Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Osäker på om detta är rätt forumsdel.
Jag har haft problem i drygt sex månader med en kvinna som är besatt av mig och förföljer mig på sociala medier. Hon har bland annat skrivit meddelanden till kvinnor jag har kontakt med på sociala medier där hon "varnar" (försöker skrämma bort) dem. Förutom detta så ringer hon mig från privat nummer på nätterna, skapar fejkkonton och försöker lägga till mig som vän och prata. Hon har låtsats vara en manlig vän till sig själv för att tala mig tillrätta om henne osv. Hon har själv beskrivit sig "som huvudpersonen i You, fast kvinna" (Netflix-serie om en stalker) och är ganska lurig.
Jag trodde jag hade rensat min vänlista på Facebook och mina följare på Instagram men på nåt vis har hon ändå sett att jag addat en kvinna på Facebook nyligen och har så klart genast tagit reda på var denna kvinna bor med mera.
Om jag har sekretessinställningarna på att bara visa min profil för vänner så MÅSTE hon väl vara accepterad som vän för att hon ska kunna se några bilder på min sida? Jag har fått mängder med vänförfrågningar från skumma konton senaste tiden som sen avtog och tydligen hade jag råkat acceptera en av dem via mobilen, vilket kan ha varit hon. Finns det något annat sätt för "utomstående" att se vem jag har i vänlistan, se mina bilder etc? Jag har ännu en gång rensat i vänlistan och tagit bort alla jag inte känner.
Det går ju att ställa in sekretessen för vänlistan, så att antingen allmänheten, bara vänner, bara vänner + vänners vänner, eller bara man själv kan se den. Jag föreslår att du ställer in så att enbart du själv kan se den, för detta problem drabbar ju helt oskyldiga kvinnor som du blir vän med. Och sluta acceptera vänförfrågningar från folk som du inte känner, eller vars identitet inte är bekräftad på annat sätt. Om någon har ett långt medlemskap bakom sig, med massor av vänner och följare som han/hon interagerat med i flera år, så kan personen inte vara den här kvinnan. Och samma gäller förstås om han eller hon interagerar på ett språk som kvinnan inte behärskar.
Får man fråga hur den här kvinnan fick klorna i dig från början? Känner du henne IRL, eller hittade hon dig på Facebook?