Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Det är ett rimligt resonemang. Som tur är, så är inte kriget nu av en karaktär där nukes är superanvändbara, så det är inte så frestande? Truppansamlingarna är inte så stora på ett litet område. Ett adekvat användningsområde för nukes är att sänka hangarfartyg, det har Ukraina heller inte. Ej heller stora flyg- eller flottbaser. Skulle ryssen drivas tillbaka, och stora truppansamlingar sker precis norr om Krim så skulle läget vara annorlunda.
Nej precis. Som du skriver tror jag också det skulle övervägas först i händelse av att ukrainska styrkor skulle sätta sin fot på Krim. Även om jag utifrån min ringhörna starkt bejakar en utveckling där Ukraina återtar områdena ryssen ockuperat sedan Februari - något jag är långt ifrån övertygad om kommer bli fallet men ändå - så är jag däremot tämligen säker på att Krim betraktas som en absolut, genuin "no-go"-zon av ryssen.
Oavsett vad alla vi användare i denna tråd är oense om - orsaker, motiv, vem, hur, var, varför - rörande <input valfri aspekt av invasionen> så är enligt min bedömning Krim en helt annan pilsner och diskussion. Territoriet uppbär ett direkt militärt, ekonomiskt- och geopolitiskt värde för Kreml av en helt annan magnitud och om inte källorna har varit BS under åren sedan -14 så tycks man dessutom ha pumpat in förhållandevis enorma summor (investeringar) i denna annektering.
Nej, jag har nog knappst gjort någon hemlighet av att jag betraktar Krim som ukrainskt och att territoriet i detta nu är illegalt ockuperat av ryssen men i händelse av att laguppställningen inte helt bytts ut i Kreml under ett hypotetiskt scenario där ZSU står vid halvöns gränser så har ryssen inför öppen ridå blåst igång en invasion som slagit bakut å det grövsta för att nu genuint riskera att förlora kontrollen av Krim som lök på laxen. Giftigt...
Även om jag anser att ryssen ytterst själva bär skulden för skiten de, Ukraina – världen, sitter I bör Ukraina/Väst passa sig väldigt noga (igen, hypotetiskt scenario där Krim är det som återstår) för att agera fartblint oavsett hur mycket än de/jag tycker halvön tillhör Ukraina. Läxan för klavertrampet redan lärd och notan (som nation) med råge redan överlämnad till generationer av framtida ryssar att betala. När ens motståndare ligger på rygg med strupen blottad så är han som mest redo att ta till vilka medel som helst för överlevnad om ingen (rimlig, ej hånfull) utväg ges.