2022-07-17, 19:06
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det går ju att ställa in sekretessen för vänlistan, så att antingen allmänheten, bara vänner, bara vänner + vänners vänner, eller bara man själv kan se den. Jag föreslår att du ställer in så att enbart du själv kan se den, för detta problem drabbar ju helt oskyldiga kvinnor som du blir vän med. Och sluta acceptera vänförfrågningar från folk som du inte känner, eller vars identitet inte är bekräftad på annat sätt. Om någon har ett långt medlemskap bakom sig, med massor av vänner och följare som han/hon interagerat med i flera år, så kan personen inte vara den här kvinnan. Och samma gäller förstås om han eller hon interagerar på ett språk som kvinnan inte behärskar.

Får man fråga hur den här kvinnan fick klorna i dig från början? Känner du henne IRL, eller hittade hon dig på Facebook?

Gjort allt du tipsar om. Har "only me" på allt nu och har rensat i vänlistan.

Det började för flera år sedan med en matchning på Tinder, sedan chatt i uppåt två år och slutligen hälsade jag på henne utomlands när jag råkade vara i samma stad genom ett jobb. Hade märkt vissa tendenser redan innan, som att hon blev jobbig och anklagande om jag inte skrivit med henne på ett tag, hon var själv restriktiv med personuppgifter för "de kan användas emot en" osv. Så tänker man ju bara om man själv kan tänka sig att utnyttja någons personuppgifter som vapen, har jag förstått efteråt.

Var naiv och träffades ändå och fattade att hon var galen när hon väckte mig mitt i natten och frågade "who is this?" och tryckte upp min telefon i ansiktet på mig där hon tagit fram en chatt jag hade med en annan kvinna. Då hade hon alltså varit noga med att se hur jag låste upp skärmlåset och tog mobilen när jag sov för att snoka, och skämdes alltså inte för att väcka mig och anklaga mig för att vara otrogen(!?). Då hade vi alltså aldrig setts innan och aldrig sagt något om att vi skulle vara ihop eller så, även om vi sexchattat och sånt. Tvärt om så hade vi bestämt att vi är vänner, även om vi skulle ha sex när vi sågs.

Drog hem och blockade henne efter ett tag när hon fortsatte grilla mig om tjejen jag chattat med, inte ville ta ansvar för att hon brutit sig in i min privata telefon. Då började trakasserierna mot mig och mina närstående där hon även skickade privata bilder till mina familjemedlemmar med flera som hon fått från tiden vi sexchattade. Det var hämnd för att jag inte svarade när hon ringde mitt på natten sa hon sen. Det har pågått ett drygt halvår nu men jag vägrar svara på något sätt för jag tror att hon bara kommer fortsätta om hon får minsta uppmärksamhet. Enda sättet att få stopp är total ignorans en längre tid.
Citera
2022-07-18, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Den enda jag har svårt för att lämna helt är egentligen Messenger, det är alldeles för många i det här landet som inte har Signal eller liknande seriösare tjänst. Tyvärr. Hoppas verkligen något bättre slår igenom snart.
Intressant app den där "Signal". Läste lite fort på Wikipedia. Facebook har skickat Israel-reklam till mig flera gånger och det kommer jag inte att glömma. Politik är viktigt för mig och jag hoppas att vi kan fixa Sverige genom olika aktiva val som att bojkotta multikulturella Meta Platforms Inc.
Citera
2022-07-19, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Intressant app den där "Signal". Läste lite fort på Wikipedia. Facebook har skickat Israel-reklam till mig flera gånger och det kommer jag inte att glömma. Politik är viktigt för mig och jag hoppas att vi kan fixa Sverige genom olika aktiva val som att bojkotta multikulturella Meta Platforms Inc.
Jag kör med Molly-FOSS, en fork av Signal som använder Websocket istället för GCM och således exkluderar Google från ekvationen.

Om du måste använda Facebook rekommenderar jag Frost for Facebook. Fungerar riktigt bra.
Citera
2022-07-19, 10:28
Medlem
Citat:
Jag kör med Molly-FOSS, en fork av Signal som använder Websocket istället för GCM och således exkluderar Google från ekvationen.

