Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
H: "Definiera "spara människoliv". Tänker du att Ryssland bara skulle sluta, inga som helst konsekvenser för de Ukrainare som stridit, som blir kvar, allt blir som vanligt? "
PS: "Det kommer inte bli som vanligt. Men det är ett argument som är lika starkt åt bägge hållen. Blod skulle också spillas på grund av avrättande av "kollaboratörer" om Ukraina återfår hela DPR/LPR."
Diskussionen blir för rörig. Jag svarade på din första fråga här. Jag gör ett försök att sammanfatta vad vi jag tror vi diskuterar.
Antag att vi ska sätta upp två scenarier. Ett är fortsatt krig med möjlig ukrainsk vinst (eller djupare ukrainsk nederlag). Det andra scenariet är en snabb fred där ukraina avträder lite land, men det blir fred. I det sistnämnda scenariet uppstår frågan: Hur många liv (eller livskvalitet) kommer det att kosta i de avträdda landområdena? Den delar vi i sin tur upp i två "kostnader". Den ena är att det blir sämre, för Ryssland är sämre att bo i än det framtida Ukraina. Den andra är att pro-ukrainier kommer utstå orättvisor för att de slagits för Zelensky. Vi jämför dessa kostnader med om Ukraina tar tillbaka allt land i DPR/LPR. För att scenarierna ska bli jämförbara får vi anta att man inte gör massiva deportationer åt något håll. Deportationer som i Sovjet eller tsar-ryssland är osannolika.
Min position är att snabb freds-scenariet inte har högre kostnader.
1) Ukraina-staten bygger sin ideologi på hat mot ryssen. Där var stor risk 2014 för etnisk rensning i området, den är ännu större idag. Det är som Iran skulle styra över Israel. Massiv ukrainisering skulle vara det minsta problemet. Det finns redan hundratals videos med ukrainska medborgare som blivit bundna och förnedrade i lyktstolpar.
2) De flesta pro-ukrainier återvänder nog inte till området.
3) Det är inte så att enorma mängder tjetjener dött efter att seperatisterna slogs ner i Tjetjenien. Ej heller på Krim efter annekteringen 2014.
Hinner inte svara på resten, sorry.
Problemet är att du bygger dina teorier på fel grund. Det blir därför helt fel slutsatser.
Ukraina vill ha tillbaka sitt land, hela sitt land. Det är målet som Ukraina inte på något sätt kommer att avvika ifrån. Även för resten av världen är det en fördel om så blir. Det enda snabba sättet att uppnå det målet är att se till att ryska armén och då deras försörjningslinjer kollapsar. Det är där långdistansartilleri som HIMAR kommer in.
Det mesta annat som du skriver är inte väsentligt. De människor som blev fasttejpade på lykstolpar var plundrare, man ha sin åsikt om straffmetoden men trots allt så sköt man inte ihjäl plundrarna såsom man gör i många andra länder.