2022-07-18, 22:15
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Spännande länk. Läste du artikeln? Verkar inte så.

Lite godbitar:

Sen kommer din poäng:

35% fega egoister som inte kan se att om puttler får som hen vill har vi hens mördare här till slut.

Du och italienarna med andra ord. Stolt?

Min poäng är att att om 90% tyckt Putin är Hitler så hade undersökningen sett annorlunda ut (det var starten av diskussionen). Då hade det inte varit mainstream att tycka att Ukraina ska ge bort land så att det blir fred. Det är en internationellt sett rätt extrem åsikt att hata Putin så mycket som många gör här inne. Sen är det inte alltid så att majoriteten har rätt. Men det är ett tecken på förvirring om man har en extrem åsikt utan att förstå att den är extrem.
Citera
2022-07-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gauzesve
Jag håller med dig absolut. Detta är jätteproblem för flesta svenskar. De litar för mycket på Aftonbladet, på USA och på regeringen. Du, som infödd i Irak, vet detta med säkerhet.

Jo, men nu tänkte jag att vi kunde diskutera vikten av att du behöver börja göra egen research och tänka själv. Ta in från flera källor samtidigt och börja tänka kritiskt.
Citera
2022-07-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ingen plats för realism alltså? Detta är just anledningen till att väst faller tillsammans med Ukraina. Känslor och önsketänkande trotsar den fysiska verkligheten. Det slutar aldrig bra.
Hur går realism ihop med dina fantasier om att väst ska åka på spö medan Ryssland segrar?
Citera
2022-07-18, 22:19
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min poäng är att att om 90% tyckt Putin är Hitler så hade undersökningen sett annorlunda ut (det var starten av diskussionen). Då hade det inte varit mainstream att tycka att Ukraina ska ge bort land så att det blir fred. Det är en internationellt sett rätt extrem åsikt att hata Putin så mycket som många gör här inne. Sen är det inte alltid så att majoriteten har rätt. Men det är ett tecken på förvirring om man har en extrem åsikt utan att förstå att den är extrem.

Din poäng är fel.

Citat:
More than 80% in Poland, Sweden, the UK (83%) and Finland (90%) said they held Russia responsible

83% hatar Puttler i Sverige.Hur många av de 17% som tycker vad är osagt. Snarare märkligt hur det kan finnas så många puttler- apologeter här inne. Men se min signatur. Fortfarande inget napp. Du kanske vet någon?
Citera
2022-07-18, 22:20
Medlem
Låt oss ge rysstrollen på tråden en slickepinne. Vi säger vi har 8 Himars och vi går med på att Ryssland slog ut en av dom så får vi slut på tjafset.

7 Himars i aktion alltså, beslutet kan inte överklagas.
Citera
2022-07-18, 22:20
Medlem
raskenss avatar
Ryssarna sköt ner sitt eget stridsflyg

https://www.newsbreak.com/news/2671145130833/russia-accidentally-shoots-down-their-own-36m-su-34-bomber-ukraine-claims?noAds=1&_f=app_share&s=i2
Citera
2022-07-18, 22:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag har sagt detta flera gånger tidigare i tråden och fortfarande fattar jag inte varför Röda Armén fortsätter att försöka avancera mot staden Kharkiv. Det trotsar all logik!! Här kommer de igen och anfaller med en stridsvagn och några soldater som går till fots. Vad fan det är för mening att anfalla med en (1) stridsvagn övergår mitt förstånd?!? Ja gissa hur det gick? Något norr om byn Dementivka, norr om Kharkiv.
https://twitter.com/markito0171/status/1549083563773108225
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Och vansinnet fortsätter vid Kharkiv. En pluton utplånad för Röda Armén. "Platoon leader" överlevde iaf, övriga 36 döda. Byn Dementivka igen, norr om Kharkiv.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1549111672765399041

Ryssarna har haft extrema förluster runt Kharkiv sedan krigets första dag. Jag tror de får order att anfalla för Putin vill ha Kharkiv, en riktig storstad och näst störst i Ukraina. Ett tröstpris för att han inte får Kiev eller Odessa. Men de har få villiga trupper, få stridsvagnar. Så då blir det mesiga anfall. Men den andra truppen verkar ha haft bra materiel i alla fall. Befälet verkar glad över att ha kommit ut ur kriget i liv.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Mycket väl beskrivet om vilka svårigheter de står inför, och har haft. Det stora arvet från Sovjetunionen lyser igenom.En intressant sak i sammanhanget: Problems with equipment are growing due to the inability of Russian defense plants to establish full-fledged work because there is a catastrophic lack of parts, components, and materials that were imported from Europe, Canada and the USA before the war.Jag förstår inte hur Rysslandspåhejarna inte förstår att hela (militär)industrin håller på att falla samman.Att de dessutom hela tiden hånar väst för att ”sanktionerna inte har någon negativ påverkan” säger väldigt mycket om många här i tråden.