Om du måste använda Facebook rekommenderar jag Frost for Facebook. Fungerar riktigt bra.
Installerat Signal på min smartphone och dator. Verkar vara ett bra program. Det jag undrar dock är vad skillnaden mot Skype är? Är Signal bättre eftersom det är krypterat? Är Skype okrypterat? Skype är ju i.a.f. inte ägt av en judisk man som driver sin multikulturella agenda mot oss kristna.
Citera
2022-07-19, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Installerat Signal på min smartphone och dator. Verkar vara ett bra program. Det jag undrar dock är vad skillnaden mot Skype är? Är Signal bättre eftersom det är krypterat? Är Skype okrypterat? Skype är ju i.a.f. inte ägt av en judisk man som driver sin multikulturella agenda mot oss kristna.
Skillnaderna är i kort
Signal krypterar din metadata, det gör inte Skype
Skype använder bara E2EE om du aktivt slår på det. Signal använder alltid E2EE
Ljudet är marginellt bättre på Skype
Skype får pengar av reklamer, Signal får pengar av sponsorer
Citera
2022-07-19, 13:22
Medlem
Citat:
Skillnaderna är i kort
Signal krypterar din metadata, det gör inte Skype
Skype använder bara E2EE om du aktivt slår på det. Signal använder alltid E2EE
Ljudet är marginellt bättre på Skype
Skype får pengar av reklamer, Signal får pengar av sponsorer
Låter bra. Ska se om folk i min närhet går över till Signal. Tack för tipsen.
Citera
2022-07-24, 12:33
Medlem
Hej, en vän har fått sitt facebook-konto hackat, dom har bytt mail, lösen, så försent att "säkra" det.

Finns det nåt sätt att få tillbaka det, eller är det bara för henne att börja om med ett nytt?
Citera
2022-07-24, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubbspel
Hej, en vän har fått sitt facebook-konto hackat, dom har bytt mail, lösen, så försent att "säkra" det.

Finns det nåt sätt att få tillbaka det, eller är det bara för henne att börja om med ett nytt?
Bara att börja om. Be henne hålla bättre koll på sitt lösenord nästa gång.
Citera
2022-07-27, 14:54
Medlem
Vad är problemet med messenger? Har försökt skicka till diverse partier men det kommer bara upp en liten röd plupp nere till höger med ett utropstecken i. Trycker man på den så står det med röd text: ”Det gick inte att skicka”.

Vad är det frågan om? Har partierna spärrat messenger trots att knappen inte är nertonad på deras sidor?
Citera
2022-07-28, 18:42
Medlem
HJÄLP!
Andra juli swipade jag glatt över personliga inställningar och kom emot födelsedag.
PANG sa det så hade FB låst mitt konto för att jag råkat bocka i 2022 som födelseår.
Blev ombedd att tanka upp ID.
Laddade upp bild på gammalt pass.
Funkade inte.
Laddade upp typ elräkning och liknande.
Funkade inte.
Fixade ett nytt ID i måndags.
Vet faktiskt inte om det funkade för varje gång jag laddad upp något kommer det en liten röd varning om att man inte FÅR ladda upp för ofta. Samtidigt säger de varje gång att de kommer skicka ett mejl om ID handlingen är ett
I första mejlet menade de att jag hade trettio dagar på mig. I andra stressade de med 18 dagar. Nu är det tre dagar kvar.
Jag har hela mitt kontaktnät samt en massa minnen där.
Vad ska jag göra?
Citera
2022-07-30, 02:28
Medlem
Merwinnas avatar
Någon som vet varför det ibland (ganska ofta) inte går att ändra från aktiv status till icke-aktiv, eller tvärtom? (Alltså om ens kontakter ska kunna se att man är inloggad, eller ej.) Att uppdatera sidan hjälper inte heller i det läget. Finns det någon gräns för hur ofta man får ändra status under en viss tid?
Citera
2022-08-05, 23:56
Medlem
Mondhers avatar
På Messenger, om någon ser ut att vara online när denne är det och sen ser ut att ha varit aktiv för xx minuter sen, och sen plötsligt kan man inte se längre om denne är online eller för hur länge sen hon har varit aktiv, och det växlar fram och tillbaka mellan dom två ”tillstånden”, är då den absolut enda förklaringen att hon stängde av ”sågs senast” funktionen eller kan det finnas andra förklaringar som t.ex nätverksproblem och dylikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in