäller rysk bränsleexport, men däremot mycket bra vad gäller importbegränsningarna.
Senast redigerad av Ken Dryden 2022-07-19 kl. 08:24.
Citera
2022-07-19, 08:23
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Risken att ryssen skulle sätta sin fot på svensk mark är otroligt låg. Vi har visserligen ökat den något i och med att vi var dumma nog att gå med i NATO och skickar gratis vapen till ukraina, men den är fortfarande otroligt låg. Sätt en procentchans och tänk när du gör det. Jag har skrivit en hel del om detta, orkar inte göra det igen.

Jag tänker i förlängningen, ryssen ska inte få sätta sin fot i ett enda västeuropeiskt land till heller. Det är nog nu, ingen vill ha tillbaka sovjetunionen. Ryssland är som en cancersvulst, risken att just du kommer att få cancer är låg, men att du kommer att få det kan du räkna med.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Vad hände förresten med den långa militärkonvojen som stod några mil utanför Kiev redo att anfalla? Dom delade ju upp sig för att ryssarna planerade att bomba Kiev enligt media men sen har jag inte hört nåt. Lever soldaterna ens?

Dom var aldrig där.

Enligt ryssrunkarna i tråden så är det Fake News, ukrainsk propaganda.

Och dom (ryssarna) hade inte med sig paraduniformerna i stridsvagnarna.

Och dom (de ryska officerarna) hade absolut inte beställt långbord på Kievs bästa restaurang till dem 28/2.

Allt detta är fake news!
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72
.

Så du är egentligen en liten pacifistjävel?

När alla vi andra, vi som gjort lumpen och lärt oss att slåss till sista man, att landet vi slåss för, aldrig kapitulerar, inte ens för ryssen - då förespråkar du en snabb fred, ”för att spara människoliv”.

Fy fan vilket äckelhelvete du är. Du skryter väl och koketterar med att du ”aldrig skulle offra sig eller kriga för ditt land”.

En värdelös parasit, med andra ord. Som helst skulle se att Sverige inte har nåt försvar alls. För det är ju bara ”onödigt” att vi försvarar oss, det dör ju bara en massa människor.

Jag har nog fler timmar i svenska försvaret än du. Det är skillnad på att försvara riktiga demokratier och på att försvara korrupta ukraina, infiltrerat av USA. När alternativet står mellan att lyda under ukrainska oligarker samt amerikanska vapenhandlare, och på att lyda under Putin och proryska oligarker så blir marginalnyttan låg. Då är det bättre att bara spara människoliv.

Och ja, min försvarsvilja sjunker av att vi går med i NATO. Men man måste väl inse att i praktiken kommer det vara så att man försvarar sitt land trots att landets ledning på något vis gjort fel. Det är en fråga om lojalitet. Lojalitet visar sig först när man hjälper den man är lojal med trots felsteg och höga kostnader.
Citera
2022-07-19, 08:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna sköt ner sitt eget stridsflyg

https://www.newsbreak.com/news/2671145130833/russia-accidentally-shoots-down-their-own-36m-su-34-bomber-ukraine-claims?noAds=1&_f=app_share&s=i2

När ryssarna blir rädda gör de misstag, precis som med MH17. Samma doktrin som i Iran där de sköt ner ett passagerarplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in