Ja t.o.m. Putin säger att sanktionerna är problematiska.
Citera
2022-07-18, 22:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Det är ett rimligt resonemang. Som tur är, så är inte kriget nu av en karaktär där nukes är superanvändbara, så det är inte så frestande? Truppansamlingarna är inte så stora på ett litet område. Ett adekvat användningsområde för nukes är att sänka hangarfartyg, det har Ukraina heller inte. Ej heller stora flyg- eller flottbaser. Skulle ryssen drivas tillbaka, och stora truppansamlingar sker precis norr om Krim så skulle läget vara annorlunda.

Nej precis. Som du skriver tror jag också det skulle övervägas först i händelse av att ukrainska styrkor skulle sätta sin fot på Krim. Även om jag utifrån min ringhörna starkt bejakar en utveckling där Ukraina återtar områdena ryssen ockuperat sedan Februari - något jag är långt ifrån övertygad om kommer bli fallet men ändå - så är jag däremot tämligen säker på att Krim betraktas som en absolut, genuin "no-go"-zon av ryssen.

Oavsett vad alla vi användare i denna tråd är oense om - orsaker, motiv, vem, hur, var, varför - rörande <input valfri aspekt av invasionen> så är enligt min bedömning Krim en helt annan pilsner och diskussion. Territoriet uppbär ett direkt militärt, ekonomiskt- och geopolitiskt värde för Kreml av en helt annan magnitud och om inte källorna har varit BS under åren sedan -14 så tycks man dessutom ha pumpat in förhållandevis enorma summor (investeringar) i denna annektering.

Nej, jag har nog knappst gjort någon hemlighet av att jag betraktar Krim som ukrainskt och att territoriet i detta nu är illegalt ockuperat av ryssen men i händelse av att laguppställningen inte helt bytts ut i Kreml under ett hypotetiskt scenario där ZSU står vid halvöns gränser så har ryssen inför öppen ridå blåst igång en invasion som slagit bakut å det grövsta för att nu genuint riskera att förlora kontrollen av Krim som lök på laxen. Giftigt...

Även om jag anser att ryssen ytterst själva bär skulden för skiten de, Ukraina – världen, sitter I bör Ukraina/Väst passa sig väldigt noga (igen, hypotetiskt scenario där Krim är det som återstår) för att agera fartblint oavsett hur mycket än de/jag tycker halvön tillhör Ukraina. Läxan för klavertrampet redan lärd och notan (som nation) med råge redan överlämnad till generationer av framtida ryssar att betala. När ens motståndare ligger på rygg med strupen blottad så är han som mest redo att ta till vilka medel som helst för överlevnad om ingen (rimlig, ej hånfull) utväg ges.
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Din poäng är fel.

83% hatar Puttler i Sverige.Hur många av de 17% som tycker vad är osagt. Snarare märkligt hur det kan finnas så många puttler- apologeter här inne. Men se min signatur. Fortfarande inget napp. Du kanske vet någon?

Det är två helt olika saker på att tycka att Ryssland har ansvar, och på att tro att Putin är en livsfarlig galning som vill erövra hela världen och utrota de raser som är farliga för honom. (dvs Hitler).
Citera
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Låt oss ge rysstrollen på tråden en slickepinne. Vi säger vi har 8 Himars och vi går med på att Ryssland slog ut en av dom så får vi slut på tjafset.

7 Himars i aktion alltså, beslutet kan inte överklagas.

Sju HIMARS är inte avgörande överhuvudtaget. HIMARS är ett halmstrå som ryssofoberna hänger all sin prestige på. Det kommer att visa sig vara ett mycket dåligt beslut.
Citera
2022-07-18, 22:29
Medlem
Citat:
Varför?
Undersökningen utfördes för mer än en månad sedan.
Sedan dess har så mycket förutsättningar förändrats att en sådan undersökning inte har något värde längre.

Den var aktuell i början av juni och skulle den göras om idag så är jag säker på att utfallet skulle bli annorlunda.
Citera
2022-07-18, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ryssarna sköt ner sitt eget stridsflyg

https://www.newsbreak.com/news/2671145130833/russia-accidentally-shoots-down-their-own-36m-su-34-bomber-ukraine-claims?noAds=1&_f=app_share&s=i2

Det är för att de snälla ryssarna - som gör allt de kan för att spara människoliv i avnazifieringen av Ukraina - vill jämna ut oddsen lite.

Det så överlägsna så att de skjuter ner egna plan till ett värde av 350 Miljoner SEK styck, för ”hjälpa” Ukrainarna….

Eller också är de ett gäng heroinpåverkade bög-lallare som inte kan avgöra vilka plan som är ryzzka.

Jag vet vilket alternativ jag går på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in